5. urodziny POWIĘKSZENIA

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2014 18:00
Zapraszamy na pięć koncertowych dni!
5. urodziny POWIĘKSZENIA
Foto: materiały promocyjne organizatora

7 kwietnia - DZIEŃ 1.

LXMP to zespół założony przez Piotrasa i Maciasa - dwóch warszawskich łapserdaków. Głownym motorem powstania była miłość do Korga MS-20, w związku z czym pierwotnie instrumentarium zawierało: perkusję, bas i dwie MS-dwudziestki. Ale od kiedy trochę popodróżowali i ponosili to w kejsie na przykład przez pół Kyoto czy innego Tokyo ("nie mogę ci nic obiecać"), to przerzucili się na Korgi R3 i strasznie się zsyntezatorowili. Od początku związani są z warszawską wytwórnią Lado ABC, a pierwszą wydaną płytą było "Trois Suites + Une Miniature" - 20 minut muzyki zawieszonej gdzieś pomiędzy oscylatorami, siarczystym grindem, a aplikacją Talking Carl. Kolejne wydawnictwa to dwa albumy (z planowanej serii czterech) z gośćmi (Chad Popple i Kazuhisa Uchihashi) wydane w 2012. Następnie  na zamówienie Unsound Festival LXMP zinterpretowali klasyczny album Herbie Hancocka "Future Shock", który w wersji płytowej ukazał się na wiosnę 2013 i pociągnął za sobą trasy po Europie z The Kurws, USA z Deerhoof i Brazylii z różnymi takimi. W roku 2013 odbyła się również polska mikrotrasa z gitarzystą Tabatą Mitsuru (Acid Mothers Temple), która zaowocowała kasetą "The Posenburg Concertos" wydaną przez Oficynę Biedota. Na rok 2014 zaplanowana jest trzecia odsłona płyt trio (tym razem z Claytonem Thomasem), kaseta alter-ego LXMP czyli 60 Minut Projekt i szeroko pojęta praca nad nowym autorskim albumem.

Clayton Thomas - kontrabasista, kompozytor i performer, grający także na instrumentach elektronicznych. Urodził się w Sydney w 1976 ale od kilku lat mieszka w Berlinie. Uczeń Wilbera Morrisa i Petera Kowalda. Niezwykle aktywny na europejskiej scenie jazzowej. Współtwórca wielu grup grających jazz i free improv: Trio AUS (wraz z Johannesem Bauerem i Tony'm Buck'iem), HAMMERIVER (z Clare Cooper, Chrisem Abrahamsem, Tobiasem Deliusem, Christoferem Kurzmannem, Wernerem Dafeldeckerem), CODE (z Kenem Vandermarkiem, Maxem Naglem & Wolfgangiem Reisingerem), The Astronomical Unit (z Matthiasem Mullerem & Christianem Marienem), Creoles (z Jimem Denley'em) i wiele, wiele innych.

8 kwietnia - DZIEŃ 2.

RYKARDA PARASOL jest jedną z tych artystek, których muzyka zdaje się nie być zwykłą, wyrachowaną artystyczną kreacją, ale czymś, co w bardzo wyrazisty sposób pochodzi z samej głębi duszy. Ta urodzona w San Francisco wokalistka i multiinstrumentalistka o korzeniach polsko-żydowsko-szwedzkich (co tłumaczy jej oryginalne nazwisko – to nie pseudonim!) ze swoją twórczością wpisuje się w tradycję mrocznych, nastrojowych, pełnych poetyckości songów i ballad. Wymieniana jest jednym tchem z takimi muzycznymi osobistościami jak Nico, Patti Smith, PJ Harvey, Leonard Cohen, Tom Waits czy Lou Reed. Ze względu na swój głęboki i niski tembr głosu najczęściej porównuje się jej styl śpiewania do Nicka Cave’a, uznając ją nawet za jego żeński odpowiednik.

STARDUST MEMORIES to zespół założony przez muzyków grup Marii Peszek, Voice Band, Letters From Silence i Magnificent Muttley. Razem tworzą specyficzną i niespotykaną na polskim rynku muzyczną mieszankę - od korzennych, „rootsowych", amerykańskich dźwięków z obszaru bluesa, country, folku i bluegrassu, przez kosmiczną psychodelię, aż do współczesnej alternatywy. Flirtują z modnymi aktualnie brzmieniami retro & vintage.

9 kwietnia - DZIEŃ 3.

RADIAN - Martin Brandlmayr, John Norman and Martin Siewert używają tradycyjnych rockowych instrumentów do tworzenia krańcowo minimalistycznych struktur. W pustej przestrzeni pojawiają się krótkie eksplozje, w ryzach utrzymuje ich niezwykle wyczulona na detal gra perkusji, a poszczególne warstwy nachodzą na siebie i nieoczekiwanie tworzą niesamowite piękno. Specyficzna estetyka Radiana opiera się na nieustannym i subtelnym tworzeniu trudno wytłumaczalnego napięcia.

/

10 kwietnia - DZIEŃ 4.

KRISTEN to zespół Mateusza Rychlickiego, Łukasza Rychlickiego i Michała Bieli, założony w Szczecinie w 1997 roku. Od samego początku w unikatowy sposób łączy romantyzm z chaosem, melodie z hałasem, ogień z wodą. Jak dotąd na swoim koncie zespół ma 6 znakomitych płyt, ostatnią wydaną w grudniu 2011 (An Accident, LADO ABC). An Accident przedstawia cechy muzyki Kristen, tyle że w surowszej, bardziej szorstkiej niż dotąd formie, co może wywoływać skojarzenia choćby z klasykami z Sonic Youth. Mimo to, to wciąż bardzo osobny zespół.

11 kwietnia - DZIEŃ 5.

MAJA SOLVEIG KJELSTRUP RATKJE - wokalistka, performerka, muzyk elektroniczny, wykształcona kompozytorka. Jej kompozycje były wykonywane m.in. przez Oslo Sinfonietta, kwartet Cikada, Frode Haltliego, POING. Zdobyła między innymi nagrodę Ars Electronica (za album "Voice"), wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO (za "Concerto for Voice (moods III)") oraz, jako pierwsza kompozytorka, nagrodę Arne Nordheima. Współtworzy kwartet SPUNK, duet Fe-mail oraz tria Agrare i (x,yz), regularnie współpracuje z takimi artystami jak Jazzkamer, Jaap Blonk, Joëlle Léandre, POING , Snowshoeing, Stephen O'Malley, Ikue Mori, Zeena Parkins and Lasse Marhaug. Tworzy muzykę dla przedstawień, filmu, teatru tańca, instalacji i słuchowisk autorstwa Elfriede Jelinek, Była wokalistką w takich składach jak Engegårdkvartetten Orchestra , BBC Scottish Symphony Orchestra i Klang Forum Wien. Zagrała także główną rolę w swojej operze "No Title Performance and Sparkling Water". W 2013 roku była nominowana do Nordic Council Music Prize.

/

Ikue Mori w 1977 roku przeprowadziła się z ojczystego Tokio do Nowego Jorku, gdzie grała na perkusji z zespołami No Wave czy DNA, które współtworzyli prekursorzy muzyki noise jak m.in. Arto Lindsay i Tim Wright. W połowie lat 80. artystka zaczeła wykorzystywać perkusję I elektronikę tworząc muzykę improwizowaną, czego efektem były liczne kolaboracje z reprezentantami tej sceny w latach 90. Występowała m.in. z Ensemble Modern, Zeeną Parkins, Fredem Frithem, a w 1999 roku otrzymała Distinctive Award w kategorii Prix Ars Electronics Digital Music category. Na początku XXI wieku Ikue Mori zaczęła wykorzystywać laptop, aby poszerzać spectrum swoich zainteresowań. Przygotowała m.in. kompozycję “Aphorism”, która otrzymała nagrodę Civitella Ranieri Foundation Fellowship, a w 2007 Tate Modern zleciło jej przygotowanie ścieżki dźwiękowej do pokazów niemych filmów, których autorką była Maya Deren. Aktualnie tworzy w takich składach jak Mephista, Phantom Orchard, Kibyoshi oraz licznych ensemblach jej partnera, Johna Zorna.

Wydarzenie pod Patronatem Czwórki.