W tym roku zgłoszonych zostało trzydzieści utworów reprezentujących piętnaście radiofonii z trzynastu krajów. Pierwszy etap wyłonił składającą się z pięciu kompozycji grupę finalistów, która zostanie przesłuchana 25 kwietnia w Berlinie. Głosowanie rozstrzygnie o przyznaniu Palmy Ars Acustica - nagrody głównej, oraz dwóch honorowych wyróżnień.
Polskie Radio reprezentują trzy utwory.
"Invisible City" - "Niewidzialne miasto" Kelo i Michała Libery powstało w 2014 roku do zaadaptowanych przez drugiego z nich fragmentów tak samo zatytułowanej powieści Italo Calvino - wydanej w 1972 roku po włosku, w 1974 roku po angielsku. Myśli wyjęte z dwudziestowiecznego dzieła literackiego zderzone z bogatą sferą znaczeń zawartych w materiale dźwiękowym kompozycji stały się ujętą w trzy obrazy opowieścią o Warszawie. W autorskim wprowadzeniu czytamy: "Nie więcej niż pół tuzina słów. To wystarczy by nadpisać trzy opowieści Italo Calvino o niewidzialnych miastach i ujrzeć jak przeobrażają się one w historie o Warszawie. Obejmują one miasta włoskiego pisarza - Maurilę, Zirmę i Ersilię, które na moment okazują się leżeć w obrębie rogatek Warszawy". Jest to propozycja modelowa dla nurtu Ars Acustica - głęboka w warstwie treściowej, a przy tym atrakcyjna w swojej szacie brzmieniowej. Uwagę zwraca szerokie spektrum środków wyrazu: różnego rodzaju, w rozmaity sposób nagrywane słowo, dźwięki rejestrowane w wielu naturalnych przestrzeniach oraz bogata paleta środków elektronicznych, komputerowych.
Premiera pierwotnej wersji (bez partii słownej) "Res Facta" na flet, fortepian, syntezator analogowy i komputer Sławomira Kupczaka odbyła się 14 września 2012 roku podczas X Festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie. W nowej wersji utworu w warstwie komputerowej pojawiają się wypowiadane w języku islandzkim i nowozelandzkim liczby z gry losowej lotto. Głosy stworzone zostały syntetycznie. Mocną stroną utworu jest są partie instrumentalne: fortepianu (doskonały Szábolcs Esztényi) i fletów (Ewa Liebchen i Rafał Jędrzejewski. Warstwę elektroniczną realizuje autor.
"Cztery tańce z przygrywką" na akordeon i elektronikę Sławomira Kupczaka są propozycją na wskroś muzyczną. Powstały w 2014 roku na zamówienie Rafała Łuca i temu akordeoniście zostały zadedykowane. W komentarzu autor napisał, iż "tytuł odwołuje się do potocznego wyobrażenia roli akordeonu w kulturze ludowej i miejskiej, a także do niejednoznacznego już terminu jakim jest "muzyka taneczna". Zestawiam ze sobą tańce, które nie mają - przy powierzchownym odbiorze muzyki - typowych cech muzyki tanecznej, ale są moim wyobrażeniem stanu emocjonalnego w którym dochodzi do zatracenia siebie, do uwolnienia pewnego rodzaju energii. W tańcu przecież – jeśli sprzyjają ku temu warunki – nie zważamy na otoczenie, poddajemy się chwili, wpadamy często w rodzaj transu, stąd partia akordeonu w utworze jest przede wszystkim improwizowana”.
***
Tytuł audycji: Nokturn
Prowadzi: Marek Zwyrzykowski
Data emisji: 15.04.2015
Godzina emisji: 23.00
mm/bch