IV Konkurs Palma Ars Acustica rozstrzygnięty będzie 12 czerwca w Galway w Irlandii, w ostatnim dniu obrad dorocznego zebrania delegatów grupy Ars Acustica EBU. Konkurs reaktywuje w zmienionej nieco, szerszej formule Międzynarodową Trybunę Muzyki Elektroakustycznej organizowaną co 2 lata (z małymi wyjątkami) od 1986 do 2007 roku pod patronatem Międzynarodowej Rady Muzycznej afiliowanej przy UNESCO.
W tym roku do konkursu zgłoszono 21 utworów reprezentujących 14 radiofonii z 13 krajów, a są to: Austria, Australia, Belgia, Czechy, Niemcy (dwie rozgłośnie: Deutschlandradio Kultur z siedzibą w Berlinie i Westdeutsche Rundfunk w Kolonii, Hiszpania, a ściśle Katalonia, Finlandia, Chorwacja, Irlandia, Polska, Szwecja, Słowenia i Słowacja. Pierwszy etap, polegający na wyłonieniu pięciu, a w przypadku równej liczby punktów - większej liczby utworów składających się na grupę finałową zakończy się 6 czerwca. Zostaną one wysłuchane przez delegatów w Galway, po czym odbędzie się głosowanie rozstrzygające o przyznaniu dla autora lub autorów Palmy Ars Acustica, czyli nagrody głównej, oraz wyróżnień, którymi uhonorowane zostaną wszystkie pozostałe kompozycje z puli finałowej.
Polskie Radio reprezentują wersje audio dwóch utworów multimedialnych: "Warsaw Music" na zespół instrumentalny, głos, live electronics i film (2015) Wojciecha Błażejczyka oraz "Un altro...di vento, di cielo" na chór mieszany, solistów, live electronics i projekcję wideo Joanny Woźny.
***
Urodzony w 1981 roku w Warszawie Wojciech Błażejczyk jest kompozytorem, gitarzystą i reżyserem dźwięku, absolwentem Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, od 2010 roku wykładowcą na Wydziale Reżyserii Dźwięku macierzystej uczelni. Wykonuje muzykę współczesną, grając na gitarze elektrycznej solo oraz w zespole Hashtag Ensemble.
"Warsaw Music" stworzył w 2015 roku dla Hashtag Ensemble na zamówienie Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu zrealizowane przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kolekcje - priorytet Zamówienia Kompozytorskie. Utwór składa się z warstwy muzycznej przeznaczonej na zespół instrumentalny, głos wokalny i live electronics oraz warstwy filmowej. Jego premiera odbyła się 17 maja 2015 roku w Filharmonii Wrocławskiej podczas VI Międzynarodowego Festiwalu Musica Electronica Nova.
Na Konkursie Palma Ars Acustica 2016 Polskie Radio reprezentować będzie nagranie studyjne zrealizowane 3 i 8 lutego 2015 roku na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Było ono pomocne podczas przygotowywania przez reżyserkę Maję Baczyńską warstwy filmowej dzieła. W komentarzu autor napisał, iż kompozycja "wyraża współczesną Warszawę, miasto eksplodujące chaosem, architektoniczną przypadkowością, zdaniem wielu osób miasto pozbawione tożsamości, lecz zarazem na swój sposób piękne." Ideą "Warsaw Music" jest także poszukiwanie obrazów kosmosu w strukturach geometrycznych i symbolice miejskiej. W warstwie elektronicznej wykorzystane zostały wyłącznie nagrane w terenie dźwięki współczesnej Warszawy.
Urodzona w 1973 roku w Zabrzu Joanna Woźny jest absolwentką (2003 rok) Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu w Austrii, gdzie uczyła się od 1996 roku pod kierunkiem Gerda Kühra i Beata Furrera. W latach 1992-98 studiowała filozofię na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Jej praca magisterska dotyczyła myśli estetycznej Ludwiga Wittgensteina.
Utwór "un altro... di vento, di cielo" powstał w 2015 roku na zamówienie Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu zrealizowane przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kolekcje - priorytet Zamówienia Kompozytorskie. Premiera odbyła się 21 maja 2015 roku w Filharmonii Wrocławskiej podczas VI Międzynarodowego Festiwalu Musica Electronica Nova. Śpiewał prowadzony przez Agnieszkę Franków-Żelazny Chór Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Za live electronics odpowiedzialny był Thomas Musil.
W komentarzu autorki czytamy, iż w kompozycji podjęła tematyką przestrzeni. Przez emisję projektowanego dźwięku w głośnikach oraz dołączenie wideo dochodzi do zaburzenia poczucia przestrzeni. Zastosowanie live electronics powoduje, że dźwięk staje się niezależny od miejsca swego powstawania, jednocześnie imaginując miejsca swojej kumulacji. Kompozycja oscyluje pomiędzy naturalnym, nieprzetworzonym dźwiękiem chóru oraz mocno zmodyfikowanym elektronicznie materiałem dźwiękowym.
***
Tytuł audycji: Nokturn
Prowadzi: Marek Zwyrzykowski
Data emisji: 1.06.2016
Godzina emisji: 23.35
materiały promocyjne/mm/mc