"Odszedł muzyk wielkiego formatu". Nie żyje kompozytor i dyrygent Jan Krenz
Doradca prezydenta, prezes Radia dla Ciebie, Tadeusz Deszkiewicz podkreślał, że Jan Krenz był jednym z najwybitniejszych polskich muzyków ubiegłego wieku.
00:26 deszkiewicz-setka1.mp3 Tadeusz Deszkiewicz: Jan Krenz poświęcił się w całości przede wszystkim muzyce polskiej (IAR)
"Dyrygent gigant, takich nie ma wielu"
Prezes Związku Kompozytorów Polskich Mieczysław Kominek podkreślał, że Jan Krenz był wielkim propagatorem polskiej muzyki współczesnej.
00:30 kominetk-setka-1.mp3 Prezes Związku Kompozytorów Polskich Mieczysław Kominek: Jan Krenz był współtwórcą muzyki współczesnej, ale jako dyrygent również w swojej wieloletniej pracy z katowicką orkiestrą wykonał i nagrał wiele współczesnych dzieł (IAR)
Joanna Wnuk-Nazarowa, wieloletnia dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, stwierdziła, że Jan Krenz kontynuował misję Grzegorza Fitelberga, czyli stymulował powstawanie nowych utworów.
Jan Krenz. Wspomnienia i refleksje maestra
Z kolei dyrygent Jerzy Maksymiuk wspominał, że Jan Krenz był "wielkim dyrygentem, wielkim człowiekiem i wielkim humanistą". - Miał obszerny repertuar. Nadzwyczajne wykonania pozostawił. Ogromny dorobek. To jest dyrygent gigant, takich nie ma wielu - stwierdził.
Znakomity dyrygent i kompozytor
Jan Krenz był ceniony za interpretacje muzyki symfonicznej i operowej. W latach 1968-1973 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Warszawie. Jego realizacje muzyczne "Otella" Verdiego, "Elektry" Straussa i "Borysa Godunowa" Musorgskiego przeszły do legendy polskiej sceny operowej.
00:29 kentz - setka 1 .mp3 Prezes Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego Grzegorz Michalski podkreślał podczas uroczystości pogrzebowych, że talent dyrygencki i kompozytorski Jana Krenza został bardzo wcześnie dostrzeżony (IAR)
Requiem Jana Krenza. Baryton, chór i orkiestra pod batutą maestro
Działalność dyrygencką od początku łączył z komponowaniem. Jego twórczość obejmuje utwory symfoniczne, kameralne i wokalno-instrumentalne. Jest autorem między innymi "Serenady klasycznej" na małą orkiestrę, "Dwóch śpiewek (smutnej i wesołej)" na chór a cappella, tryptyku symfonicznego na orkiestrę "Maski", a także utworów "Capriccio" na 24 instrumenty, "Sinfonietta per fiati", czy "Requiem" na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę.
Czytaj także:
Jan Krenz tworzył też muzykę teatralną i filmową, jest autorem muzyki do dzieł najważniejszych twórców polskiej szkoły filmowej: obrazów Andrzeja Wajdy - "Kanał", "Popiół i diament" oraz do produkcji Andrzeja Munka - "Eroika" i "Zezowate szczęście".
"Diamentowe batuty" Polskiego Radia
Kompozytor był laureatem wielu nagród i wyróżnień. Uhonorowano go między innymi Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" oraz Orderem "Ecce Homo". Dwukrotnie odebrał nagrodę Związku Kompozytorów Polskich.
"Jan Krenz Diamentowe Batuty". Dwupłytowy album Polskiego Radia
W 1995 roku Polskie Radio - z okazji 70-lecia istnienia - uhonorowało go "Diamentową Batutą" za wybitne zasługi dla polskiej radiofonii publicznej. Pozostawił po sobie liczne nagrania płytowe, między innymi, wydane przez Polskie Radio.
Kilka miesięcy temu, z inicjatywy Programu 2, Polskie Radio wydało dwupłytowy album poświęcony temu artyście - tom pierwszy z dwunastoczęściowej serii "Diamentowe Batuty". Dwupłytowe wydawnictwo zawiera prowadzone przez dyrygenta dzieła - z repertuaru polskiego i zagranicznego.
Nadzwyczajny kunszt Jana Krenza można też podziwiać na wydanym w 2019 roku - to z kolei pomysł Polskiego Radia Chopin - albumie "Mieczysław Horszowski in Poland", drugim tomie fonograficznego cyklu "From the Polish Radio Archives".
mbl