Japoński jazz nowej ery

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2019 12:26
Reiwa – taką nazwę nosi nowa era, która nastała w Japonii wraz z pierwszym dniem maja. Po 30 latach spędzonych na tronie abdykował cesarz Akihito. Tym samym zakończyła się panująca era Heisei. Jej schyłek zgrał się z obchodami Międzynarodowego Dnia Jazzu, dlatego w "Nokturnie" połączyliśmy obie okazje, słuchając muzyki jazzowej z Japonii.
Audio
Okładki płyt
Okładki płytFoto: mat. prom.

W programie jazz ery Heisei oraz poprzedzającej ją ery Shōwa. Sięgnęliśmy po wznowiony właśnie w Kraju Kwitnącej Wiśni album "Comme Des Garçons" Seigena Ono nagrany wraz z Johnem Zornem, Arto Lindsayem i Billem Frisellem na zlecenie tokijskiego domu mody.

Do jazzowych sekcji dołączyły instrumenty japońskie – Shakuhachi, Koto i Biwa w nagraniach Kwintetu Hideo Shiraki’ego, zespołu Hizuru i grupy Minoru Muraoki. Ostatnią godzinę poświęciliśmy natomiast jednemu z najciekawszych okresów w japońskim jazzie – przełomowi lat 70. i 80., kiedy działała kultowa tokijska wytwórnia Better Days. Oficyna skupiała wokół siebie artystów takich jak: Yasuaki Shimizu, Kazumi Watanabe, Midori Takada i Ryuichi Sakamoto.

Wiele płyt winylowych, których dziś wysłuchamy, nie ukazało się nigdy poza Japonią, dlatego tym bardziej warto wysłuchać nagrania  audycji.

Playlista:


  1. Minoru Muraoka – Take Five [CD „Bamboo”, King Records 2012; oryginalnie 1970]
  2. Four Units – Scarborough Fair [CD „Spiritual Jazz vol. 8. Japan: Parts 1+2”, Jazzman Records 2018; oryginalnie Union Records 1969]
  3. Seigen Ono/Arto Lindsay – Something to Hold on to [CD „Comme Des Garçons”, Nippon Columbia 2019]
  4. Seigen Ono/Arto Lindsay – All Men are Heels [CD „Comme Des Garçons”, Nippon Columbia 2019]
  5. Seigen Ono/Hideo Yamaki/John Zorn/Choi Jong-Shil/Kim Duk-soo – Finale [CD „Comme Des Garçons”, Nippon Columbia 2019]
  6. Maki Asakawa – Nemuru no ga kowai [LP „Maki Asakawa”, Honest Jon’s Records 2015]
  7. Hideo Shiraki Quintet & Three Koto Girls – Sakura, Sakura [CD „Sakura Sakura”, SABA 2012; oryginalnie 1965]
  8. Hizuru – Ginshu [LP „Hizuru”, Musilogue 2018]
  9. Yoriyuki Harada – Wana Oki [LP „Miu”, Better Days 1982]
  10. Keizo Inoue – MWSIK Part 1 [CD „Intimate”, Nippon Columbia 2000; oryginalnie 1979]
  11. Keizo Inoue – Kitsu-Tsuki [CD „Intimate”, Nippon Columbia 2000; oryginalnie 1979]
  12. Jun Fukamachi – Sgt. Pepper’s Lonely Heart’s Club Band (Reprise) [LP „Sgt. Pepper’s Lonelu Hearts Club Band”, Toshiba Records 1977]
  13. Tamami Koyake – You Wanna Rain [CD „More Better Days”, Better Days 2016; oryginalnie 1982]
  14. Shuiichi „Ponta” Murakami – Padang Rumput [12” „Padang Rumput”, Better Days 1982]
  15. Yoshimi Ueno – Sea Sound [LP „Sea Sound”, Studio Mule 2019; oryginalnie Johnny’s Disk 1980]
  16. Singu – Bop2be [LP „Siki”, Growing Bin Records 2018]
  17. Akiko Yano – Funamachi-uta Part 1 [LP „Japanese Girl”, We Want Sounds 2019; oryginlanie MIDI INC. 1976]

***

Tytuł audycji: Nokturn

Prowadzi: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 30.04.2019

Godzina emisji: 22.30 

zdj. il. zdj. il.. Fot. PR
Czytaj także

Boubacar Traoré & Corey Harris na festiwalu Glatt und Verkehrt

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2019 20:00
Charyzmatyczny piosenkarz i kompozytor, który od lat 60. udowadnia, że blues przybył do Nowego Świata z Afryki. Przy jego boku pojawił się równie znakomity gość: Boubacar Traoré wystąpił w Glatt & Verkehrt wraz z Coreyem Harrisem, jednym z najwybitniejszych i najciekawszych muzyków bluesowych grających w USA.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Hafez Modirzadeh i perskie ornamentacje

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2019 12:07
W "Nokturnie" przedstawiliśmy drugą część rozmowy ze znakomitym amerykańskim saksofonistą.
rozwiń zwiń