Tajemnice warszawskiego metra

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2012 17:25
Gdzie nocują pociągi metra, jak często są kontrolowane i myte, jak dostały się pod ziemię i do czego służy trzecia szyna sprawdził Radomir Wit.
Audio

W Polsce tylko stolica ma metro, niestety wciąż tylko jedną linię, p[odczas gdy druga nitka powstaje z problemami. Nie możemy konkurować z misternymi sieciami podziemnych kolei w Londynie, Moskwie czy Nowym Jorku, ale i nasze metro kryje kilka tajemnic.

- Stacja techniczno-postojowa Kabaty to zajezdnia dla pociągów metra - opowiada Paweł Siedlecki z warszawskiego metra, o miejscu, w którym spotkał się z Radomirem Witem. - To miejsce, gdzie pociągi nocują, gdzie są sprawdzane. Stąd wyjeżdżają, by obsługiwać pół miliona warszawiaków każdego dnia - dodaje.

To oczywiście nie jest to jedyne pomieszczenie przeznaczone do obsługi pociągów metra. W elektrowozowni przeprowadzane są główne remonty i naprawy. Część z pociągów nocuje na mini stacjach postojowych między stacjami.

Jako pasażerowie widzimy tylko górną część pociągu. Całe zestawy kołowe znajdują się pod peronami. Warszawiacy i ich goście stojąc na peronie mogą dokładnie przyjrzeć się tzw. trzeciej szynie metra, dzięki której zasilany jest pociąg. 

- Praca maszynisty w metrze jest ciężka. Jeździ w tunelach w półmroku. Widzi tunel i semafory, ale wjeżdżając na stację wzrok musi się szybko przyzwyczajać do światła - wyjaśnia Paweł Siedlecki. - Aby zostać maszynistą w metrze trzeba mieć bardzo dobre zdrowie. Na sto osób chętnych, by podjąć tę pracę, ze względu na stan zdrowia i predyspozycje przyjmowane są 2 -3.

W Warszawie jest 40 pociągów metra, każdy ma po 6 wagonów. To wystarczająca ilość by obsłużyć jedną linię metra. Już wkrótce do stolicy przyjadą nowoczesne, niemal w pełni zautomatyzowane składy pociągów metra. Jakie udogodnienia w nich znajdziemy i jak zostaną sprowadzone pod ziemię dowiesz się słuchając audycji Kuby Marcinowicza "Czwarty Wymiar".
(pj)

Czytaj także

Po Londynie będą jeździły pociągi bez maszynistów?

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2012 18:40
Burmistrz Londynu Boris Johnson przedstawił sposób na uniknięcie w przyszłości wielu paraliżujących miasto strajków metra - automatyczne pociągi bez maszynistów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Autoalarm nowej generacji

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2012 07:00
OC i AC gwarantują w miarę spokojny sen, ale czy można mieć 100% pewności, że twoje ukochane cztery kółka nie odjadą spod domu z innym właścicielem? "Czwarty Wymiar" testuje tradycyjne autoalarmy oraz monitoring pojazdu, wykorzystujący zaawansowane systemy GPS i sieci GSM.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Citizen Band, czyli wspólnota długich anten

Ostatnia aktualizacja: 20.08.2012 15:00
Miśki, krokodyle, suszarka, śmietnik i patelnia - dowiedz się jak Czwórka przeniknęła do świata posiadaczy długich anten.
rozwiń zwiń