Tadeusz Wielecki: jestem typem kompozytora improwizatora, nie architektonika

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2019 15:53
- To takie fajne rozróżnienie Kasi Naliwajek. Ono jest bardzo poręczne, bo rzeczywiście moją domeną jest wypowiedź, typ ekspresji, który zasadza się na pewnym geście. Oczywiście utwór zawsze jest jakoś architektonicznie kontrolowany, ale w momencie, gdy już jakiś jeden, drugi gest muzyczny jest uchwycony, w wyobraźni czy w postaci zapisu - mówił w Dwójce kompozytor i kontrabasista.
Audio
  • Technika komponowanego trylu. Spotkanie z Tadeuszem Wieleckim (Nowa Polska/Dwójka)
Tadeusz Wielecki
Tadeusz WieleckiFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Warszawska jesień 1200.jpg
62. festiwal Warszawska Jesień na antenie Dwójki

Metafora zawiera w jednym słowie więcej treści niż niejeden zawiły wywód. Tak jest w przypadku technik kompozytorskich stosowanych przez Tadeusza Wieleckiego (rocznik 1954). Na przykład "technika komponowanego trylu", albo "technika ślizgowa". Na czym polegają? Jaka w rezultacie powstaje muzyka? O tym w nagraniu audycji.

W najbliższą sobotę (28.09) poznamy najnowszy utwór Tadeusza Wieleckiego – "Anamnesis" na wielką orkiestrę symfoniczną i elektronikę (zamówienie festiwalu Warszawska Jesień). Grać będzie Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Ryana Bancrofta.

W czasie rozmowy z kompozytorem wysłuchaliśmy dwóch jego utworów: Koncertu a rebours na skrzypce i orkiestrę, który 20 lat temu zdobył rekomendację Trybuny Kompozytorów UNESCO oraz muzyki orkiestrowej "Ławice" z 2005 roku.

***

Tytuł audycji: Nowa Polska 

Prowadziła: Ewa Szczecińska

Gość: Tadeusz Wielecki (kompozytor, kontrabasista, wieloletni dyrektor festiwalu Warszawska Jesień)

Data emisji: 24.09.2019

Godzina emisji: 22.00

pg/mko

Czytaj także

Kompozytorskie ścieżki Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2019 10:42
Bohaterką cyklu "Zapiski ze współczesności" była ceniona kompozytorka i wybitna pedagog.
rozwiń zwiń