Dźwięki zza krat

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2025 12:49
Muzyka jest wszędzie, nawet w kosmosie – dlaczego więc nie miałoby być jej w więzieniach? W XX wieku muzyka zaczęła dostrzegać ludzi w osadzonych, zresztą do więzień trafiali też kompozytorzy: Henry Cowell czy Isang Yun. 
W XX wieku muzyka zaczęła dostrzegać ludzi w osadzonych, do więzień trafiali też kompozytorzy: Henry Cowell czy Isang Yun.
W XX wieku muzyka zaczęła dostrzegać ludzi w osadzonych, do więzień trafiali też kompozytorzy: Henry Cowell czy Isang Yun. Foto: Shutterstock/Bella Marton

Inni artyści swoją zaangażowaną twórczością upominali się o prawa więźniów – należą do nich Frederich Rzewski czy Annea Lockwood, których utwory zabrzmiały w tej audycji.


Posłuchaj
119:36 2025_02_10-23-00-20_PR2_Nocna_strefa.mp3 Dźwięki zza krat (Nocna strefa/Dwójka)

 

Gościem Adama Suprynowicza był Michał Mendyk, kurator specjalnego koncertu podejmującego powyższy temat, planowanego na 2 marca 2025 w NOSPR.

 

Playlista:

  • LIGHTNIN’ WASHINGTON AND GROUP „Good God Almighty” [„Jail House Bound: John Lomax’s First Southern Prison Recordings, 1933”, West Virginia University Press 2012]                                                                                                        
  • FREDERIC RZEWSKI „De Profundis” dla recytującego pianisty [„Frederic Rzewski: De Profundis”, hat ART 1994]                                  
  • FREDERIC RZEWSKI „Coming Together”, wyk. Alter Ego [„Frederic Rzewski: Main Drag”, Stradivarius 2003]   
  • HENRY COWELL „Pulse” (1939) na pięcioro muzyków, wyk. The Kroumata Percussion Ensemble [„The Kroumata Percussion Ensemble: Cage, Cowell, Lundquist, Taïra”, BIS 1983]                                                             
  • HENRY COWELL „Who Wrote This Fiendish ‘Rite of Spring’?” z cyklu „Three Anti-Modernist Songs”, wyk. Cheryl Seltzer – sopran, Continuum, dyr. Joel Sachs [„Henry Cowell: A Continuum Portrait, Vol. 1”, Naxos 2005]   
  • ISANG YUN „Images” na flet, obój, skrzypce i wiolonczelę, wyk. Aurèle Nicolet – flet, Heinz Holliger – obój, Hansheinz Schneeberger – skrzypce, Thomas Demenga – wiolonczela [„Isang Yun: Double Concerto & Images”, Camerata Tokyo 1985]           
  • ANNEA LOCKWOOD „In Our Name”, wyk. Thomas Buckner – baryton, Theodore Mook – wiolonczela [„In Our Name”, Anthology of Recorded Music 2012]         
  • SARAH HENNIES „Zeitgebers”, wyk. Ensemble 0 & Marc Namblard [„Sarah Hennies: Motor Tapes”, Anthology of Recorded Music 2024]                                

***

Tytuł audycji: Nocna strefa

Prowadzenie: Adam Suprynowicz

Data emisji: 10.02.2025

Godz. emisji: 23.00

Czytaj także

AI, topniejące lodowce i rozliczenia

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2025 01:00
Co sztuczna inteligencja może mieć do zaoferowania muzyce współczesnej? To oczywiście zależy od tego, czego ją nauczymy i jak sformułujemy zadanie. Gdzie w takiej pracy przesuwa się obszar twórczości? Jennifer Walshe podjęła próbę stworzenia za pomocą AI nowej interpretacji słynnej dadaistycznej "Ursonate" Kurta Schwittersa.
rozwiń zwiń