Super Mario Bros. i audiosfera gier wideo

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2023 07:00
W oczekiwaniu na polską premierę filmu "Super Mario Bros. Movie" w "Nocnej strefie" urządziliśmy sesję gier wideo, w której główną rolę odegrała audiosfera dawnych i współczesnych produkcji m.in. na konsole Nintendo.
Krzysztof Dziuba prezentuje okładki płyt, które pojawią się w audycji
Krzysztof Dziuba prezentuje okładki płyt, które pojawią się w audycjiFoto: Krzysztof Dziuba

Już od dawna jesteśmy świadkami toczących się debat na temat tego, czy gry są formą sztuki. Czy można je porównywać do najważniejszych tekstów kultury, takich jak dzieła literackie i filmowe. A co z muzyką z gier? Czy godzi się mówić o niej jak o sztuce?

Na to pytanie staraliśmy się odpowiedzieć w tym wydaniu audycji. Choć we współczesnych grach możemy usłyszeć każdą możliwą muzykę, a co chwila gdzieś na świecie odbywają się koncerty symfoniczne poświęcone poszczególnym tytułom, to my skupimy się na dokonaniach pionierów i czasach kiedy soundtracki do gier były dla ich twórców (mierzących się z ograniczeniami sprzętowymi) prawdziwym eksperymentem i podróżą w nieznane.

Czy zastanawialiście się kiedyś od kiedy muzykę z gier zaczęto publikować na płytach? Dziś to standard, ale sprawa nie była tak oczywista w latach 80. Może poza Japonią, gdzie ukazywały się pierwsze w historii soundtracki z gier wydawane na płytach winylowych. Jednym z pierwszych takich albumów był "Video Game Music", którego posłuchamy w audycji – rzecz w całości oparta na dźwiękach "wydobytych" z gier Namco i zmiksowanych na nowo przez Haruomiego Hosono.


Posłuchaj
114:52 2023_05_22 23_01_57_PR2_Nocna_Strefa.mp3 Super Mario Bros. i audiosfera gier wideo (Nocna strefa/Dwójka)

Nie zabrakło też dokonań Koji'ego Kondo – legendarnego twórcy, którego kojarzymy dziś przede wszystkim z muzyką do serii "Super Mario Bros." i "The Legend of Zelda". Słuchaliśmy też jednego z najbardziej niesamowitych soundtracków lat 90., czyli muzyki Davida Wiseaa do "Donkey Kong Country". Pojawiły się opracowania jazzowe tematów z gier oraz współczesne, eksperymentalne kompozycje inspirowane aurą brzmieniową konsol sprzed 30-40 lat.

To co, Ready Player One?

Playlista audycji:

1. Brian Tyler – Welcome to the Mushroom Kingdom [„The Super Mario Bros. Movie Original Motion Picture Soundtrack”, Nintendo 2023]
2. Koji Kondo – 地上BGM = Ground BGM /fragment/ [„The 30th Anniversary Super Mario Bros. Music”, Nippon Columbia 2015]
3. The 8-Bit Big Band (komp. Yasunori Mitsuda) – Chrono Trigger Main Theme - feat. Steven Feifke (from Chrono Trigger) /fragment/ [„Backwards Compatible”, The 8-Bit Big Band 2021]
4. Haruomi Hosono – Super Xevious /fragment/ [LP „Super Xevious”, Yen Records / Namco 1984]
5. Haruomi Hosono – Galaga [LP „Video Game Music”, Yen Records / Namco 1984]
6. Miłosz Pękala (komp. Rob Hubbard) – International Karate [„8 Pieces In Different Tempos”, Gusstaff Records 2021]
7. Brian Tyler – Press Start [„The Super Mario Bros. Movie Original Motion Picture Soundtrack”, Nintendo 2023]
8. Brian Tyler – Superstars [„The Super Mario Bros. Movie Original Motion Picture Soundtrack”, Nintendo 2023]
9. Brian Tyler – Level Complete [„The Super Mario Bros. Movie Original Motion Picture Soundtrack”, Nintendo 2023]
10. Ali Dee – Mario Brothers Rap [„The Super Mario Bros. Movie Original Motion Picture Soundtrack”, Nintendo 2023]
11. Ambassadors Of Funk Featuring M.C. Mario – SuperMario Land (Radio Version) [LP „ SuperMario Land”, Living Beat Records 1992]
12. Konami Kukeiha Club – Motocross Maniacs BGM 3 [„Diggin In The Carts (A Collection Of Pioneering Japanese Video Game Music)”, Hyperdub 2017]
13. Felix Kubin – Renaissance Gameboy #2 [„Utwory Na Perkusję I Urządzenia Elektroakustyczne”, Lado ABC 2016]
14. David Wise (recreated Jammin’ Sam Miller) – Aquatic Ambience [„Donkey Kong Country OST Recreated by Jammin' Sam Miller”, Musique Pour La Danse 2022]
15. David Wise (recreated Jammin’ Sam Miller) – Stickerbush Symphony [LP „Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest OST Recreated by Jammin' Sam Miller”, Musique Pour La Danse 2022]
16. The 8-Bit Big Band – Trainer Battle Music (From „Pokemon”) [„Choose Your Character!”, The 8-Bit Big Band 2019]
17. The 8-Bit Big Band – Meta Knight’s Revenge (From „Kirby Superstar”) [„Backwards Compatible”, The 8-Bit Big Band 2021]
18. Koji Kondo – タイトルBGM = Title [„The 30th Anniversary The Legend Of Zelda Game Music Collection”, Nippon Columbia 2016]
19. Koji Kondo, Mahito Yokota, Takeshi Hama – Zelda Ocarina of Time Title [„The 30th Anniversary The Legend Of Zelda Game Music Collection”, Nippon Columbia 2016]
20. Mikel – Lost Woods [LP „Zelda & Chill”, GameChops 2021]
21. Hiroki Kikuta – Fear of the Heavens [„Seiken Densetsu 2: Original Sound Version”, NTT Pub. 1995]
22. Gaijin Blues – Secret of Mana [„Gaijin Blues”, Shapes of Rhythm 2019]
23. Ryuichi Sakamoto – Birth [„L.O.L. (Lack Of Love)”, WEA Japan 2000]
24. Ryuichi Sakamoto – Dream [„L.O.L. (Lack Of Love)”, WEA Japan 2000]
25. Pizza Hotline – Emotion Engine [LP „Level Select”, WRWTFWW Records 2023]
26. Lyn (komp. Shoji Meguro) – Beneath The Mask [„Persona5 Original Soundtrack”, Mastard Records 2017]

okładki płyt okładki płyt

***

Tytuł audycji: Nocna strefa

Prowadził: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 22.05.2023

Godz. emisji: 23.00

pg

Czytaj także

"The Last Of Us". Jak przemysł gier wideo zmienia sztukę narracyjną?

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2023 18:00
Serial "The Last Of Us" jednej z platform streamingowych został okrzyknięty najlepszą adaptacją gry wideo w dziejach. Dlaczego przez długie lata pomysł kręcenia filmów i seriali na podstawie gier uważany był za cyniczny i absurdalny, a efekty zwykle wyszydzano? Co się zmieniło w ostatnich latach i czy możemy oczekiwać kolejnych produkcji takich jak "The Last Of Us"?
rozwiń zwiń