"Chopin i jego Europa" 2023. Consone Quartet: u Beethovena muzyczna narracja pełna jest zakrętów

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2023 17:50
- Muzyka Beethovena jest zwykle wielkim wyzwaniem wykonawczym, ale jednocześnie jest bardzo pociągająca. Oczywiście Beethoven jest klasykiem i w pewnym sensie podąża za wszelkimi modami klasycyzmu, na czele z wykorzystaniem formy sonatowej itd. Jednak swoją muzyką nie daje on poczucia relaksu, mówiąc kolokwialnie, nie odpuszcza słuchaczowi - mówiła w Dwójce Magdalena Loth-Hill z zespołu Consone Quartet, który wystąpił we wtorek (29.08) na Festiwalu "Chopin i jego Europa".
Consone Quartet
Consone QuartetFoto: materiały prom.

Kwartet smyczkowy wyposażony w instrumenty historyczne

Założony w Londynie Consone Quartet specjalizuje się w wykonawstwie historycznym. Zespół tworzą: Agata Daraškaite (skrzypce Giuseppe Galiano, późny XVIII w.), Magdalena Loth-Hill (skrzypce nieznanego weneckiego lutnika, późny XVII w.), Elitsa Bogdanova (kopia wykonana kilka lat temu) i George Ross (XIX-wieczna francuska wiolonczela).

- Poznaliśmy się w Royal Collage of Music, gdzie troje z nas studiowało. Wszyscy w zasadzie od lat byliśmy przygotowywani do wykonywania muzyki barokowej, a George wpadł na pomysł, by założyć kwartet, w którym używalibyśmy strun jelitowych. Ale wtedy pomyśleliśmy, że jest mnóstwo takich zespołów. Zdecydowaliśmy więc, że będziemy programowo eksplorować późniejszy repertuar, klasyczny i romantyczny, na instrumentach historycznych lub ich kopiach - opowiadała Magdalena Loth-Hill.

Consone Quartet po raz pierwszy w Polsce

Wtorkowy występ na 19. Międzynarodowym Festiwalu "Chopin i jego Europa" był dla Consone Quartet pierwszym koncertem, który zespół dał w Polsce. - Dla mnie osobiście to bardzo ważne i czuję się wyjątkowo podekscytowana dzisiejszym koncertem, bo moja rodzina pochodzi z Warszawy. Miło więc, że w końcu możemy tu zagrać. Agata grała tu już z innymi zespołami, ale dla nas jako grupy to pierwszy raz - podkreślała brytyjsko-polska skrzypaczka.

Zaproszenie z Warszawy muzycy przyjęli z wielką przyjemnością. - Wystarczyło przejrzeć program i zapoznać się z nazwiskami, które pojawiają się w nim obok naszych… Od razu poczuliśmy, że to wielki honor. Poza tym towarzyszy nam przekonanie, że wykonawstwo muzyki nieco w myśl XIX-wiecznej modły wpisuje się doskonale w ten specyficzny kontekst recepcji muzyki Chopina - tłumaczyła Agata Daraškaite, prymariuszka Consone Quartet.

Posłuchaj
13:12 Dwójka Letnia promenada Consone Quartet 29.08.2023.mp3 Magdalena Loth-Hill i Agata Daraškaite z Consone Quartet o występie na Festiwalu "Chopin i jego Europa" (Letnia promenada/Dwójka) 

Zespołowi podczas koncertu, w czasie którego zabrzmiały Kwartet smyczkowy F-dur BeethovenaKoncert fortepianowy f-moll Chopina, towarzyszył - na fortepianie historycznym - Tomasz Ritter.

Posłuchaj
05:33 Dwójka Letnia Promenada ritter 29.08.2023.mp3 Tomasz Ritter o tym, jak godzi grę na instrumentach historycznych i współczesnych (Letnia promenada/Dwójka) 
. 

***

Rozmawiał: Karol Furtak

Goście: Magdalena Loth-Hill i Agata Daraškaite (Consone Quartet), Tomasz Ritter (pianista)

Data emisji: 29.08.2023

Godz. emisji: 17.50

Materiał wyemitowano w audycji "Letnia promenada".

pg

Czytaj także

"Chopin i jego Europa" 2023. Corina Belcea: w Warszawie czujemy się jak w domu

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2023 22:15
- Poznaliśmy już dobrze nie tylko okolice filharmonii, ale także publiczność. Rozpoznajemy niektóre twarze, wchodząc na estradę. To sprawia, że chcemy dać z siebie wszystko dla wszystkich tych, którzy nas słuchają - mówiła w Dwójce skrzypaczka Corina Belcea w przerwie koncertu podczas XIX Międzynarodowego Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Chopin i jego Europa" 2023. Fabio Biondi: "Paria" Moniuszki to opera przepełniona melancholią

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2023 10:00
- "Paria" to rodzaj dziwnej i wyrafinowanej mieszanki czegoś, co prawdopodobnie powstało na wskutek wyobrażeń Moniuszki o Indiach i niezwykle nostalgiczną podróżą we wschodnim kierunku. Mówię mojemu zespołowi, że odnalazłem w tej muzyce tę samą melancholię i malarskość, na które pozwala nam literatura. Na przykład Dostojewski potrafił ująć te same odcienie. I to jest dla mnie fantastyczne, bardzo ekscytujące - mówił w Dwójce Fabio Biondi.
rozwiń zwiń