W tym roku w programie ponad 40 wydarzeń w ramach 11 sekcji. Zobaczymy 78 pełno- i krótkometrażowych filmów i animacji, a także 75 wideoklipów – w sumie 1756 minut materiału! Ponadto na interaktywnych wystawach czekać będzie 19 gier wideo, a wieczorami odbędzie się 6 koncertów i 6 afterów z DJ-ami.
Na otwarcie festiwalu, prosto z Los Angeles, przyleci do Katowic wschodzący mistrz potężnych basów i hipnotyzujących rytmów: M.O.O.N. Znany z przebojowej ścieżki dźwiękowej do mrocznego dyptyku „Hotline Miami” – nagrodzonego w ubiegłym roku na Ars Independent przez publiczność – wstrząśnie kinoteatrem Rialto porywającymi dźwiękami downtempo i retrowave.
Także w Rialto pojawią się wieńczące festiwal Kopyta Zła – audiowizualny spektakl Joanny Szumacher i Pawła Cieślaka, sytuujący się na pograniczu tanecznego performansu, musicalu scenicznego i słuchowiska radiowego. Pokrętna elektroniczna muzyka i pozornie absurdalne teksty opowiedzą o Ferdynandzie i jego zionącym złem koniu, znanych z noweli Edgara Allana Poego „Metzengerstein”.
Obok znanych, międzynarodowych konkursów nowości: filmowych, animowanych i growych, pojawia się nowy. O tytuł Czarnego Konia powalczą w tym roku także najnowsze wideoklipy. Czyniąc kolejny istotny gest w stronę swojej publiczności, Ars Independent w tym roku oddaje decyzję o przyznaniu nagród festiwalowiczkom i festiwalowiczom, którzy w głosowaniach zadecydują o tym kto otrzyma Czarne Konie!
W kinie Światowid, wśród 6 nominowanych pełnometrażowych fabuł, oglądać będziemy m.in. polsko-meksykańską, surrealistyczną komedię „Maquinaria Panamericana” Joaquina del Paso, absolwenta łódzkiej filmówki. Konkurs animacji, którego seanse odbędą się w gmachu Katowice Miasto Ogrodów (KMO), to w tym roku popis twórców reprezentujących najróżniejsze estetyki i podejście do filmu animowanego dla dorosłych. W gronie 33 krótkometrażówek znajdziemy m.in. „Olbrzyma”, nową produkcję Marcina Podolca, jednego z najgłośniejszych polskich komiksiarzy i laureata Ars Independent 2015. O tytuł Czarnego Konia Gier Wideo ubiegać będzie się 6 tytułów wystawionych w KMO. Zagramy m.in. w zwariowany eksperyment „Keep Talking & Nobody Explodes” od Steel Crate Games, w którym w goglach wirtualnej rzeczywistości rozbrajamy bombę, a nasi znajomi doradzają nam mając na podorędziu zwodniczą instrukcję. W KMO rozegra się także nowy konkurs wideoklipów. Wystartują w nim 24 wideoklipy, m.in. „Doing it to Death” The Kills w reż. Wendy Morgan, której “Going On” dla Gnarls Barkley znalazło się na liście 30 wideoklipów wszechczasów Magazynu Time.
Ponadto w KMO zobaczymy: wybór animacji z krajów Wyszehradu, historyczne „Przygody księcia Ahmeda” z 1926 roku z muzyką projektu Lód 9 wykonywaną na żywo, współczesne animowane i interaktywne horrory, najciekawsze etiudy studenckie z katowickiej filmówki oraz polskie gry niezależne, wystawione w galerii sztuki.
W festiwalowym klubie Drzwi Zwane Koniem czekać na nas będą: dokumenty i filmy muzyczne z 3 stron świata, nieformalna historia polskiego teledysku, wideoklipowa pop-awangarda, niepokojące teledyski grozy, koncerty – od zimnofalowego rocka, przez praski postrave, po berlińską wegańską elektronikę – a także nocne aftery z DJ-ami.
Oprócz tego, na chwilę wybierzemy się do Kina Rhino w katowickiej Akademii Sztuk Pięknych, by zobaczyć animowane krótkie metraże ze słynnej praskiej FAMU, szkoły której wychowankami są m.in. Emir Kusturica, Agnieszka Holland czy Petr Zelenka.
– Kiedy zaczynaliśmy szukać fajnych rzeczy na tegorocznego Arsa, nie spodziewaliśmy się, że w końcu będziemy mogli zaprosić Was na tak szalenie zróżnicowany festiwal. Niech kluczem do przeżycia nadchodzącej edycji będzie: nie nudzić się! – komentuje Bartek Sołtysik, rzecznik medialny Ars Independent.
Festiwal pod patronatem Czwórki.
mat. pras.