Kino amerykańskie - trafny komentarz rzeczywistości?

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2017 12:30
Krytycy kina mówią już o erze "Zeitgeist". Być może nie jest to jeszcze widoczne, ale coraz więcej reżyserów stara się złapać "ducha czasów". Czy ich filmy są czymś więcej niż nostalgiczną pocztówką z przeszłości?
Audio
  • Wątki polityczno-społeczne w amerykańskim kinie. Komentuje Jakub Popielecki z Filmwebu (Hrapkowowidz/Czwórka)
Fragment plakatu filmu Mother Darrena Aranofskyego
Fragment plakatu filmu "Mother!" Darrena Aranofsky'egoFoto: mat.pras./filmweb

Jak mawiał Akira Kurosawa "każdy film historyczny opowiada tak naprawdę o przeszłości". Czy filmowe powroty do czasów, których już nie ma, to sposób zilustrowania problemów, z jakimi zmagają się współcześni Amerykanie?

Jakub Popielecki Aronofsky mówił, że scenariusz do filmu napisał w trakcie jednego z letnich weekendów. Fabuła spadła na niego jak deliryczny sen i tę deliryczność starał się oddać na ekranie

Prowadzący audycję Błażej Hrapkowicz postawił tezę wg której współczesne kino amerykańskie nosi znamiona misyjności. Jej przykładem mogą być najnowsze produkcje Darrena Aronofsky'ego i George'a Clooney'a, którzy za pomocą różnych środków artystycznych realizują podobne cele - starają się zmusić widza do pogłębionej refleksji nad kondycją amerykańskiego społeczeństwa. 

Do postawionej w audycji tezy przychylił się gość - dziennikarz filmowy Jakub Popielecki. Jego zdaniem w obu przypadkach podjęte zostały próby przekazania za pomocą dużego ekranu ważnych obserwacji - w przypadku Clooney'a - podobne zabiegi były widoczne także w jego poprzednich filmach - O Clooney'u wiadomo, że od zawsze, a przynajmniej od momentu, kiedy postanowił stanąć po drugiej stronie kamery, że stara się być sumieniem Ameryki. W filmie "Mother!" mnogość niewiadomych odczytywana jest jako jasny przekaz polityczny - mówił na antenie radiowej Czwórki.

Mother film pap 1200.jpg

Premiery filmowe: "Morher" kontra "Złe mamuśki"

Skąd w amerykańskim kinie biorą się społeczno-polityczne manifesty? Dlaczego Jakub Popielecki twierdzi, że nowym filmem Clooney "wyważa otwarte drzwi"? O skrywanych problemach, które stara się przepracować Ameryka, oraz terapii, jaką jest współczesna kinematografia rozmawialiśmy w audycji "Hrapkowidza". Zapraszamy do wysłuchania nagrania.

***

Tytuł audycji: Hrapkowidz

Prowadzi: Błażej Hrapkowicz

Gość: Jakub Popielecki z Filmwebu

Data emisji: 12.11.2017

Godzina emisji: 14.09

ac/kd

Czytaj także

Sofia Coppola - specjalistka od nieoczywistych sprzężeń

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2017 16:30
Debiutowała w "Ojcu Chrzestnym" swojego taty, kilka miesięcy temu sama odebrała nagrodę za Najlepszą Reżyserię w Cannes. - Jako reżyserka wyrobiła sobie własną markę i jest jedną z najbardziej uznanych autorek współczesnego kina - o Sofii Coppoli opowiada krytyk filmowy Błażej Hrapkowicz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

USA to nie tylko Rambo i John Wayne. Zapraszamy na relację z American Film Festiwal

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2017 12:12
 - Publiczność wie, czego oczekuje, wie także czego może się po nas spodziewać. Dla osób, które nie odwiedzają multipleksów nasze propozycje są na pewno gratką - mówiła dyrektor artystyczna American Film Festiwal Urszula Śniegowska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Belfer 2". Serial, który trzyma w napięciu nawet jego twórców

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2017 15:00
Drugi sezon serialu "Belfer" upływa pod hasłem "Mordercza gra zaczęła się". - Praca przy tym serialu była nie odbywała się normalnym torem, bo do samego końca nie dostaliśmy scenariusza dwóch ostatnich odcinków - opowiada Eliza Rycembel, odtwórczyni roli Luizy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Marcin Borchardt: nie starałem się wygładzić historii Beksińskich

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2017 13:00
- Błędem, jaki może popełnić twórca jest walka z pierwotną intuicją. Kiedy wszedłem w tę historię od razu miałem w głowie stworzenie filmu typu "found footage" - bazującego wyłącznie na materiałach archiwalnych - mówił reżyser Marcin Borchardt.
rozwiń zwiń