Maciej Obara: mama za wszelką cenę próbowała odciągnąć mnie od muzyki [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2024 11:30
– Muzyka heavymetalowa to był mój pierwszy konik – chyba ze względu na energię i rodzaj ekspresji, który mi się podobał. Moja mama stwierdziła, że spróbuje to jakkolwiek zablokować, i zrobiła to jazzem. Dała mi nagranie Charliego Parkera. W końcu miałem okazję usłyszeć trochę innego brzmienia i też bardzo mi się to spodobało – mówił w Dwójce saksofonista jazzowy Maciej Obara.

ZOBACZ WIDEO:

  • Maciej Obara to jeden z najważniejszych na międzynarodowej scenie jazzowej artystów ostatnich lat.
  • Saksofonista opowiadał w audycji Cafe "Muza" o punktach zwrotnych w swojej dotychczasowej karierze.
  • Poznaliśmy także szczegóły międzynarodowego projektu "Bluish Landscapes", którego premiera już 11 lipca w Warszawie, w ramach koncertu celebrującego 82. rocznicę urodzin Tomasza Stańki.

Jazz jako mniejsze zło? Z takiego założenia wyszła mama Macieja Obary, która nie mogła pogodzić się z tym, że jej syn słucha heavy metalu.

Maciej Obara: parę lat już dmucham w ten saksofon

- Mama w ogóle była przeciwnikiem jakiegokolwiek powinowacenia mnie z muzyką i za wszelką cenę starała się mnie odciągnąć od tego procederu. Nie udało się. Jak widać, jestem tutaj i jednak parę lat już w ten saksofon dmucham - wyznał Maciej Obara.

Paradoksalnie swój pierwszy instrument saksofonista dostał właśnie od mamy...

- Gdy miałem 9 czy 10 lat ojciec przypadkowo przyniósł do domu saksofon. Chyba wtedy byłem jeszcze za mały, żeby zacząć na nim grać. Później cały czas ględziłem mamie nad uchem, że fajnie byłoby grać na tym instrumencie. Po trzech czy czterech latach udało mi się w końcu ją nakłonić, żeby kupić saksofon - wspominał gość Dwójki.

Moment zwrotny

Był to moment, który przypieczętował dalsze losy Macieja Obary. - Tak się zaczęła moja przygoda, że w wieku 14-15 lat zacząłem samodzielnie dmuchać w saksofon. Później cały bieg wydarzeń potoczył się w stronę poważniejszej edukacji muzycznej - tłumaczył.


Posłuchaj
48:52 Dwójka cafe muza 7.07.2024.mp3 Maciej Obara o punktach zwrotnych w swojej dotychczasowej karierze (Cafe Muza/Dwójka) 

Maciej Obara – saksofonista, kompozytor, improwizator. Od lat jego priorytetowym projektem jest autorski kwartet, w skład którego wchodzą: polski pianista Dominik Wania oraz kontrabasista Ole Morten Vagan i perkusista Gard Nilssen z Norwegii.

W 2010 roku w Stanach Zjednoczonych saksofonista nagrał albumy "Four" z Nasheetem Waitsem, Ralphem Alessim i Markiem Heliasem oraz "Three" z Harveyem Sorgenem i Johnem Lindbergiem. Rok później wziął udział w nagraniu płyty "Hadrons" Piotra Damasiewicza. W późniejszym okresie dołączył do drugiej grupy trębacza Power of the Horns, nagrywając płyty "Alaman" i "Polska".

Współpraca z ECM Records

W 2012 roku Obara wziął udział w projekcie "Take Five Europe". Poznał tam wspomnianych wyżej norweskich muzyków – kontrabasistę Ole Mortena Vagana i perkusistę Garda Nilssena, co stało się początkiem jego międzynarodowego kwartetu, którego skład dopełnił pianista Dominik Wania. W latach 2012-2015 zespół wydał trzy albumy w katalogu polskiej wytwórni ForTune ("Live at Manggha", "Komeda", "Live in Minsk Mazowiecki").

Na początku 2017 roku Maciej Obara otrzymał zaproszenie od światowej sławy producenta Manfreda Eichera do grona artystów zrzeszonych pod szyldem ECM Records. Pierwszym albumem dla tej prestiżowej wytwórni był "Unloved", a kontynuacją współpracy stały się nagrania z 2019 roku "Three Crowns" oraz z 2022 roku "Frozen Silence".

W hołdzie dla Tomasza Stańki

Polski saksofonista ma zaszczyt współpracować z czołówką skandynawskich muzyków w ramach Gard Nilssen’s Supersonic Orchestra. Skomponował koncert na saksofon, fortepian i orkiestrę AUKSO z udziałem Dominika Wani w orkiestracji Nikoli Kołodziejczyka oraz muzykę na trio z udziałem wybitnego francuskiego klarnecisty basowego Louisa Sclavisa.

Saksofonista był częścią projektu Tomasza Stańki "New Balladyna Quartet". Po śmierci legendarnego trębacza m.in. zadedykował mu utwór "Mr. S" na albumie swojego kwartetu "Three Crowns" oraz uczestniczył w projekcie "Tomasz Stańko na głos". Już w najbliższy czwartek (11.07) premierę będzie miał specjalny projekt saksofonisty "Bluish Landscapes" zainspirowany brzmieniem Skandynawii, której przemożny wpływ odnajdujemy w życiu i twórczości Tomasza Stanki. Tytuł tego muzycznego projektu nawiązuje do płyty Stańki "Bluish" – nagranej z dwoma muzykami norweskimi: Jonem Christensenem na perkusji i Arildem Andersenem na kontrabasie i gitarze basowej, a wydanej w 1992 roku.

***

Tytuł audycji: Cafe "Muza"

Prowadził: Roch Siciński

Gość: Maciej Obara (saksofonista)

Data emisji: 7.07.2024

Godz. emisji: 12.00

dz/pg/wmkor

Czytaj także

Letnia Akademia Jazzu i Studio Jazzowe Polskiego Radia. "Chcemy wrócić do tradycji"

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2024 12:23
Nie kopiujemy dzieł kompozytorów, lecz dajemy im nowe życie; chcemy udowodnić, że kompozycje artystów, którzy wpisali się złotymi zgłoskami do encyklopedii światowej sceny jazzowej, nadal mogą brzmieć aktualnie, a ich przekaz jest ponadczasowy - deklarują twórcy Letniej Akademii Jazzu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Toast urodzinowy dla Tomasza Stańko". Ania Stańko: czuję, że jestem bliżej niego

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2024 12:36
11 lipca 2024 roku największy polski trębacz i kompozytor jazzowy Tomasz Stańko obchodziłby 82 urodziny. Z tej okazji Fundacja im. Tomasza Stańko już po raz szósty zaprasza na urodzinowe koncerty w miastach początku i końca jego kariery – w Rzeszowie i Warszawie. Anna Stańko, córka trębacza, opowiedziała w Programie 2 Polskiego Radia o szczegółach tego wydarzenia i zdradziła, dlaczego organizacja takich przedsięwzięć jest dla niej ważna. 
rozwiń zwiń