89:25 2020_11_28 15_00_12_PR2_Dwie_do_setki.mp3 Jubileusz 30-lecia Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (Dwie do setki/Dwójka)
Orkiestry Polskiego Radia: od tańca do… jazzu
Perła w radiowej koronie, jedna z najlepszych pod względem akustyki sal koncertowo-nagraniowych w tej części Europy, bez której trudno dziś wyobrazić sobie Polskie Radio – Studio Koncertowe im. Witolda Lutosławskiego, radiowcom znane jako S-1, wkrótce skończy 30 lat.
Obok Filharmonii Narodowej to najważniejsza sala koncertowa Warszawy, a także unikatowe studio nagraniowe w tej części Europy. Dzięki niezwykłym warunkom akustycznym – studio posiada 2 sekundy naturalnego pogłosu – doskonale nadaje się do nagrywania muzyki poważnej, orkiestr, chórów, zespołów kameralnych. W studiu o kubaturze 10 tys. m3 (scena ma 330 m2) i 405 miejscami na widowni odbywają się koncerty muzyki klasycznej (symfoniczne i kameralne), rozrywkowej i ludowej oraz festiwale i konkursy muzyczne. Wiele z nich jest rejestrowanych i transmitowanych do zagranicznych radiofonii. Stanowią one istotny wkład Polskiego Radia w sezon koncertowy Europejskiej Unii Radiowej.
Czytaj też:
Zanim studio rozpoczęło swoją działalność jego budowa ciągnęła się przez kilkanaście lat. Po kilku latach od otwarcia, w 1996 roku, nadano mu imię Witolda Lutosławskiego. Było to dwa lata po śmierci wybitnego kompozytora, który wcześniej był zresztą częstym gościem studia chwalącym sobie jego wyjątkową akustykę. Na uroczystości związanej z ustanowieniem patrona obecny był współtwórca studia – projektant Witold Straszewicz, którego znajomość z Witoldem Lutosławskim sięgała roku 1939. Opowiadał o tym w audycji w archiwalnym nagraniu.
Gwiazdy w Lutosie
Martha Argerich, Światosław Richter, Kevin Kenner czy Orkiestra XVIII wieku – m.in. te światowej sławy gwiazdy odwiedziły to Studio S-1 w pierwszym okresie jego działalności niejako potwierdzając jego prestiż i budując legendę, którą owiane jest do dziś.
Nie byłoby to możliwe, gdyby nie działalność Stanisława Leszczyńskiego. Współtwórca i pierwszy dyrektor studia zwanego czasem Filharmonią Mokotowską wspominał początki tego przedsięwzięcia w cyklu "Zapiski ze współczesności". Fragmenty tamtych nagrań przypomnieliśmy w audycji.
Przywołaliśmy również festiwale i koncerty odbywające się w Studiu im. Witolda Lutosławskiego oraz nagrania występujących tu gwiazd.
wideo zapowiedź audycji:
***
Tytuł audycji: Dwie do setki
Prowadzili: Monika Zając i Roch Siciński
Goście: Wojciech Makowski (wieloletni szef Techniki Polskiego Radia), Jerzy Stempkowski (inżynier Studia Koncertowego im. W. Lutosławskiego), Tadeusz Strugała (dyrygent), Wojciech Rajski (dyrygent), Piotr Buczek (Nutoteka), Paweł Krasnodębski (Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie), Marek Nowak (Biuro Technologii Polskiego Radia), Bartek Wąsik (pianista, kompozytor, aranżer)
Data emisji: 28.11.2020
Godzina emisji: 15.00