W gdańskim Klubie Żak w ramach festiwalu 8. Dni Muzyki Nowej (18-21.01.2018) artystka zaprezentowała repertuar na instrument kojarzony przede wszystkim z amerykańską muzyką country, który przeniosła w dalekie rejony muzyki współczesnej.
Główną inspiracją Susan Alcorn jest twórczość Johna Coltrane’a, Ornette’a Colemana, Oliviera Messaiena, Krzysztofa Pendereckiego czy Astora Piazzolli. Wykroczyła poza granice narzucone przez tradycyjne podejście do instrumentu, a rozwijając technikę slide’u i glissanda, wypracowała autorskie podejście do elektrycznej gitary hawajskiej, łączące nie tylko jazz, muzykę indyjską czy gamelanową, lecz także klasyczną i minimalistyczną.
- Od zawsze pociągała mnie muzyka inna niż ta, która w danym momencie była popularna, lubiłam taką, która miała w sobie coś nowego, oryginalnego. Zaczęłam grać najpierw na gitarze klasycznej, a gitarę hawajską odkryłam na poważnie gdy miałam 21 lat. Lubiłam tedy muzykę country. Pamiętam ten pierwszy raz, gdy zobaczyłam jak ktoś gra na tym instrumencie. To było w kubie nocnym, zwrócił moją uwagę błysk nieznanego mi wtedy metalowego przedmiotu, który się nad nim unosił, zapamiętałam jeszcze to jak dźwięk prześlizgiwał się między poszczególnymi tonami. Wzbudziło to moją fascynację wszystkimi instrumentami, które wykorzystują techniką slide'u i glissanda - mówiła w rozmowie z Aleksandrą Tykarską.
O tym, jak występy solowe przełamuje współpracą z takimi artystami, jak Pauline Oliveros, Eugene Chadbourne, Peter Kowald, Joe McPhee, Mary Holvorson czy Evan Parker, w nagraniu audycji.
***
Rozmawiała: Aleksandra Tykarska
Gość: Susan Alcorn (gitarzystka)
Data emisji: 19.01.2018
Godzina emisji: 17.30
Materiał został wyemitowany w audycji "Wybieram Dwójkę".