Archiwum Polskiego Radia. Historia legendarnych polskich ciągników

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2013 19:30
Zakłady mechaniczne Ursus powstały pod koniec XIX wieku. Niewielu wie, że na początku produkowały silniki, eksportowane głównie do carskiej Rosji i samochody wojskowe. Najbardziej znane jednak są z produkcji ciągników. W Czwórce przenosimy się do lat 70. i 80., gdy dla tej fabryki nadszedł czas zmian.
Audio
  • Niezwykła historia zakładów Ursus - posłuchaj archiwalnych nagrań

- Ostatnie dziecko Ursusa, ciągnik C1201, to potężna maszyna – brzmi głos spikera w nagraniu reportażu pt. "Dorobek i perspektywy Ursusa" z 1973 roku. – Podstawową zaletą tego ciągnika jest to samo, co w przypadku C385, czyli ilość biegów: 8 do przodu i 4 do tyłu. Silnik sześciocylindrowy o mocy 120 koni mechanicznych mówi sam za siebie – to ciągnik przeznaczony do prac bardzo ciężkich i w ciężkim terenie.

Z reportażu dowiadujemy się także m.in., że "uciąg na haku dla tego ciągnika wynosi od 3800 do 4200 kg".

Archiwum Polskiego Radia - posłuchaj, jakie kryje tajemnice > > >

Już 11 lat później rozpoczęła się seryjna produkcja ciągników licencyjnych firmy Massey Fergusson. Z taśmy produkcyjnej Ursusa zjechała pierwsza tego typu maszynay. Był rok 1984.

Dowiedz się więcej o historii zakładów mechanicznych w Ursusie, posłuchaj unikalnych nagrań z Archiwum Polskiego Radia, z lat 70. i 80., gdy fabryka ta święciła triumfy, klikając w załączony plik dźwiękowy.

(kd)

Czytaj także

Tak budowano największe stołeczne arterie

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2012 19:23
Czwórka przenosi się w czasie, tym razem do lat 60. i 70. Dzięki Archiwum Polskiego Radia możemy wam zaprezentować materiały sprzed kilkudziesięciu lat. Posłuchaj, jak na radiowej antenie relacjonowano budowę największych warszawskich tras.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nie ma Centralnego bez inżyniera Karwowskiego!

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2012 15:00
Grał w "Czterdziestolatku", "07 zgłoś się" i "Motylem jestem". W 1975 roku został "Misterem Warszawy", a dziś po prostu jest Dworcem Centralnym, najważniejszym węzłem transportu kolejowego w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tajemnice FSO: wszystko metodą spawalniczą

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2013 18:30
7 listopada 1951 roku pierwszy samochód opuścił FSO na Żeraniu. Postanowiliśmy spojrzeć na historię fabryki przez pryzmat materiałów z Archiwum Polskiego Radia.
rozwiń zwiń