- Benon Hardy - kompozytor, aranżer i multiinstrumentalista, pierwszy w Polsce muzyk grający na organach Hammonda - był bohaterem tego wydania audycji "Dwie do setki".
- Zmarłego w wieku 92 lat artystę na antenie Dwójki wspominali muzycy i przyjaciele.
W latach pięćdziesiątych Benon Hardy przeprowadził się do Poznania, gdzie przez wiele lat grał w zespole Poznańska Piętnastka Radiowa na pierwszym w Polsce egzemplarzu organów Hammonda, a także występował z kabaretem Wagabunda.
Benon Hardy i jego ważna rola w Poznańskiej Piętnastce
Jan Ptaszyn Wróblewski stwierdził na antenie Dwójki, że regularna praca z Poznańską Piętnastką była jego pierwszą szkołą aranżerską. - Nigdy wcześniej nie miałem możliwości pisania partytur i potem słuchania jak one brzmią. Pisałem muzykę rozrywkową, a czasami przynosiłem coś bardziej jazzowego. Z Zygmuntem Mahlikiem zawsze można się było dogadać, a Benon Hardy jako organista pełnił jedną z zasadniczych ról w tym zespole - mówił.
Szerokie brzmienie smyczków
- Poznańska rozgłośnia Polskiego Radia była jedną z najprężniej działających w kraju. Natomiast Poznańska Piętnastka Radiowa to był pomysł Zygmunta Mahlika na połączenie muzyków rozrywkowych z sekcją smyczkową z Filharmonii Poznańskiej. Stąd w nagraniach zespołu szerokie brzmienie smyczków, które potem rozwinął w swej łódzkiej orkiestrze Henryk Debich - mówił w Dwójce Michał Wilczyński, publicysta, wydawca, archiwista polskiego jazzu.
118:55 2022_10_08 15_00_22_Dwojka_Dwie_do_setki.mp3 Jan Ptaszyn Wróblewski: Benon Hardy był muzykiem perfekcyjnym (Dwie do setki/Dwójka)
Radio jako poligon doświadczalny
Dodał, że w Poznaniu swe kariery zaczynali wybitni polscy muzycy jazzowi. - Jerzy Milian, Jan Ptaszyn Wróblewski, Krzysztof Komeda mieli możliwość pracy w radiu, to wpłynęło mocno na ich późniejszą działalność, było swoistym poligonem doświadczalnym. Ptaszyn dużo pisał dla Piętnastki, a potem z lekkością tworzył muzykę do piosenek i większe formy dla swojego Studia Jazzowego - zaznaczył.
Pianista, organista i klawesynista
Na początku lat sześćdziesiątych artysta pod swoim prawdziwym nazwiskiem Bernard Biegoń koncertował z Symfoniczną Orkiestrą Objazdową, założoną przez Towarzystwo Filharmonii Robotniczej. Potem współpracował jako pianista i organista, a także klawesynista ze słynnymi chórami: Poznańskie Słowiki Stefana Stuligrosza i Polskie Słowiki Jerzego Kurczewskiego, towarzysząc im w podróżach koncertowych po Polsce i świecie. Wykonywał z powodzeniem jako solista koncert fortepianowy George’a Gershwina.
W audycji wspominali go również muzycy i przyjaciele m.in. Barbara Miczko, Maciej Fortuna, Wojciech Lechowski czy Zdzisław Nowak.
***
W 1957 roku w Poznaniu został utworzony zespół taneczno-rozrywkowy Poznańskiej Piętnastki Radiowej. Skład tworzyli wybitni artyści, tacy jak Jerzy Milian, Jan Ptaszyn Wróblewski, Janusz Hojan, Benon Hardy czy Wojciech Lechowski. Orkiestrą dyrygował Zygmunt Mahlik.
60 lat później Maciej Fortuna doprowadził do reaktywacji Poznańskiej Piętnastki. Pod koniec 2017 r. zespół został powołany do życia i od tego czasu koncertuje. Celem jest łączenie najlepszych tradycji orkiestr poznańskich. Poznańska Piętnastka kontynuuje muzyczną historię Poznania, a przede wszystkim będzie przypominać o rozrywkowym pulsie miasta.
(wykorzystano informacje ze strony internetowej Poznańskiej Piętnastki Radiowej)
***
Tytuł audycji: Dwie do setki
Prowadzili: Andrzej Zieliński i Jakub Kukla
Goście: Michał Wilczyński (publicysta, wydawca, archiwista polskiego jazzu), Jan Ptaszyn Wróblewski (legendarny jazzman i radiowiec), Barbara Miczko (polonistka, teatrolog, reportażystka, wieloletnia dziennikarka Polskiego Radia w Poznaniu), Zdzisław Nowak (klarnecista, saksofonista), Wojciech Lechowski (gitarzysta, nestor poznańskiej rozrywki), Barbara Mahlik (córka Zygmunta Mahlika), Maciej Fortuna (trębacz, kompozytor, pomysłodawca i wykonawca reaktywacji Poznańskiej Piętnastki Radiowej)
Data emisji: 8.10.2022
Godzina emisji: 15.00
mo