- Wielu młodych ludzi marzy o tym, żeby zostać pilotem wojskowym.
- Szkołą, która kształci w tym zakresie, jest Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie.
- Kandydatów na pilotów czeka poważny sprawdzian. Muszą przejść badania medyczne, psychologiczne oraz testy sprawnościowe.
- Doświadczenie w zakresie lotnictwa może zwiększyć szanse kandydata na dostanie się do upragnionej szkoły.
Droga do wymarzonego zawodu jest długa i wymaga określonych predyspozycji. Rekrutacja na uczelnie wojskowe zaczyna się wcześniej niż w pozostałych szkołach wyższych. Do Lotniczej Akademii Wojskowej mogą zdawać zarówno mężczyźni, jak i kobiety.
Kandydatów na pilotów czeka poważny sprawdzian. Muszą przejść m.in. badania psychologiczne, dokładne pięciodniowe badania medyczne, test sprawnościowy, rozmowę rekrutacyjną oraz egzamin w symulatorze lotów.
Dlaczego piloci wojskowi muszą mieć dobre zdrowie?
- Żeby zostać pilotem, ważne jest przede wszystkim zdrowie. Pojawia się to mityczne wręcz, że trzeba mieć zdrowe zęby i zdrowy kręgosłup - mówi Jacek Zagożdżon, kustosz Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. - Jak się śmiejemy, "wszystko ma być proste". I to nie po to, żeby latać, bo latać każdy z nas może. To jest ważne w przypadku, gdyby doszło do sytuacji krytycznej.
Taka może zdarzyć się w przypadku awarii lub innego zdarzenia, gdy zachodzi konieczność katapultowania się przez pilota. - Katapulta na niektórych fotelach potrafi wzbudzić przeciążenie chwilowe nawet do 23 G. Szybko licząc, 100-kilogramowy człowiek nagle waży dwie tony trzysta i taką masę musi przyjąć jego układ kostny - tłumaczy rozmówca Oliwii Krettek. - Dobrze by było, żeby on zachował świadomość, bo za chwilę musi otworzyć spadochron. Po to m.in. jest potrzebne to zdrowie.
Źr. YouTube/Szkoła orląt z Dęblina - rekrutacja - fakty i mity
Czy kandydaci do LAW muszą potrafić latać?
Co prawda, przystępując do egzaminów, kandydaci na pilota nie muszą umieć latać, jednak jakiekolwiek doświadczenie na tym polu może zwiększyć ich szanse na dostanie się do upragnionej szkoły.
- Warto zacząć od aeroklubu, polatać na tej przysłowiowej "miotle", poobserwować, obyć się w żargonie lotniczym, poczuć lotnictwo - doradza Jacek Zagożdżon. - Warto sprawdzić, czy to w ogóle jest dla nas. Niektórym się wydaje, że fajnie być takim pilotem, ale pamiętajmy, że to jest żmudna, ciężka droga do gwiazd. "Per aspera ad astra", czyli "przez trudy do gwiazd" - to łacińskie motto towarzyszy pilotom od początku i w szkole jest bardzo realne.
Źr. YouTube/ Student LAW: Latanie samo w sobie jest spełnieniem marzeń! | Air Show Radom 2023
Jak podkreśla specjalista, młodzi ludzie, zanim zasiądą za sterami wymarzonej maszyny, muszą poświęcić lata na naukę i ciężkie ćwiczenia. Droga do lotnictwa jest różna, nie zawsze do Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie startują najmłodsi kandydaci. - Niektórzy idą drogą aeroklubu, tam zdobywają doświadczenie. Pierwsze skoki spadochronowe, loty, szybowce, pierwsze licencje, nawet pilotów, i wtedy dopiero przystępują do egzaminów - zauważa Zagożdżon. - Inni wybierają się do ogólnokształcącego liceum lotniczego. To jest jakby kuźnia talentów dla późniejszych przyszłych orłów Lotniczej Akademii Wojskowej.
Źr. YouTube/"Instruktorzy pokazują na całym świecie swój kunszt wyszkolenia"| Air Show Radom 2023
03:22 Czwórka/Czwórka do piątej - piloci wojskowi 22.09.2023.mp3 Jacek Zagożdżon, kustosz Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, o wymaganiach wobec kandydatów na pilotów wojskowych (Czwórka do piątej/Czwórka)
***
Tytuł audycji: Czwórka do piątej
Prowadzi: Marta Hoppe
Materiał: Oliwia Krettek
Data emisji: 22.09.2023
Godzina emisji: 14.47
aw