Legenda polskiego kina sensacyjnego jest filmem czasu transformacji
Ostatni raz z Franzem Maurerem spotkaliśmy się w 1994 roku przy okazji premiery drugiej części filmu "Psy. Ostatnia krew". Dwa lata wcześniej na ekranach polskich kin zadebiutowała pierwsza część serii. – Władysław Pasikowski zaproponował film, który zdefiniował polskie kino lat 90. Wpłynął nie tylko na rodzime kino gatunkowe, ale był jednym z nielicznych, w których mogliśmy zobaczyć transformację gospodarczą i ustrojową naszego kraju przedstawioną w cyniczny i bezlitosny sposób – komentował Błażej Hrapkowicz.
Niedoceniona premiera stała się klasyką kina gatunkowego
- Kiedy pojawił się na ekranach polskich kin w 1992 roku, był przyjęty oschle. Został potraktowany jako wykwit kina potransformacyjnego, który próbował na swój sposób odtwarzać kino amerykańskie. Z czasem został zrehabilitowany. Dziś jest ikoną polskiego kina lat 90. – mówił autor książki "Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej" Michał Piepiórka.
Pasikowski stworzył sposób opowiadania o czasach polskiej transformacji, który później stał się inspiracją dla innych twórców tamtego pokolenia. Dziś grupa filmów, której początek dał film „Psy” nazywana jest kinem bandyckim. – To film o tym, że tak naprawdę nic się nie zmienia. O pryncypiach, które nie istnieją, zgniłej moralności, z którą walczą jedynie jednostki - komentował krytyk.
Dlaczego "Psy" Pasikowskiego uważano za film nihilistyczny? Na czym zdaniem krytyków polegała odwaga w realizacji scenariusza? Na straży jakich wartości stoi bohater filmu Franz Maurer i czy są mu one bliskie w 2020 roku? M.in. o tym rozmawialiśmy w tej odsłonie audycji.
Spotkaliśmy się też z twórcami serialu Wataha, z którymi rozmawialiśmy o trzecim sezonie emocjonującej serii.
***
Tytuł audycji: Hrapkowidz
Gość: Michał Piepiórka (krytyk filmowy, autor książki "Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej")
Data emisji: 12.01.2019
Godzina emisji: 14.15
ac