ZOBACZ WIDEO Z KONCERTU:
Źródło: serwis YouTube.com / oficjalny kanał Dwójki Polskiego Radia
Festiwal Muzyki Barokowej. Cztery oblicza Vivaldiego na Zamku Królewskim
Program:
Il Giustino RV 717 – Sinfonia
Il Giustino RV 717 – aria Vedro con mio diletto
Koncert fletowy Il Gardellino D-dur RV 428
Allegro, Largo – Cantabile, Allegro
Koncert na 2 lutnie G-dur RV 532
Allegro, Andante, Allegro
Griselda RV 718 – aria Vede orgogliosa l’onda
Przerwa
Olimpiada RV 725 – Sinfonia
Juditha Triumphans RV 644 – aria Veni, me sequere fida
Koncert na wiolonczelę c-moll RV 401
Allegro non molto, Adagio, Allegro non molto
Koncert skrzypcowy a-moll op. 4 nr 4 RV 357 z cyklu La Stravaganza
Allegro, Grave, Allegro
Juditha Triumphans RV 644 – aria Armatae face et anguibus
Wykonanie:
Anna Radziejewska – mezzosopran
Royal Baroque Ensemble:
Karolina Zych – flet traverso
Grzegorz Lalek, Alicja Sierpińska, Kamila Guz – skrzypce barokowe
Marcin Stefaniuk – altówka barokowa
Jakub Kościukiewicz, Bernadetta Wieczerzyńska – wiolonczele barokowe
Anna Bator – kontrabas barokowy
Klaudyna Żołnierek, Witold Wilgos – chitarrone, gitara, lutnia
Lilianna Stawarz – klawesyn, kierownictwo artystyczne
Transmisja z Zamku Królewskiego
Festiwal odbywa się pod patronatem Programu 2 Polskiego Radia >>>>
***
Główne motywy koncertów skrzypcowych z cyklu Cztery pory roku zna każdy. Należą do ścisłego kanonu standardów muzyki klasycznej. Nie wszyscy jednak wiedzą, że te urzekające melodie są zaledwie kroplą w morzu, jeśli chodzi o dorobek Antonia Vivaldiego, największego z włoskich przedstawicieli muzycznego baroku. Był on twórcą niezwykle płodnym, a liczba samych tylko skomponowanych koncertów oscyluje wokół pięciuset. Do tego dochodzą liczne sonaty, suity i opery. Choć znaczna część tej niebagatelnej spuścizny zaginęła, wiele spośród zachowanych utworów Vivaldiego stale przewija się w repertuarze filharmonii i oper na całym świecie.
Antonio Lucio Vivaldi, do którego z powodu rudych włosów przylgnął przydomek Il Prete Rosso (Rudy Ksiądz), urodził się w 1678 roku w Wenecji jako syn skrzypka z orkiestry bazyliki św. Marka. Wprawdzie jako jedyny z dziewięciorga rodzeństwa przyjął święcenia kapłańskie, jednak to muzyka, poznawana dzięki ojcu, stać się miała jego prawdziwym powołaniem. Był dla włoskiego baroku tym, kim Jan Sebastian Bach dla baroku niemieckiego. Genialny Niemiec nigdy zresztą nie odżegnywał się od inspiracji utworami Vivaldiego i wiele z jego utworów osobiście transkrybował na instrumenty klawiszowe.
Los nie rozpieszczał Rudego Księdza. Przez całe życie borykał się z wątłym zdrowiem, a po stosunkowo krótkim okresie dobrej passy czekała go gorycz utraty popularności i łask możnych mecenasów. Zmarł w biedzie, a jego twórczość popadła w zapomnienie, i to na bardzo długo, bo aż do lat dwudziestych XX w.. Wtedy to bowiem odnaleziono i poddano pogłębionym studiom dużą część rękopisów kompozytora.
Źródło: www.zamek-krolewski.pl
***
Do słuchania i oglądania koncertu zapraszaliśmy w niedzielę (20.06) od godz. 19.00. Transmisja odbywała się na antenie PR2, stronie dwojka.polskieradio.pl oraz na Facebooku Dwójki i kanale YouTube Dwójki. Audycję prowadziła Joanna Grotkowska.