Transkrypcje i aranżacje

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2022 23:00
Możliwości jest tyle, na ile pozwala nam wyobraźnia i wrażliwość na barwę dźwięku. Dzięki transkrypcjom i aranżacjom możemy poszerzać spektrum wykonawstwo utworów, które miały swoją instrumentalną destynację. 
Gitara barokowa była poprzedniczką współczesnej gitary klasycznej. Była jednak od niej mniejsza, delikatna i grała ciszej
Gitara barokowa była poprzedniczką współczesnej gitary klasycznej. Była jednak od niej mniejsza, delikatna i grała ciszejFoto: Shutterstock/Dm_Cherry

Transkrypcja - z łaciny transcriptio, czyli przepisywanie to opracowanie utworu muzycznego na inny niż w oryginale zespół wykonawczy lub inny instrument. Aranżacja - z języka francuskiego arranger to rodzaj transkrypcji, opracowanie utworu na inny niż w oryginale instrument lub zespół muzyczny.

Zarówno transkrypcja, jak i aranżacja pozwalają nadać utworowi nowy obraz brzmieniowy, a niekiedy, zachowując główne tematy i wątki utworu mogą zmienić jego charakter. W dawnych czasach niezwykle rozpowszechnione, pozwalały bowiem na upowszechnienie poszczególnych kompozycji; w czasach, gdy nie istniały nagrania, umożliwiały obcowanie z muzyką na co dzień.


Posłuchaj
59:12 2022_12_27 22_00_01_PR2_Sprezzatura.mp3 Transkrypcje i aranżacje (Sprezzatura/Dwójka) 

Lilianna Stawarz ukończyła studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie klawesynu Władysława Kłosiewicza. 

Otrzymała nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii Album Roku - Muzyka Dawna za płytę life z Oratorium Antonio Caldary - Maddalena ai piedi di Cristo, wydaną przez Polskie Radio. W tym samym roku otrzymała także nominację do Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za kierownictwo muzyczne wykonania opery "Farnace" Antonio Vivaldiego.

***

Tytuł audycji: Sprezzatura według Lilianny Stawarz

Prowadziła: Lilianna Stawarz

Data emisji: 27.12.2022

Godzina emisji: 22.00

djr

Czytaj także

Monika Kaźmierczak: carillon, mimo pandemii, umożliwia koncerty na żywo

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2021 11:26
- Carillonista jest muzykiem samotnym, toteż mogłam się oprzeć pandemii. Większość moich kolegów nie grała, zaledwie ćwiczyła. Ja ciągle mogłam dawać koncerty, a kompozytorzy zaczęli pisać dla mnie utwory, bo to dla nich było niesamowite, że mogą usłyszeć swój utwór wykonany na żywo - mówiła w Dwójce Monika Kaźmierczak, gdańska carillonistka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Muzyka dawna plus saksofon, czyli spotkanie przeszłości z przyszłością

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2022 12:00
Podczas tego wydania audycji przysłuchiwaliśmy się niezwykłym muzycznym połączeniom, takim jak chociażby dodanie partii saksofonu do utworów renesansowych.
rozwiń zwiń