Jacek Sienkiewicz: Lubię łączyć światy cyfrowe i analogowe. Z każdego wyciągnąć coś, co sprawi przyjemność słuchaczom

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2024 20:00
- Te 25 lat to jest dobry moment, żeby zakończyć pewną epokę i rozpocząć nową. I tak też zamierzam zrobić - mówi kompozytor i producent muzyki elektronicznej Jacek Sienkiewicz, który w Czwórce opowiada o kierunkach, w których teraz zmierza jego twórczość.
Jacek Sienkiewicz w audycji Studio X opowiada o głodzie eksperymentowania z dziwnymi dźwiękami, który popchnął go w stronę robienia zupełnie nowej muzyki
Jacek Sienkiewicz w audycji "Studio X" opowiada o głodzie eksperymentowania z dziwnymi dźwiękami, który popchnął go w stronę robienia zupełnie nowej muzykiFoto: Piotr Podlewski/Czwórka

Gościem audycji "Studio X" jest Jacek Sienkiewicz - kompozytor i producent muzyki elektronicznej, który swobodnie operuje brzmieniami zarówno muzyki klubowej, jak i eksperymentalnej. Ula Kaczyńska rozmawiała z nim m.in. o jego dziecięcych fascynacjach Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, o wydanej niedawno płycie "Directions: Meaning & Truth" oraz o jego najnowszych projektach muzycznych.


Posłuchaj
33:42 Studio X 23.09.2024 Jacek Sienkiwiecz godz. 22.05.mp3 Jacek Sienkiewicz opowiada o swojej fascynacji muzyką eksperymentalną

W krainie dziwnych dźwięków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia

Jacek Sienkiewicz to jeden z pionierów polskiej sceny techno. Jednak jak mówi w audycji, w tej chwili zajmuję się zupełnie inną muzyką:

- Nie wiem, czy powinienem ją nazywać muzyką eksperymentalną, poszukującą, czy po prostu muzyką do słuchania.

Inspiracją do eksploatowania nowych terytoriów gatunkowych były dla niego zapamiętane z czasów dzieciństwa filmowe doświadczenia z muzyką tworzoną w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia:

- Mój ojciec jest kinomanem. Dzięki niemu już jako dziecko poznałem całą klasykę polskiego kina. Nie zawsze rozumiałem te filmy, ale pamiętam dziwne dźwięki towarzyszące tym obrazom. Jednym z moich ulubionych filmów był "Rękopis znaleziony w Saragossie", do którego muzykę stworzył Krzysztof Penderecki. Fascynowały mnie te osobliwe odgłosy, które nie były taką typową melodią, a punktowymi dźwiękami nakreślającymi jakieś wydarzenia, czy też sekwencją odgłosów tworzonych w studiu przez te wszystkie filtry, generatory, zabiegi z taśmą, sprzężenia i syntezatory modularne - mówi gość Czwórki.


Zobacz także:


Jak mówi Jacek Sienkiewicz, nie można nie docenić i nie zachwycić się tymi produkcjami, bo w tamtych czasach była to naprawdę misterna, "koronkowa robota", której nikomu w dzisiejszych czasach tak naprawdę nie chciało by się wykonać.

- Dzisiaj są komputery, jest całkowicie inny sposób rejestracji dźwięku. Wtedy trzeba było mieć ogromną wyobraźnię, żeby z tych prostych narzędzi stworzyć dźwięk. Całą sztuką było nagranie tego na taśmę i robienie sampli. W tych dawnych czasach nie było komputerów, nie było mocy obliczeniowej, nie było samplerów. To taśma była rodzajem takiego samplera. Klejenie tej taśmy, tworzenie z niej dźwięków i później jeszcze jej zapętlanie, czy przetwarzanie przez te generatory, filtry i tak dalej, to była cała sztuka, która jest fascynująca. Twórcy, którzy pracowali w tym studiu, byli naprawdę w tym mistrzami - wyjaśnia.

"Drogi" - muzyczny hołd dla Bohdana Mazurka

Jacek Sienkiewicz przez ostatnie lata przeprowadzał w swoim studio wiele własnych dźwiękowych eksperymentów. Inspiracją dla tych poszukiwań byli dla niego pionierzy muzyki elektroakustycznej, w tym m.in. pracujący w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia Bohdan Mazurek. To właśnie jego twórczości przyjrzał się w szczególności i w swoich własnych autorskich utworach – które znalazły się na wydanej w 2019 roku płycie "Droga" - spróbował odtworzyć brzmieniowy świat Bohdana Mazurka. Jak przyznaje Jacek Sienkiewicz ta płyta to hołd nie tylko dla twórczości, ale też osobowości mistrza.  




"Directions: Meaning & Truth"

Ula Kaczyńska w dalszej części audycji spytała swojego gościa m.in. o to, co we współczesnej muzyce ostatnio porusza go najbardziej i jak ocenia młodą scenę techno. Jacek Sienkiewicz opowiedział też o projektach, jakie realizuje w swojej wytwórni Recognition, występie na festiwalu Avant Art i o wydanej niedawno płycie "Directions: Meaning & Truth" zawierającej trzynaście nagrań z 1999 roku, które choć stanowiły dla niego przepustką do międzynarodowej kariery, dopiero teraz trafiły do cyfrowego obiegu.

- Są to bardzo różne brzmienia, od muzyki tanecznej przez elektro po jakieś tam drobne eksperymenty, które widać interesowały mnie od samego początku (…). Oczywiście są tam też momenty, z których dzisiaj mogę się lekko śmiać. Jednak uważam, że duża część płyty broni się świetnie po tych 25 latach (…). Zabawne jest to, że wiele osób, które przesłuchały płytę nie doczytały informacji o tym, że jest to wydawnictwo z utworami sprzed ćwierć wieku. I zdarza się, że czytam teraz o tym albumie, że świetnie, że znowu robię techno, bo brzmi ono super fresh. Tymczasem dla mnie te 25 lat to jest dobry moment, żeby zakończyć pewną epokę i rozpocząć nową. I tak też zamierzam zrobić - mówi Jacek Sienkiewicz.

Jak zdradził muzyk, jeden z projektów, w które jest obecnie zaangażowany, chociaż wychodzi od muzyki eksperymentalnej, będzie łączył "różne zakątki kultury i sztuki nowoczesnej":

- Lubię eksperymentować, łączyć pomysły i światy - cyfrowe, analogowe, stare, nowe - i z każdego wyciągnąć coś, co sprawi przyjemność mi i słuchaczom.



***

Tytuł audycji: "Studio X"

Prowadzą: Ula Kaczyńska

Gość: Jacek Sienkiewicz

Data emisji: 24.09.2024

Godzina emisji: 22.05

AGJ