Historia minaturowej opony z kormoranem, która trafiła w ręce Gomułki

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2013 18:20
Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych powstały w latach 60. i miały ogromy wpływ na uprzemysłowienie Warmii. Teraz są już fabryką zarządzaną przez obcy kapitał, ale czar tamtych dni zachował się w archiwalnych nagraniach Polskiego Radia.
Audio
  • Archiwum PR: Otwarcie Olsztyńskich Zakładów Opon Samochodowych

Pierwszego  marca 1962 roku powołano do życia przedsiębiorstwo Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych w budowie. Jego dyrekcję stanowili przybyli z Poznania inżynierowie Władysław Leonard i Bronisław Kwiatkowski, sama zaś budowa, pod patronatem Związku Młodzieży Socjalistycznej, wystartowała w październiku 1964 roku. Na kilka miesięcy przed otwarciem reporter Polskiego Radia odwiedził kabinę operatora jednego z tamtejszych dźwigów: - Z tego miejsca roztacza się widok na cały teren budowy, który jest terenem najbardziej intensywnych robót budowlano-montażowych. W budowie znajduje się ponad 20 budynków: od maleńkiej klejowni do potężnej hali produkcji opon i dętek.

Otwarcie zakładów nastąpiło 28 października 1967 roku. Z tej okazji prowadząca do fabryki ul. Kołobrzeska pokryta została dywanikiem asfaltowym, a w uroczystości wziął udział I sekretarz KC PZPR, Władysław Gomułka, który apelował do pracowników: - Pamiętajcie, ze źle wykonana opona może stać się przyczyną znacznych strat, a nawet kalectwa i śmierci.

Ci odwdzięczyli mu się miniaturą opony z kormoranem, za którą sekretarz podziękował, ściskając dłonie delegatów.

Fabryka
Fabryka Opon Michelin, dawniej Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych

Materiały archiwalne ze zbiorów Polskiego Radia w "Czwartym wymiarze" prezentuje Dominik Olędzki. Poznaj historię Polski zapisana na dźwiękowych pocztówkach > > >

kul

Czytaj także

Archiwum Polskiego Radia. Historia legendarnych polskich ciągników

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2013 19:30
Zakłady mechaniczne Ursus powstały pod koniec XIX wieku. Niewielu wie, że na początku produkowały silniki, eksportowane głównie do carskiej Rosji i samochody wojskowe. Najbardziej znane jednak są z produkcji ciągników. W Czwórce przenosimy się do lat 70. i 80., gdy dla tej fabryki nadszedł czas zmian.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak żuki i spychacze poskromiły wielką rzekę

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2013 18:00
Elektrownia Wodna we Włocławku jest największą elektrownią przepływową w Polsce. Różne etapy jej powstawania uwieczniali w archiwum dziennikarze Polskiego Radia. Posłuchaj, co udało im się zarejestrować.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Neony wprawiały miasto w ruch

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2013 13:30
W czasach PRL-u Warszawa miała około 2 tysiące neonów. Dzisiaj wiele z nich szpeci elewacje. Są jednak zapaleńcy, którzy rekonstruują stare neony i chcą je pokazywać w galeriach i muzeach.
rozwiń zwiń