- Raport "People at Work 2023: A Global Workforce View" wskazuje, że przedstawiciele pokolenia Z nie przywiązują tak dużego znaczenia do wypłaty jak pokolenia wcześniejsze.
- W Polsce stereotypowy obraz Zetki jest dość negatywny, ale nieprawdziwy - co pokazują badania.
- Zetkom na rynku pracy pomaga demografia.
- Pokolenie Z wpływa na odwrócenie ról na rynku pracy. Na rozmowie kwalifikacyjnej o pracę liczy się zdanie aplikującego.
- Firmy zmieniają się pod wpływem oczekiwań Zetek.
Badania raportu ADP "People at Work 2023: A Global Workforce View" wskazują, że aż 74 procent przedstawicieli pokolenia Z (zwykle zalicza się do niego osoby urodzone w latach 1996-2010) pozytywnie postrzega swoje aktualne miejsce pracy w perspektywie kolejnych pięciu lat. To zderza się ze stereotypowym postrzeganiem Zetek na rynku pracy - mówi się o nich, że są nieodpowiedzialne, chcą pracować z domu, nie z biura, chcą dobrze zarabiać, ale niekoniecznie pracować dużo.
Pokolenie Z. Jakie Zetki są w pracy?
- Ten obraz pokolenia Z, który wykreowany jest w Polsce, jest dość negatywny, ale nie do końca prawdziwy w moim odczuciu, co potwierdzają też badania - mówi Anna Barbachowska, dyrektor HR w firmie ADP Polska. - Pokolenie Z jest po prostu pokoleniem nowym i innym, co nie znaczy, że gorszym. Tak było z każdym nowym pokoleniem czy to byli Babyboomersi, Igreki czy Iksy.
Każde z wcześniejszych pokoleń stawiało albo na karierę, albo rozwój osobisty, albo pieniądze. Tymczasem pokolenie Z nie chce uczestniczyć w wyścigu szczurów, ale też pewien poziom dobrobytu zapewnili im rodzice czy dziadkowie. Anna Barbachowska podkreśla, że sprzyja im w tym demografia. - Przez to, że dzietność spadła, urodzeń było mniej to Zetki mają inne możliwości. Oni nie musieli, jak Igreki, "bić się" o miejsce na studiach, podobnie z pracą. Dziś bezrobocie jest niskie, nie ma wyścigu szczurów, praca jest - dlatego też nastawienie pokolenia jest inne - wyjaśnia.
14:03 czwórka reset 23.11.2023 pokolenie z 17.12.mp3 Pokolenie Z wpływa na rynek pracy. Mają swoje oczekiwania i mogą stawiać warunki (Reset/Czwórka)
Mówi się, że Zetki słabo się komunikują, że wolą komunikatory, maile, nawet smsy niż bezpośredni kontakt. - Paradoksalnie badania pokazują, że to, co jest istotne dla Zetek w pracy i to czego by chcieli uniknąć to to, że nie mają w ogóle wsparcia od przełożonych - mówi ekspertka. - Zetki wydają się być dość samodzielne, ale i one potrzebują wsparcia przełożonych - głównie jeśli chodzi o ich rozwój, możliwości awansu, chęć uczestnictwa w życiu firmy i podejmowaniu decyzji. Zetki chcą mieć realny wpływ na to, co się dzieje dookoła. Oni komunikują się w różny sposób, inny, ale nie gorszy. Pamiętajmy, że to osoby urodzone w czasach digitalizacji, one wszystkie nośniki cyfrowe mają we krwi.
Pokolenie Z i rozmowa o pracę
Anna Barbachowska wskazuję na potrzebę zmiany rynku pracodawcy. Gdy pokolenie Z weszło na rynek nastąpiło pewne odwrócenie ról. - Kiedyś to kandydat słuchał rekrutera, dziś jest nieco inaczej. Kandydaci są konkretni - pierwsze ich pytania dotyczą wynagrodzenia, elastycznych godzin pracy, pracy z domu. Jeśli usłyszą odpowiedź niepasująca do ich oczekiwań to potrafią zrezygnować z procesu rekrutacyjnego - opisuje specjalistka. - Pracodawca musi być elastyczny. Jeśli środowisko pracy im nie odpowiada, to Zetki o tym otwarcie mówią. One dziś mają przestrzeń i możliwość wybierania ofert - dodaje.
Firmy zmieniają się pod wpływem pokolenia Z
Gość Piotra Firana podkreśla, że wśród Zetek są różne osobowości. Przedstawiciele tego pokolenia oczekują, że wartości organizacji, do której aplikują będą zbieżne z ich wartościami. M.in. stawiają na transparentność wynagrodzeń, zaangażowanie w ekologię, cenią przejrzystą ścieżkę zawodową.
- Firmy zmieniają się pod wpływem pokolenia Z - mówi ekspertka. - Pokolenie z jest tym, które najbardziej włącza się w różne akcje charytatywne, działania lokalnych społeczności etc. Oni interesują się nie tylko tym, co dzieje się w samej firmie, blisko ich stanowiska, ale także dookoła i chcą mieć na to wpływ.
***
Według analityków rynków pracy osoby z tak zwanego Pokolenia Y to urodzeni między 1980 a 2000 rokiem. Najmłodsi z nich są dwudziestoparolatkami. Z kolei reprezentanci Pokolenia Z to ludzie urodzeni w latach 1996-2015, a więc w tym roku najstarsi z nich kończą 27 lat. Wyróżnia się również reprezentację Pokolenia X, czyli osób urodzonych między 1965 i 1979 rokiem (choć w niektórych publikacjach ta granica jest przesunięta na okres od 1976 do 1985 roku).
***
Tytuł audycji: "Reset"
Prowadzi: Piotr Firan
Gość: Anna Barbachowska (dyrektor HR w firmie ADP Polska)
Data emisji: 23.11.2023
Godzina emisji: 17.13
pj/mg