Jak wyjaśniał gość Dwójki, na świecie istnieją dwa ośrodki budowy akordeonów: Włochy i Rosja. - Włosi całkowicie zmonopolizowali produkcję instrumentów. Skupia się ona w jednym miasteczku, blisko Ancony. Istnieją tam manufaktury, które te instrumenty tworzą. Odbywa się to na zamówienie, nie ma czegoś takiego, jak produkcja taśmowa. Jest jeszcze rynek rosyjski, dość hermetyczny, który zaopatruje przede wszystkim Rosjan - opowiadał.
Klaudiusz Baran sam gra na akordeonie, który ma już ponad 30 lat. - Został skonstruowany w bardzo dobrych latach. Gdybym miał dziś zmienić instrument na nowy, to nie wiedziałbym na jaki. Przede wszystkim pod względem brzmieniowym. Mechanicznie można mieć do niego jakieś zastrzeżenia, ale to jest coś za coś. Brzmienie jest tutaj całkowicie niepowtarzalne. Nie zamieniłbym go na żaden współczesny instrument - wyznał muzyk.
W czasie audycji Klaudiusz Baran mówił również m.in. o wydanej w grudniu 2019 roku płycie "Reminiscencje. 30 lat Centrum Paderewskiego", na której usłyszeć można jego akordeon, o sytuacji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w związku z epidemią koronawirusa oraz na czym polega różnica między akordeonem a bandoneonem.
***
Tytuł audycji: Cafe "Muza"
Prowadził: Andrzej Sułek
Gość: Klaudiusz Baran (akordeonista i bandoneonista, rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina)
Data emisji: 22.03.2020
Godzina emisji: 10.00
pg