Polska numerem 1 w Europie? Rusza kampania przypominająca o obowiązku płacenia abonamentu
Polskie Radio
Aleksandra Kluzek
04.01.2012
65% Polaków nie płaci abonamentu RTV, pomimo że należy on do najniższych w Europie - wynika z danych KRRiT. W porównaniu z Niemcami i Wielką Brytanią, gdzie opłata wynosi blisko 200 euro, w Polsce to równowartość 45 euro.
O ustawowym obowiązku wnoszenia opłaty abonamentowej przypomina rozpoczynająca się właśnie kampania Związku Pracodawców Mediów Publicznych.
O ustawowym obowiązku wnoszenia opłaty abonamentowej przypomina rozpoczynająca się właśnie kampania Związku Pracodawców Mediów Publicznych. Dla zainteresowanych powstała także strona placeabonament.pl.
W Polsce jest około 14,3 miliona odbiorników telewizyjnych, ale jedynie w 4,2 mln gospodarstw domowych (na ponad 13 mln) są one zarejestrowane, dodatkowo tylko 1,2 mln abonentów wnosi opłaty terminowo. Ponad 3 mln abonentów zalega z płatnościami opłat abonamentowych na kwotę ok. 2,08 miliarda złotych, co daje średnie zadłużenie w wysokości 690 zł na każdego dłużnika.
„W większości państw Unii Europejskiej odsetek osób uchylających się od płacenia abonamentu nie przekracza 10 proc. W Wielkiej Brytanii to 5,2 proc., w Czechach 5 proc., w Austrii 4 proc., w Niemczech 2 proc. Polska znacząco odstaje na tym tle. Dzieje się tak m.in. ze względu na wadliwy system finansowania abonamentu. Od przyszłego roku w Finlandii media publiczne będą finansowane z podatków, na Słowacji z budżetu państwa, z kolei we Francji obowiązuje system mieszany, który opiera się zarówno podatku jak i opłacie abonamentowej” – komentuje Jolanta Wiśniewska, Prezes Związku Pracodawców Mediów Publicznych.
Nasz kraj ma najniższy wskaźnik finansowania państwowego wśród europejskich mediów publicznych monitorowanych przez Europejską Unię Nadawców (EBU). Zajmująca drugie miejsce w tym negatywnym rankingu Irlandia ma przeszło trzykrotnie wyższy udział finansowania publicznego od Polski (dane za 2009 rok).
Struktura przychodów dla europejskich nadawców publicznych (telewizyjnych oraz radiowo-telewizyjnych)
Polska odbiega od norm europejskich również w innych statystykach. W przeliczeniu na 1 mieszkańca w Polsce na media publiczne przeznacza się 12,6 zł. Dla porównania na Słowacji jest to kwota 22,8 zł, na Węgrzech 41,9 zł, a w Hiszpanii 65,6 zł. Najwięcej w przeliczeniu na 1 mieszkańca do mediów publicznych trafia w Norwegii – 434,5 zł. Niewiele mniej przeznaczają Niemcy - 381,8 zł, Dania -357,9zł, w Finlandii kwota ta wynosi z kolei 315,9zł, a w Wielkiej Brytanii 302,9zł. Różnica między Polską a resztą Unii Europejskiej jest zatem wyraźna.
Finanse publiczne przeznaczane na media publiczne (radio i telewizja) w przeliczeniu na 1 mieszkańca w wybranych krajach europejskich (w PLN)
„Odmienny system finansowania w porównaniu do innych krajów, to nie jedyna przyczyna, z powodu której w Polsce powinny nastąpić zmiany. Dzięki cyfryzacji telewizji naziemnej już wkrótce abonament będzie najtańszą formą dostępu do około 20 programów telewizyjnych. Nie bez znaczenia jest też fakt, że wzrost ściągalności abonamentu umożliwiłoby znaczne obniżenie pobieranej obecnie opłaty, co w efekcie spowoduje jego powszechność. Zwiększenie ściągalności opłat umożliwiłoby również rezygnację z tak dużego jak obecnie udziału mediów publicznych w rynku reklamowym, szczególnie telewizji publicznej, co byłoby również korzystne dla nadawców komercyjnych” - dodaje Sławomir Rogowski, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT).
Niska ściągalność abonamentu dziwi tym bardziej, że polskie stawki już teraz należą do najniższych w Europie. W przeliczeniu na walutę europejską płacimy około 45 euro. W Niemczech opłaty abonamentowe to obciążenie rzędu 200 euro, niemal tyle samo co w Wielkiej Brytanii, gdzie wynoszą one 199 euro.
Wysokość abonamentu rtv w wybranych krajach europejskich (PLN/rok)
W Polsce, według danych GUS, 98,5 proc. gospodarstw domowych posiada odbiornik telewizyjny. GUS szacuje również, że w 13,3 gospodarstwach domowych jest około 14,3 miliona odbiorników telewizyjnych.
Według danych Poczty Polskiej z 30 września 2011 roku zarejestrowane odbiorniki posiada 6.882.875 abonentów, z tego:
- 6.711.842 to gospodarstwa domowe - co stanowi 50,3 proc. ogółu gospodarstw w Polsce (z 13.337 gospodarstw),
- 171.033 podmioty gospodarki narodowej – co stanowi 4,4 proc. wszystkich firm (z 3.880,6 tys. z działających),
Liczba abonentów zwolnionych od opłat abonamentowych wynosi 2.599.068 – czyli 19,5 proc. wszystkich gospodarstw domowych i aż 38,7 proc. gospodarstw posiadających zarejestrowane odbiorniki. Roczny ubytek wpływów abonamentowych spowodowany zwolnieniami od opłat wyniesie w 2011 roku ok. 534 mln zł brutto. Grupa zwolnionych stale się powiększa, należą do niej m.in. osoby powyżej 75 roku życia, inwalidzi, osoby bezrobotne i o najniższych dochodach, posiadający niskie świadczenia ZUS.
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie placeabonament.pl.