Jerzy Maksimiuk: Jerzy Lefeld umiał wychwycić sedno dźwięku

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2023 17:00
- To był najwspanialszy pianista. Jego domeną było modelowanie dźwięku. To było domeną starszej szkoły, że dźwięk ma mieć miękkość, krystaliczność - wspominał maestro Jerzy Maksimiuk swojego pedagoga Jerzego Lefelda.
Posiedzenie jury państwowej nagrody muzycznej za 1937 rok w Warszawie. W środku Jerzy Lefeld
Posiedzenie jury państwowej nagrody muzycznej za 1937 rok w Warszawie. W środku Jerzy LefeldFoto: z archiwum NAC

Poeta fortepianu

Bohaterem sobotniej audycji z cyklu "Dwie do setki" był pianista, kameralista, kompozytor i pedagog Jerzy Lefeld, określany mianem poety fortepianu.

Prowadził klasę fortepianu w Konserwatorium Warszawskim, a po wojnie uczył w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. W czasie ponad 60-letniej działalności pedagogicznej wykształcił blisko 40 pianistów. Jego uczniami byli m.in.: Witold Lutosławski, Stefan Kisielewski, Witold Małcużyński i Jerzy Maksymiuk.

Związany z Polskim Radiem od samego początku


W połowie lat 20. rozpoczął współpracę z Polskim Towarzystwem Radiowym, potem już z Polskim Radiem. Był członkiem Małej Orkiestry Polskiego Radia, w której grał na fisharmonii i na fortepianie. Brał udział w wielu radiowych koncertach na żywo oraz w licznych nagraniach, które zachowały się w radiowym archiwum.

Podczas II wojny światowej zajmował się pracą pedagogiczną, koncertował w kawiarniach i domach prywatnych.

Jerzy Lefeld był wybitnym pianistą kameralistą, ale też cenionym akompaniatorem. Występował ze słynnymi śpiewakami, m.in.: ze Stanisławą Korwin-Szymanowską, Stanisławą Argasińską, Stefanią Woytowicz, z Adą Sari, Wandą Wermińską, Wiktorem Brégy, Andrzejem Hiolskim czy Jerzym Artyszem.


Posłuchaj
115:54 2023_04_01 15_00_05_PR2_Dwie_do_setki.mp3 Jerzy Lefeld - poeta fortepianu (Dwie do setki/Dwójka) 

Koncertował również z wybitnymi instrumentalistami, w tym skrzypkami: Carlem Fleschem, Wacławem Kochańskim, Idą Haendel, Ireną Dubiską, Eugenią Umińską, Wandą Wiłkomirską, Zino Francescattim czy Stanisławem Barcewiczem, z którym wystąpił w niemal stu koncertach. Akompaniował także altowioliście Paulowi Hindemithowi i wiolonczeliście Eliemu Kochańskiemu. Grał ponadto w duetach fortepianowych - m.in. z Zofią Rabcewicz, Marią Wiłkomirską i Władysławem Szpilmanem.

Jako kompozytor debiutował dwiema symfoniami wykonanymi w Filharmonii Warszawskiej (I Symfonia – 1919, II Symfonia – 1925). Oba utwory przypominano w latach 70. w wykonaniu Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji.

W dorobku kompozytorskim artysty znajdują się utwory orkiestrowe, kameralne, wokalne i wokalno-instrumentalne, a także wyciągi fortepianowe obu koncertów Fryderyka Chopina, I Koncertu skrzypcowego Karola Szymanowskiego, Strasznego dworu Stanisława Moniuszki, poematów symfonicznych Stanisław i Anna Oświęcimowie i Epizod na maskaradzie Mieczysława Karłowicza.

Jerzy Lefeld był laureatem wielu nagród.

W audycji wzięli udział m.in. maestro Jerzy Maksimiuk i Jerzy Lefeld jr - syn Jerzego Lefelda. Z archiwalnych taśm usłyszeliśmy także samego bohatera audycji.

***

Tytuł audycji: Dwie do setki

Prowadzili: Andrzej Sułek i Paweł Siwek

Data emisji: 1.04.2023

Godzina emisji: 15.00

pg

Czytaj także

"Artur Rubinstein. Łódzkie tropy" - małe tajemnice wielkiego pianisty

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2023 19:00
- Każdy ma prawo nie pamiętać po latach kilkudziesięciu, co się działo w jego życiorysie dziecięcym - bo książka dotyczy tych pierwszych 10 lat małego Arturka, które spędził w Łodzi - w związku z czym trzeba wybaczyć mistrzowi, że mógł coś przeinaczyć - mówił w Dwójce dr Maciej Janik, autor publikacji o łódzkim okresie życia Artura Rubinsteina.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Michał Szymanowski: Paderewski to nie była miłość od pierwszego wejrzenia

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2023 12:14
- Byłem wtedy studentem bydgoskiej Akademii Muzycznej. Po drugiej stronie ulicy odbywał się Konkurs im. Paderewskiego i postanowiłem wziąć w nim udział. Gdy przystępowałem do rywalizacji, nie miałem w repertuarze właściwie żadnego utworu Paderewskiego. Musiałem nauczyć się dwóch krótkich miniatur, które były wymagane - mówił w Dwójce Michał Karol Szymanowski, pianista, kameralista i dyrygent.
rozwiń zwiń