Chór Polskiego Radia nagrał "Oresteję" Agaty Zubel
"Oresteja" to połączenie dwóch gatunków - dramatu i opery. Podstawą jest trylogia Ajschylosa mówiąca o tragicznej klątwie, jaka dotknęła ród Pelopidów. W jej wyniku zbrodnia za zbrodnią spadają na kolejne pokolenia: "Tu śmierć - tam śmierć, płaci krwią, kto zabił". Centralnymi wydarzeniami tragedii są mord Klitajmestry na Agamemnonie i zemsta Orestesa.
Agata Zubel stawia za Ajschylosem fundamentalne pytania - o prawa moralne do zbrodni i zemsty, o karę i sprawiedliwość, o to, czym jest łańcuch zła - pozostawiając je jednak bez odpowiedzi. Dramatyczne wybory Klitajmestry (Akt I) i Orestesa (Akt II) rozgrywają się, symbolicznie, poza czasem. Są osadzone w antycznej historii, a jednocześnie - paląco współczesne, komentowane przez inne postaci i chór, który pełni tu różne rol: od antycznego chóru komentującego, przez opłakujący chór ofiarnic, szalejących furii, po gwar tłumu i medium tworzące jako "szum informacyjny". Partytura zawiera partie muzyczne i elektronikę. Partie aktorskie Klitajmestry i Orestesa, traktowane ad libitum, w nagraniu studyjnym wykonywane są przez jedną aktorkę - Danutę Stenkę.
Agata Zubel "Oresteja" – dramatopera na solistów, aktorów, chór, trzech perkusistów i elektronikę
nagranie: 23-27 stycznia 2017
produkcja: Polskie Radio i Fundacja Rozwoju Sztuki "Sonoris"
wykonawcy:
Danuta Stenka - Klitajmestra/Orestes (aktorka)
Michał Sławecki - Apollo (kontratenor)
Tomasz Piluchowski - Atena (tenor)
Anna Zawisza - Kassandra (sopran)
Tamara Kurkiewicz, Leszek Lorent, Krzysztof Niezgoda - instrumenty perkusyjne
Chór Polskiego Radia
Szymon Wyrzykowski - dyrygent
Ewa Guziołek-Tubelewicz - reżyseria nagrania
Libretto: Maja Kleczewska (według Ajschylosa w tłumaczeniu Macieja Słomczyńskiego)
***
Na "Nokturn" w poniedziałek (3.04) w godz. 23.05-1.00 zaprasza Joanna Grotkowska.
jp/jsz