Motywem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu Patchlab jest CONNECTED, czyli połączeni. Łączymy się dziś głównie przez internet, który stał się skuteczną i natychmiastową formą komunikacji. Ale przede wszystkim połączyła nas nowa sytuacja w jakiej się wszyscy znaleźliśmy i ograniczenia spowodowane pandemią. Łączymy siły z partnerskimi instytucjami na całym świecie w myśleniu o przyszłości wspólnych przestrzeni publicznych, wydarzeń kulturalnych i codziennego życia w epoce przyspieszonego rozwoju komunikacji internetowej, gdy na naszych oczach dokonuje się rewolucja cyfrowa.
O tych technologicznych kontekstach i cyfrowych narzędziach, na które jesteśmy skazani w czasach pandemii porozmawiamy z ekspertami z Centrum Cyfrowego, podczas panelu dyskusyjnego #nowanormalność, czyli jaka? inaugurującego festiwal. Jak przystało na cyfrową edycję, projekt specjalny odbędzie się na żywo w internecie. W przestrzeni dystopijnej gry wideo, Robin Klengel i Leonhard Müllner prosto z Wiednia wykonają performens pt. Operation Jane Walk, w którym zawłaszczają cyfrowe środowisko wojennej gry, badając możliwości (i niemożliwości) nowych technologii medialnych. Wśród świstu kul, gdzie celownik karabinu staje się lornetką, performerzy na oczach publiczności przemierzają post-apokaliptyczny Nowy Jork omawiając kwestie toczonych wojen o architekturę i urbanistykę Manhattanu lat 50. i 60. ubiegłego wieku.
Przez cały czas trwania festiwalu w dowolnie wybranym momencie będzie można się wybrać na wystawę, która dostępna będzie w sieci. W Salonie AR w rozszerzonej rzeczywistości zobaczymy prace m.in. japońskiego wirtuoza synestezji dźwięku i obrazu Ryoichi Kurokawy oraz wiedeńskiego artysty MONOCOLOR tworzącego algorytmiczne światy audiowizualne. W Salonie Virtual Ambient, przestrzeni wyciszenia, będzie można doświadczyć internetowej instalacji interaktywnej, zobaczyć animacje w formacie 360° oraz zanurzyć się w surrealistycznych kolażach wideo VR. Dwa wirtualne Studia wypełnią prace studentów Wydziału Intermediów krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, a w arc/sec Lab będzie można się zanurzyć w wirtualnych projektach badawczych prowadzonych na Uniwersytecie Auckland w Nowej Zelandii.
Również na stronie festiwalu na młodych adeptów sztuki audiowizualnej czekać będzie selekcja animacji ADAF Kids, prezentowana w partnerstwie z Athens Digital Arts Festival. W pandemicznym czasie wsłuchaliśmy się także w głosy artystów, zapraszając ich w otwartym naborze do zaprezentowania animacji i eksperymentalnych krótkich form w ramach programu Kino: Connected. Z kolei najświeższą selekcję animacji komputerowych nagrodzonych na jednym z najważniejszych na świecie wydarzeń w dziedzinie sztuki cyfrowej - Festiwalu Ars Electronica w Linzu, zobaczyć będzie można w Galerii 360° (Hevre+1). Efekty rezydencji artystycznych w Galerii 360° #homeedition, w postaci projektów audiowizualnych, inspirowanych kosmosem i naturą, które artyści-rezydenci z Francji, Kanady i Hiszpanii zaprojektują na system zbudowany z 10 projektorów, zobaczymy na miejscu w Galerii oraz w sieci w formacie 360°.
W czasie festiwalu swoją premierę będzie miał wyjątkowy projekt artystyczny SOL.AR.IS, który przyjął formę aplikacji mobilnej wykorzystującej nowoczesną technologię rozszerzonej rzeczywistości (AR), umożliwiającej odkrywanie efemerycznych, trójwymiarowych rzeźb, stworzonych przez artystów z Niemiec, Węgrzech, Japonii i Nowej Zelandii, zainspirowanych opisami tworów cytoplazmatycznego oceanu na planecie Solaris w powieści Stanisława Lema.
O ergonomicznym projektowaniu i druku 3D, który służy polepszeniu naszego najbliższego otoczenia dowiemy się podczas warsztatów Technologia w służbie ptakom, na których będzie można stworzyć wyjątkowy ptasi karmnik. Biorąc udział w warsztatach Digital Cultures, organizowanych przez Instytut Adama Mickiewicza online będzie okazja poćwiczyć ciało i wyobraźnię, lepić pierogi razem ze sztuczną inteligencją, porozważać o immersji, dowiedzieć się jak cynizm, złośliwość i satyra mogą być przydatnymi narzędziami w pojmowaniu współczesnego świata, a nawet stworzyć manifest w oparciu o postulaty dotyczące kultury cyfrowej,
Ci, którzy będą fizycznie w Krakowie, będą mogli urozmaicić zwykły spacer po mieście aplikacją mobilną Spacer AR stworzoną we współpracy ze studiem BudCud. Dzięki technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) można udać się na wielowątkową wycieczkę szlakiem dwudziestowiecznej architektury Starego Miasta, której detale stały się pretekstem do rozważań o współczesnych problemach związanych ze zrównoważonym rozwojem.
W sobotnią noc specjalnie dla publiczności festiwalu Patchlab na żywo zagra niemiecki duet INSTANT - rezydenci berlińskiego klubu Watergate, znani z napędzanego basem i nasyconym analogiem techno, granym live na miksie najnowszego sprzętu z retro przy zwojach kabli, sekwencerach, klawiaturach i looperach. Planowana jest transmisja tego wydarzenia w Hevre+1 z dodatkowymi efektami wizualnymi, dla ograniczonej ilości osób, z zachowaniem reżimu sanitarnego.
Podczas tegorocznej edycji prezentujemy prace ponad 35 artystów z Polski, Austrii, Niemiec, Francji, Grecji, Hiszpanii, Japonii, USA, Kanady, Nowej Zelandii, Iranu, Wielkiej Brytanii, Węgier i Włoch.
mat. pras.