- Piotr Anderszewski to jeden z najciekawszych i najbardziej intrygujących współczesnych pianistów. Każda jego kolejna płyta jest wyczekiwanym wydarzeniem.
- Artysta był gościem audycji Cafa "Muza" tuż po premierze najnowszego krążka, na którym znalazła się muzyka Bartóka, Szymanowskiego i Janáčka.
- Sam Anderszewski mówi o nowej płycie, że to muzyka rebelii.
Piotr Anderszewski (ur. w 1969 r. w Warszawie) pochodzi z polsko-węgierskiej rodziny. Naukę gry na fortepianie rozpoczął już jako sześciolatek. Miał to szczęście, że wyjechał z rodziną do Francji, gdzie były większe możliwości kształcenia w tym kierunku. W 1987 roku ukończył warszawskie Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w klasie fortepianu. Muzyki nie porzucił już nigdy.
Piotr Anderszewski na samotnej wyspie
Instrument, który Piotr Anderszewski wybrał, najczęściej wiąże się z występami solowymi. W jednym z wywiadów sam artysta mówił o samotności pianisty.
- Granie, ćwiczenie na fortepianie jest to zajęcie szalenie samotne, które jak mi się wydaje, izoluje w ogóle od świata. Taki chyba jest tego cel, że tworzysz jakiś świat sam w sobie zamknięty. Kompozytor, fortepian i ty. Stajesz się taką wyspą. Później jest też samotność związana z koncertem. Ostatnio miałem nawet taką refleksję, że im lepiej komunikujesz publiczności, im bardziej wprowadzasz ją w swój świat, tym bardziej jednocześnie się od niej odcinasz - tłumaczył gość Dwójki.
Międzynarodowe studia i pamiętny konkurs w Leeds
Piotr Anderszewski uczył się w konserwatoriach w Lyonie i Strasburgu, a także w Akademii Muzycznej w Warszawie, której jednak nie ukończył, oraz na University of Southern California w Los Angeles. Głód wiedzy i chęć szlifowania umiejętności pianistycznych skłoniły go do zapisania się na kursy mistrzowskie we Włoszech. Pobierał nauki u Fou Ts'onga, Murraya Perahii i Leona Fleishera.
Ważnym wydarzeniem w karierze muzycznej artysty było uczestnictwo w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Leeds. Wykonał 33 Wariacje C-dur na temat walca Diabellego. Wzbudził zachwyt, ale ze względu na swoje zachowanie nie zdobył nagrody. Podczas wykonywania trzyczęściowych Wariacji na fortepian op. 27 Antona Webera w ostatniej części wstał od instrumentu, przerywając swój występ. Zszedł z estrady, za co został natychmiast zdyskwalifikowany. Krążyły wtedy pogłoski, że nie dokończył występu, bo po prostu nie był z niego zadowolony.
Oryginalny i nowatorski
W 1991 roku w Wigmore Hall w Londynie Piotr Anderszewski wykonał znakomicie dwa utwory – ponownie 33 Wariacje na temat walca Diabellego i Bagatele op. 126 Ludwiga van Beethovena. Jego interpretacja wywołała entuzjazm wśród krytyków i publiczności. Po tym występie miał otwartą drogę do kariery muzycznej.
Anderszewski jest ceniony za interpretacje wielu znanych kompozycji, ale też za intensywność i nowatorskie podejście podczas ich wykonywania. Wielokrotnie występował z orkiestrami z całego świata, m.in. z Filharmonią Berlińską, Chicago Symphony Orchestra, Philadelphia Orchestra, Los Angeles Philharmonic, Münchener Philharmoniker, Norddeutscher Rundfunk, Royal Philharmonic Orchestra czy London Symphony Orchestra.
58:37 2024_01_28 10_00_07_PR2_Cafe_Muza.mp3 Spotkanie z Piotrem Anderszewskim, jednym z najciekawszych i najbardziej intrygujących współczesnych pianistów (Cafe "Muza"/Dwójka)
W połowie stycznia ukazała się nowa płyta pianisty z muzyką Bartóka, Szymanowskiego i Janáčka.
[korzystano z materiałów prom.]
***
Tytuł audycji: Cafe "Muza"
Prowadził: Andrzej Sułek
Gość: Piotr Anderszewski (pianista)
Data emisji: 28.01.2024
Godz. emisji: 10.00
pg
kor-mp