Atlas dziwnych gatunków muzycznych

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2015 15:05
Fake jazz, stretch music, Po music, Hörmusik, descriptive jazz, hardcore chambermusic. Skąd biorą się te nazwy?
Atlas dziwnych gatunków muzycznych
Foto: Michael Coghlan/Flickr/CC by 2.0 (fragm.)

Wielu artystów uważa, że ich muzyka wykracza poza ramy obiegowych pojęć i gatunkowych definicji. Nowe nazwy wymyślają i muzycy, i krytycy, i publiczność. Ale czy te nazewnicza twórczość więcej niż o samych dźwiękach nie mówi raczej czegoś ważnego o samych artystach i odbiorcach?

"Nadawanie nazw rzeczom i zjawiskom jest naturalną cechą człowieka, nie chciałbym tego bagatelizować” – mówił niedawno w Dwójce Chris Abrahams z tria The Necks, którego muzyką określano skądinąd mianem "długiej muzyki" lub "postwszystkiego". Czy zatem nadanie nowej nazwy jest pierwszym krokiem do poznania (zrozumienia samego siebie w przypadku muzyków?). A może to tylko zabieg marketingowy?

***

Audycji "Czas na jazz" wysłuchamy w środę (7.01) w godz. 22.00-23.00. Program poprowadzą Tomasz Gregorczyk i Janusz Jabłoński.

mc/jp

Zobacz więcej na temat: Jazz Niemcy USA
Czytaj także

The Necks: dajemy czas muzyce, by mogła zostać wysłuchana

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2014 09:00
Australijskie trio The Necks od końcówki lat osiemdziesiątych konsekwentnie uprawia muzykę, której nie da się porównać z niczym innym. Ich improwizowane utwory, z powolnymi zmianami motywów, potrafią trwać i godzinę. Muzycy byli gośćmi kolejnej odsłony cyklu "Rozmowy improwizowane".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najsłynniejsi polscy jazzmani to... Amerykanie

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2014 13:00
– Mój dziadek przybył z Polski do USA w wieku 14 lat. Nie znał angielskiego. Po prostu wysiadł na brzeg w Bostonie – mówił pianista i kompozytor John Medeski.
rozwiń zwiń