Audionomia 2024. Święto twórców i miłośników reportażu dźwiękowego

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2024 00:00
Kolektywne słuchanie reportaży, wykłady i spotkania z mistrzami audialnych opowieści, warsztaty ze storytellingu, spacer dźwiękowy i wręczenie nagrody Audionomia Award – to tylko część wydarzeń odbywających się w ramach III Międzynarodowej Konferencji Reportażu Dźwiękowego, nad którą patronat objęło Polskie Radio. 
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock

W czwartek 3 października rusza III Międzynarodowa Konferencja Reportażu Dźwiękowego Audionomia 2024. Wydarzenie potrwa do soboty 5 października. Przez te trzy dni w Łodzi spotkają się twórcy radiowych reportaży, dokumentów i słuchowisk; podcasterzy; badacze oraz miłośnicy wszelkich form sztuki audialnej. Punktem kulminacyjnym konferencji będzie ogłoszenie wyników Konkursu "Audionomia Award" na najlepszy reportaż dźwiękowy w Polsce.

O tym, co jeszcze znalazło się w programie wydarzenia i które reportaże dostały się do finału konkursu "Audionomia Award" w audycji "Popołudniówa" opowiada Joanna Bachura-Wojtasik z Fundacji Audionomia.


Posłuchaj
26:10 Popołudiówa 02.10.2024 Audionomia 2024 godz.14.05.mp3 III Międzynarodowa Konferencja Reportażu Dźwiękowego "Audionomia 2024"

 

Chcemy pokazać, że o świecie można opowiadać także za pomocą dźwięku

- Audionomia to przestrzeń, która zrzesza fanów wszelkich form mówionych, od tych dokumentalnych, po artystyczne zapisy dźwiękowe. Jako Fundacja Audionomia działamy po to, by popularyzować reportaż dźwiękowy i dźwiękowy dokument artystyczny. Naszym drugim filarem działania jest cykl warsztatów skupiający się na promowaniu uważnego słuchania i ekologii akustycznej. To warsztaty skierowane głównie do uczniów szkół, przedszkoli i domów kultury(…) - mówi Joanna Bachura-Wojtasik.


Zobacz także:


Integracja środowiska twórców reportaży audio i promocja dźwiękowych opowieści non-fiction jest również głównym celem organizowanej przez fundację Konferencji Reportażu Dźwiękowego. W tym roku po raz trzeci uczestnicy tego wydarzenia spotkają się po to, by m.in. wspólnie słuchać nominowanych do nagrody "Audionomia Award" reportaży i dyskutować o audialnej sztuce.

- W wydarzeniu uczestniczyć będą między innymi przedstawiciele rozgłośni Polskiego Radia, niezależni producenci oraz osoby tworzące, nagrywające i realizujące podcasty. Oprócz praktyków będą także badacze, którzy zajmują się reportażem dźwiękowym naukowo, piszą o reportażu i wygłaszają prelekcje o tej formie dźwiękowej. Będą również reprezentanci audiotek i czasopism poświęconych sztuce audialnej – zapowiada organizatorka.




Co jeszcze znalazło się w programie III Międzynarodowej Konferencji Reportażu Dźwiękowego?

Podczas konferencji, oprócz kolektywnego słuchania reportaży odbywać się będą również m.in. dyskusje, wykłady oraz warsztaty ze storytellingu i realizacji dźwięku.

- Warsztaty kierujemy zwłaszcza do młodych, początkujących twórców, którzy zaczynają swoją przygodę z tą formą radiową (…). Chcemy pokazać im jak w sposób ciekawy opowiadać historie dźwiękiem, budować dramaturgię. Zależy nam na tym, żeby zwrócić im uwagę na to, że na przykład podcasty mogą być opowieściami bardzo rozbudowanymi i barwnymi, jeżeli chodzi o dźwięk. Że wykorzystując różne plany dźwiękowe i różne ustawienia mikrofonu komunikować można zupełnie inne emocje. Opowiemy też o tym, jak budować formy dokumentalne i artystyczne, żeby zaciekawiły odbiorcę na tyle, by chciał zostać przy radioodbiorniku (…) - mówi Joanna Bachura-Wojtasik.




Konkurs "Audionomia Award" na najlepszy reportaż dźwiękowy w Polsce

W dalszej części audycji Joanna Bachura-Wojtasik mówi m.in. jakie tematy dominowały wśród reportaży zgłaszanych do tegorocznej edycji konkursu "Audionomia Award".

- Tematy w tym roku są bardzo różne, bo zarówno śledcze, jak i takie dotyczące ludzkich historii i trudnych emocjonalnych przeżyć (…). Zapewniam, że wszystkie reportaże finałowe są doskonałe i opowiedziane z pasją. Wśród nich są np.: śledztwo Hanny Bogoryi-Zakrzewskiej i Katarzyny Błaszczyk, audycje Polskiego Radia PiK autorstwa Michała Słobodziana i Żanety Walentyn, audycje Aleksandry Sadokierskiej i Joanny Sikory z Polskiego Radia Białystok czy reportaże Agnieszki Szwajgier, Doroty Salus i Anny Dudzińskiej z Radia 357. Są także audycje twórców niezależnych, którzy nie są związani z żadną rozgłośnią. Taką produkcją jest serial audiodokumentalny Pauliny Pikiewicz, Katarzyny Szczerby i Piotra Jeziorka - mówi gościni audycji.


***

Tytuł audycji: Popołudniówa

Prowadzący: Piotr Firan

Gość: Joanna Bachura-Wojtasik (Fundacja Audionomia)

Data emisji: 2.10.2024

Godzina emisji: 14.05

AGJ/kmp

Czytaj także

Dzień Radia. Reportaże, które musisz znać

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2016 20:00
11 kwietnia w Polsce obchodzony jest Dzień Radia. Wśród wielu gatunków dziennikarskich, które prezentowane są m.in. na falach Czwórki, szczególne miejsce zajmuje reportaż.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zawód - reporter. Z życia dziennikarzy Czwórki  

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2018 17:08
Praca w biegu, poszukiwania w morzu tematów tego najbardziej "hot", nagrania, przeróżni rozmówcy, pośpiech, wyjazdy, powroty, świątek, piątek, wyścig z czasem. Praca reportera radiowego to prawdziwe wyzwanie. I przygoda.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"W radiu opowiadamy dźwiękiem o świecie"

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2019 18:52
Polskie Radio od lat wabi dźwiękami. Jak się okazuje nie tylko słuchaczy, ale i swoich pracowników. W Światowym Dniu Radia o swej pracy rozmawiają Dominika Klimek i Piotr Firan. 
rozwiń zwiń