Weźmy choćby autorskie ujęcie słynnego "A Love Supreme" Johna Coltrane'a z albumu "Betsu No Jinkan". Takuro Okada ubiera słynny motyw jazzmana w brzmienia muzyki będącej na styku improwizacji, jazzu, ambientu, eksperymentalnej elektroniki i pejzażu dźwiękowego. Albo nagrania z płyty "Urban Planning", na której muzyk przedstawia własną propozycję muzyki środowiska dla japońskich miast, odwołując się do tradycji Kankyō Ongaku z lat 80. Albo też wydaną w tym miesiącu płytę "The Near End, The Dark Night, The County Line", na której dzieli się swoimi archiwalnymi nagraniami niecodziennej muzyki gitarowej.
119:52 2025_03_17 22_59_49_PR2_Nocna_strefa.mp3 Rozmowa z Takuro Okadą, jednym z najciekawszych eksperymentujących muzyków młodego pokolenia z Japonii (Nocna strefa/Dwójka)
W centrum uwagi Takuro Okady zawsze była gitara. - To właśnie od niej zaczęła się moja przygoda z muzyką. Gitara ma swoje korzenie w Hiszpanii, ale w to właśnie amerykańska tradycja – bluesa, jazzu i country miała największy wpływ na rolę jaką ten instrument odegrał w popkulturze – mówił w wywiadzie dla Dwójki.
Takuro Okada wychowywał się w położonej nieopodal Tokio Fussie – miejscowości, w której zlokalizowana jest amerykańska baza wojskowa. - W latach 90. chodziłem do szkoły z dziećmi osób pracujących w bazie wojskowej. Nie byli to tylko Amerykanie, miałem też kolegów z Chin, Filipin i wielu innych krajów. Fussa była tyglem kulturowym. Dlatego nasiąkaliśmy amerykańską kulturą i muzyką, taką jak blues czy dawny rock. Pewne dzielnice w Fussie postrzegane były jako niebezpieczne. Dzieciom nie wolno było się tam zapuszczać. Ale w gdy byłem nastolatkiem często zaglądałem do tamtejszych barów i grywałem bluesa wraz z Amerykanami - wyznał.
W audycji rozmawialiśmy nie tylko o gitarze, o amerykańskich korzeniach muzyki Takuro Okady, czy jego wielkiego poprzednika Haruomiego Hosono, ale też o ambiencie dla Tokio, o współczesnej scenie eksperymentalnej Japonii i o Duke'u Ellingtonie. Naszej rozmowie towarzyszyły najróżniejsze nagrania tego wszechstronnego artysty.
Pełna playlista:
1. Takuro Okada – Reflection / Entering #2 [„The Near End, The Dark Night, The County Line”, Temporal Drift 2025]
2. Takuro Okada – A Love Supreme [„Betsu No Jikan”, Newhere Music 2022]
3. Takuro Okada – アルコポン (Alkopon) [„Nostalgia”, Hostess Entertainment Unlimited 2017]
4. Happy End – Furaibo [„Happy End”, Bellwood Records 1973]
5. Wywiad z Takuro Okadą cz. 1
6. Takuro Okada – The Near End, The Dark Night, The County Line [„The Near End, The Dark Night, The County Line”, Temporal Drift 2025]
7. Haruomi Hosono – Caravan [„Omni Sight Seeing”, Epic 1989]
8. Takuro Okada – Moons [„Betsu No Jikan”, Newhere Music 2022]
9. Takuro Okada & duenn – Waterfront (UP-01) [LP „都市計画 Urban Planning”, Newhere Music 2020]
10. Takuro Okada & duenn – Aquapolis (UP-02) [LP „都市計画 Urban Planning”, Newhere Music 2020]
11. Wywiad z Takuro Okadą cz. 2
12. Takuro Okada & duenn – Third Sector (UP-03) [LP „都市計画 Urban Planning”, Newhere Music 2020]
13. Wywiad z Takuro Okadą cz. 3
14. Takuro Okada & duenn – Hana To Midori To Hikari (UP-04) [LP „都市計画 Urban Planning”, Newhere Music 2020]
15. Takuro Okada – Following Morning [„The Near End, The Dark Night, The County Line”, Temporal Drift 2025]
16. Takuro Okada – Mizu [„The Near End, The Dark Night, The County Line”, Temporal Drift 2025]
17. Wywiad z Takuro Okadą cz. 4
18. Takuro Okada – Reflection / Entering #3 [„Betsu No Jikan”, Newhere Music 2022]
19. Takuro Okada – After the Fever (Long Version) [„熱のあとに / After the Fever Original Soundtrack”, Newhere Music 2024]
20. Yuma Abe – 夢を見ようよ Yume O Miyou [„Hotel New Yuma”, Thaian Records 2024]
Okładki płyt, których słuchaliśmy w audycji
***
Tytuł audycji: Nocna strefa
Prowadzenie: Krzysztof Dziuba
Data emisji: 17.03.2025
Godz. emisji: 23.00
pg