"Drach". Dramma per musica do libretta Szczepana Twardocha

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2020 20:00
Klawesyn w stroju średniotonowym, w którym zestrojone są tylko tercje. Ten strój daleki od równomiernie temperowanego uwalnia bogatą paletę niuansów, mikrotonów. Marcin Świątkiewicz otwiera w ten sposób, utwór Aleksandra Nowaka z 2019 roku – "Drach" do libretta Szczepana Twardocha.
Okładka płyty
Okładka płytyFoto: mat. promocyjne

Posłuchaj
59:34 2020_12_30_22_00_11_Pr2_Nowa_Polska.mp3 Drach. Dramma per musica do libretta Szczepana Twardocha (Nowa Polska/Dwójka)

 

Pojedyncze klawesynowe dźwięki, kapiące, budujące napięcie, odmierzają czas – nadają tej quasi operowej kompozycji odcień tajemniczości. Klawesyn towarzyszy tytułowej postaci Dracha. A Drach to? Bóg, Ziemia, Mędrzec, wędrowny lirnik; ten, kto wie, dużo widział mimo, że - jak mówi librecista, Szczepan Twardoch: Drach nie jest osobą - jest raczej "czymś" niż "kimś"

Dramma per musica "Drach" światową premierę miała w Tychach w październiku ubiegłego roku w ramach festiwalu Auksodron. W tym roku ukazało się nagranie utworu na płycie – nagranie ZNAKOMITE! - a sam utwór wyróżniony został prestiżową nagrodą Koryfeusza kultury polskiej w dziedzinie –"wydarzenie roku 2019".

W audycji o utworze opowiadali kompozytor, Aleksander Nowak i librecista, Szczepan Twardoch, w audycji znalazły się też obszernych fragmentów utworu.

***

Tytuł audycji: Nowa Polska 

Prowadziła: Ewa Szczecińska

Data emisji: 30.12.2020

Godzina emisji: 22.00

Czytaj także

"Apeiros" i inne wyznania miłości

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2020 16:41
Ta jesień w polskiej muzyce współczesnej należy do młodych kobiet! Na festiwale: Warszawska Jesień, Ad Libitum, Sacrum-Profanum nowe (ważne!) utwory skomponowały: Aleksandra Kaca, Teoniki Rożynek, Martyna Kosecka, Nina Fukuoka, Monika Szpyrka, Anna Sowa...
rozwiń zwiń
Czytaj także

Monochromatyzm brzmienia Aleksandry Kacy

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2020 23:00
Aleksandra Kaca, rocznik 1991. Kompozytorka, italianistka, songwriterka, muzyczna producentka. Jej muzyka zdradza unikatową wrażliwość na brzmienie, a pociąga ją zwłaszcza monochromatyzm. Dlaczego? Ponieważ daje możliwość wnikania w detale Natury - tej dzikiej, np. islandzkiej oraz natury dźwięków - tego, co skrywają pod maską kultury.
rozwiń zwiń