Gdy żałoba miała barwę czerwieni i srebra

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2015 11:00
- W XVII wieku ceremonia pogrzebowa trwała kilka dni. A jej wystawność przypominała uroczystość triumfalną, co dziwiło cudzoziemców - opowiadała dr Bożena Fabiani.
Audio
  • Dr Bożena Fabiani o sarmackim rytuale pogrzebowym oraz portrecie trumiennym (W stronę sztuki/Dwójka)
Portret trumienny Piotra Adama Opalińskiego.  Nieodłączny element skomplikowanej barokowej uroczystości szlacheckiego pochówku
Portret trumienny Piotra Adama Opalińskiego. Nieodłączny element skomplikowanej barokowej uroczystości szlacheckiego pochówkuFoto: Tadan, lic. CC, wikipedia

- Barokowa pompa funebris to zaprzeczenie ascetyzmu wczesnego chrześcijaństwa - podkreśliła historyk sztuki. Ciało wystawione było na publiczny widok w paradnym łożu lub drogocennej (bywało, że w całości wykonanej ze srebra) trumnie przez parę tygodni. Co ciekawe, obowiązujący kolor żałoby stanowiła wtedy czerwień.

Sama ceremonia pogrzebowa potrafiła zebrać wielotysięczny tłum, a jej kluczowym momentem było - drukowane potem - kazanie, które przypominało pełen pochlebstw panegiryk. A co, jeśli zmarły nie godził się na przepych? Cóż, należało go przechytrzyć, co uczynił na przykład Jan III Sobieski wobec swojej matki...

***

Tytuł audycji: W stronę sztuki

Prowadziła: dr Bożena Fabiani

Data emisji: 22.03.2015

Godzina emisji: 10.30

mm/mc

Czytaj także

Bezimienni polscy malarze baroku

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2015 16:51
- Przewertowałam w swoim życiu wiele rachunków i nie zdarzyło mi się wydostać z nich nazwiska ni jednego artysty - mówiła w Dwójce historyk sztuki dr Bożena Fabiani.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak najdalej od ideału. Portrety sarmatów

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2015 14:08
Barokowe wizerunki polskich szlachciców wyróżniały się oryginalnością na tle całej ówczesnej Europy.
rozwiń zwiń