Donatello i jego realizm ekspresyjny

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2012 20:38
Renesansowy włoski rzeźbiarz był mistrzem portretu, psychologicznego ujęcia postaci i naturalistycznego oddania ekspresji. O nim właśnie była kolejna gawęda dr Bożeny Fabiani.
Audio
Donatello: Pomnik kondotiera weneckiego
Donatello: Pomnik kondotiera weneckiegoFoto: wikipedia, domena publiczna

Donatello był, mimo różnicy wieku, przyjacielem Brunelleschiego – obaj uczyli się u tego samego mistrza (Lorenzo Ghibertiego) i obaj zapisali się do cechu… złotników. Starszy Brunelleschi zasłynął jednak jako twórca kopuły katedry we Florencji, Donatello zaś zdobył nieśmiertelność jako rzeźbiarz.

Za pieniądze Filipa obaj pojechali na studia w Rzymie. Były to studia niezwykłe: wynajmowali grupę kopaczy, którzy odkopywali ślady dawnych budowli, które artyści następnie mierzyli, odkrywając proporcje budowli antycznych. Donatello przerysował wszelkie ornamenty, reliefy, medaliony, ocalałe dekoracje rzeźbiarskie. Z Rzymu wrócili bez pieniędzy, ale bogaci – ich szkicowniki były pełne materiałów.

- Obaj genialni, uczyli się wiele od siebie – mówiła dr Bożena Fabiani. – Stawiali sobie bardzo wysokie wymagania. Kiedy Donatello wyrzeźbił krucyfiks dla bazyliki Santa Croce i nadał Chrystusowi dośc pospolite rysy Brunelleschi zareagował gwałtownie: "Cóż to? Chłopka na krzyżu powiesiłeś?".

Donatello poczuł się dotknięty i rzucił przyjacielowi wyzwanie – zrób lepszego! Filip Brunelleschi podjął (w tajemnicy przed przyjacielem) wyzwanie. Jak skończyła się ta historia? – Zapraszamy do wysłuchania audycji.

Warto wspomnieć, ze znakomita kopia Dawida Donatella stoi przed Pałacem Sobańskich w Alejach Ujazdowskich w Warszawie.

Kopia
Kopia "Dawida" DOnatella przed Pałacem Sobanskich w Warszawie, fot. Wikipedia/Zuska, lic. CC

Donatello, właściwie Donato di Niccolò di Betto Bardi (ok. 1386-1466), florencki rzeźbiarz - to jedna z najwybitniejszych postaci włoskiego renesansu, obok swego nauczyciela Lorenzo Ghibertiego twórcy renesansowego stylu w rzeźbie. Donatello wykonał rzeźby dla katedry florenckiej: posągi Dawida (1408/1409) i św. Jana Ewangelisty (1408-15), figury na fasadę kościoła Orsanmichele (słynny św. Jerzy, ok. 1416).

W Padwie stworzył pomnik kondotiera  weneckiego, Erasmo da Narni, zw. Gattamelata  (1447) - pierwszy pomnik konny od czasów antyku. Donatello ostatecznie zerwał z estetyką gotyku, jego dojrzałe prace cechuje swobodna kompozycja oparta na perpektywie. Doskonale oddany jest ruch postaci, jej stan psychiczny, mimika oraz ekspresja gestu.

Audycję przygotowała Ewa Prządka.


Czytaj także

Dzieła sztuki warte 100 milionów euro odnalezione

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2011 08:00
We Florencji odnaleziono dzieła sztuki o wartości 100 milionów euro, w tym rzeźby Donatella. Z mieszkania znanego kolekcjonera zginęły 12 lat temu.
rozwiń zwiń