"Blisko". Estetyczna lekcja przeżywania bolesnych emocji

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2023 16:00
17 lutego na ekrany polskich kin wejdzie film "Blisko" Lukasa Dhonta. - To kolejna opowieść tego reżysera o dorastaniu. Realistyczna i bolesna, ale wizualnie piękna - przyznają krytycy Kaja Klimek i Błażej Hrapkowicz. 
Kadr z filmu Blisko, reż.  Lukas Dhont.
Kadr z filmu "Blisko", reż. Lukas Dhont.Foto: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty/mat. prasowe

"Żeby być jak najbliżej prawdy"

Lukas Dohnt - jak żaden inny twórca współczesnego kina - potrafi tak współpracować z młodymi aktorami, żeby zawsze być jak najbliżej prawdy. Udowodnił to w filmie "Girl" i potwierdził to najnowszym obrazem "Blisko". Dhont opowiada o bezradności, która jest nieodłącznym elementem dojrzewania - któż mając 13 lat, potrafi ocenić siłę swoich uczuć i decyzji? 31-letni belgijski reżyser nikogo nie ocenia i kieruje się niezwykłą empatią, która wyróżnia tylko największych humanistów światowego kina. - Dla Lukasa Dhonta zasadą sprawczą jest pokazywanie dorastania i przechodzenia pewnych etapów w życiu z bliska. W estetyczny sposób, ale bez oszczędzania widza, jeśli chodzi o uczucia, z którymi ten proces się wiąże - mówi gość audycji. - Jest to dla mnie nowy sposób opowiadania w kinie o dorastaniu, choć gatunek coming-of-age ma już długą tradycję.

- To połączenie braci Dardenne z estetyczną poezją i melodramatem - dodaje autor audycji. - Odnoszę wrażenie, że Dhont nie boi się emocjonalności związanej z tym gatunkiem. Melodramaty są szczere i nieironiczne i takie też są uczucia, o których opowiada reżyser. Podobnie jak robią to w swoich filmach Léa Mysius i Céline Sciamma.

Film o ulotności przyjaźni

"Blisko" to sensualna, czuła opowieść o przyjaźni dwóch 13-latków. Léo i Rémi uwielbiają spędzać ze sobą czas, ich relacja jest intensywna, spontaniczna, żywa. Jednak głupie plotki, presja rówieśników i zagubienie w świecie, który nigdy nie jest oczywisty, powodują, że Léo zaczyna się oddalać i ranić Rémiego. Obraz staje się nie tylko pięknie sfilmowaną historią coming-of-age, lecz przede wszystkim uniwersalnym filmem o akceptacji swoich błędów i nauce przeżywania najtrudniejszych, najbardziej bolesnych emocji.

BLISKO / zwiastun PL / w kinach od 17 lutego / Nowe Horyzonty

- Dla mnie jest to też opowieść o ulotności przyjaźni. Tak jakby Dhont chciał nam przypomnieć, że i w takich relacjach, ludzie przychodzą i odchodzą. I że to też jest w porządku, choć z perspektywy nastolatka może wyglądać jak koniec świata - podsumowuje Klimek.  

Zobacz też:

Chłopcy czują i płaczą

"Blisko" porusza ważny temat rozwoju psychospołecznego młodych osób i sygnalizuje te momenty w życiu, kiedy negatywne emocje zaczynają brać nad nami górę. - Dhont koncentruje się zwłaszcza na tym etapie procesu socjalizacji, w którym chłopcy "uświadamiają sobie", że w męskim świecie nie mówi się o emocjach. Że są one niepożądane. Te wzorce "siedzą" bardzo głęboko i potrafią wyrządzić krzywdę, tak jak to dzieje się w przypadku bohaterów "Blisko" - dodaje Hrapkowicz.  

Posłuchaj
20:24 CZWÓRKA Hrapkowidz - blisko 12.02.2023.mp3 Krytycy Kaja Klimek i Błażej Hrapkowicz o "Blisko" Lukasa Dhonta (Hrapkowidz/Czwórka)

***

Tytuł audycji: Hrapkowidz

Prowadzi: Błażej Hrapkowicz

Gość: Kaja Klimek (krytyczka filmowa)

Data emisji: 12.02.2023

Godzina emisji: 14.16

kul/kd

Czytaj także

"Wyobraźnia to wolność". Agnieszka Smoczyńska o "Silent Twins"

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2022 16:00
- "Silent Twins" to opowieść o dwóch światach. Wewnętrznym, bardzo bogatym i kolorowym choć czasami też mrocznym, i zewnętrznym - przytłaczającym, szarym, codziennym - opowiada reżyserka filmu Agnieszka Smoczyńska.  
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Titanic" wraca do kin. Film będzie można oglądać w wersji 3D 4K HDR

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2023 09:00
Melodramat wszech czasów wraca na duży ekran. Premiera zremasterowanej wersji "Titanica" już 10 lutego. Film będzie wyświetlany z polskimi napisami, w rozdzielczości 4K i z efektami 3D. Pamiętajmy też, że obraz z 1997 roku jest pod pewnymi względami przełomowym dla hollywoodzkiej kinematografii. 
rozwiń zwiń