W niedawnej "Sprezzaturze według Lilianny Stawarz" słuchaliśmy i wspominaliśmy wielkich klawesynistów, geniuszy tego instrumentu. W kolejnej audycji z tego cyklu przyszedł czas na największą - Wandę Landowską.
Wiele jej zarzucano w kwestii jej interpretacji historycznej, ale nie zrażała się tym, mówiąc: "W jaki sposób dzisiejsi ludzie mogą domniemywać, że czujemy i gramy dokładnie tak jak Bach, Couperin, ich poprzednicy i współcześni. Jest to całkowite szaleństwo, brak inteligencji i zasymilowanej kultury. Nigdy w trakcie mojej pracy nie próbowałam odtworzyć tego, co robili dawni mistrzowie"…
Największa ze współczesnych klawesynistek, wskrzesicielka tego instrumentu po wiekach zapomnienia była Polką. Zmarła, zanim klawesyn powrócił do życia jako instrument powszechnie używany, ale ten wielki powrót to właśnie jej dzieło.
Wanda Landowska (ur. 5 lipca 1879 w Warszawie, zm. 16 sierpnia 1959 w Lakeville), która swoją karierę rozwijała w Paryżu, a po wybuchu II wojny światowej kontynuowała w USA, zostawiła po sobie ogromną spuściznę, grono wielbicieli, a przede wszystkim licznych uczniów, z których najwybitniejsi to Isabelle Nef, Ralph Kirkpatrick, Rafael Puyana, Aimée van de Wiele, Ruggero Gerlin. Wszyscy już nie żyją, ale tradycję i pamięć o Landowskiej kultywują kolejne pokolenia ich uczniów i wielbicieli jej sztuki.
***
Czytaj także:
[źródło: Facebook/Dwójka - Program 2 Polskiego Radia]
57:40 2022_11_08 22_00_19_PR2_Sprezzatura.mp3 Wokół Wandy Landowskiej (Sprezzatura według Lilianny Stawarz/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Sprezzatura według Lilianny Stawarz
Prowadziła: Lilianna Stawarz
Data emisji: 8.11.2022
Godzina emisji: 22.00
djr/kor