Szábolcs Esztényi. Mentor muzycznych pokoleń

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2020 07:00
Urodzony 81 lat temu w Budapeszcie pianista, improwizator i kompozytor był bohaterem audycji z cyklu "Nowa Polska". Dlaczego on? Ponieważ od ponad pięćdziesięciu lat mieszka w Polsce, wychował kilka pokoleń kompozytorów, improwizatorów, wpajając im kodalyowską metodę umuzykalniania jako pierwszego kroku do tego, by zostać prawdziwym muzykiem.
Audio
  • Szábolcs Esztényi. Mentor muzycznych pokoleń (Nowa Polska/Dwójka)
Szabolcs Esztenyi
Szabolcs EsztenyiFoto: PAP/Peter Endig

Esztényi komponuje najczęściej na fortepian, który traktuje jak supermaszynę do wydobywania z niego niepoliczalnych muzycznych skarbów. Preparacja instrumentu, gra na klawiszach, na strunach – to arsenał fortepianowych środków, które poznał dogłębnie.

Po papier nutowy sięga bardzo rzadko – tylko wtedy, gdy naprawdę ma coś do powiedzenia. Z Szabolcem Esztényim spotkałam się po warszawsko-jesiennej premierze jego znakomitej kompozycji, przeznaczonej na dwa fortepiany, zatytułowanej "Bramy Ogrodu". Było to w 1999 roku.

***

Tytuł audycji: Nowa Polska 

Prowadzi: Ewa Szczecińska

Data emisji: 10.03.2020

Godzina emisji: 22.00

am

Czytaj także

Fred Frith: improwizacja to spotkanie z nieznanym

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2019 12:53
- Kiedy improwizujesz, nie wiesz, co się stanie, ale moim zdaniem to dobra rzecz. Dobrze jest, gdy mamy otwarty umysł - mówił gitarzysta-wizjoner, jedna z najbardziej znaczących postaci w historii muzyki awangardowej, który wystąpił w Pardon, To Tu w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Hanna Kulenty. Od polifonii łuków do muzyki surrealistycznej

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2019 12:36
- Jestem stąd. Moja droga muzyczna, jeżeli chodzi o kompozycję, wywodzi się z polifonii łuków. Potem był tzw. trans muzyki europejskiej, tak sobie to nazwałam. Następnie pojawiła się polifonia czasoprzestrzeni, no i wreszcie jest muzyka surrealistyczna - mówiła w Dwójce kompozytorka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Elisabeth Harnik i koncert z gotowaniem wg Gertrudy Stein

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2020 16:38
- Wpadliśmy na pomysł gotowania na żywo podczas koncertu. Widzowie byli zachwyceni - opowiadała austriacka pianistka i kompozytorka o jednym ze swoich muzycznych przedsięwzięć.
rozwiń zwiń