Słaba płeć nie tak słaba, czyli o kobietach i mężczyznach w horrorach

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2014 18:00
Ona zwykle krzyczy i podejmuje irracjonalne decyzje, on zazwyczaj morduje. To stereotyp, jak jest faktycznie? O rolach żeńskich i męskich w filmach grozy rozmawialiśmy z Piotrem Gniewkowskim, recenzentem horrorów.
Audio
  • Piotr Gniewkowski, autor strony "Horrory na Facebooku" o słabej i silnej płci w horrorach (Czwórka/Tryb głośnomówiący)
Słaba płeć nie tak słaba, czyli o kobietach i mężczyznach w horrorach
Foto: Glow Images/East News

Kultowa scena z filmu "Lśnienie" (1980, reż. Stanley Kubrick): Wendy Torrance, grana przez Shelley Duvall, zamknięta w łazience z nożem w dłoni, z przerażeniem obserwuje, jak jej oszalały mąż siekierą roztrzaskuje drzwi. Po chwili w wyrąbanym otworze pojawia się wykrzywiona obłędem twarz Jacka Torrance'a - postaci granej przez Jacka Nicholsona, który wypowiada mrożące krew w żyłach słowa: "Here is Johnny".

Podział ról męskich i żeńskich w horrorach jest dość oczywisty, jak w "Lśnieniu". - Wendy reprezentuje stereotyp głupiej baby w horrorze. Tam kobiety zwykle zachowują się irracjonalnie, wpadają w panikę, wbiegają na piętro domu zamiast uciekać z budynku - mówił prowadzący audycję "Tryb głośnomówiący" Błażej Chrapkowicz. Jego zdaniem mężczyźni zwykle mordują.

- Oni też są nieracjonalni! - broniła słabej płci Beata Kwiatkowska, współprowadząca program. Obie strony starał się pogodzić gość Czwórki Piotr Gniewkowski, autor strony "Horrory na Facebooku", który przyznał, że faktycznie mężczyźni występują w roli czarnych charakterów, ale kobiety wcale nie są takie strachliwe i niemądre, jak mogłoby się wydawać. - Myślę, że nie wymienimy zbyt wielu walecznych facetów, za to kobiety, jako te słabsze, są bardziej zaradne. Jeśli mamy grupę nastolatków uwikłanych w jakąś intrygę, zwykle na końcu przeżywa kobieta - uzasadniał. Ponadto - jak mówił - rola głupiej blondynki też jest potrzebna w tego typu produkcjach.

Czytaj także: Czy zdrada à la Brokeback Mountain jest usprawiedliwiona?

- To właśnie na roli głupiej, najczęściej ginącej blondynki, budowane jest w filmach napięcie. Tak jest w "Koszmarze z ulicy Wiązów", w każdej części na początku filmu, jeszcze przed pojawieniem się tytułu jakąś uśmiercano - przypominał. A potem napięcie już tylko rosło - jak u Alfreda Hitchcocka.

Jeśli chcesz posłuchać o dziwnych zdarzeniach na planie kręconych filmów grozy, nie lękaj się i posłuchaj całej rozmowy w audycji "Tryb głośnomówiący" .

(pkur/kd)

Czytaj także

American Film Festival - powrót kina gatunkowego

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2014 08:37
Fani kina ze Stanów Zjednoczonych mogą odetchnąć ze spokojem. Wszystko wskazuje na to, że w kolejnych latach będzie działo się dużo ciekawego. I dotyczy to zarówno sympatyków produkcji autorskich, mocno zaangażowanych, jak i osób, które preferują lżejsze gatunkowo, rozrywkowe obrazy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Joanna Orleańska o filmie "Zbliżenia": to gra niedopowiedzeń

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2014 19:00
Na ekrany kin wszedł właśnie film Magdaleny Piekorz pt "Zbliżenia". W główną rolę wcieliła się Joanna Orleańska. - Najtrudniejsze w mojej pracy było poskromienie emocji, bo ten film to zimne kino, niemal skandynawskie - opowiada aktorka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bartosz Obuchowicz - aktor, który zakochał się w dubbingu

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2014 16:13
Bartosz Obuchowicz, znany m.in. z filmów "Haker" w reżyserii Janusza Zaorskiego i "Tajemnica Westerplatte" Pawła Chochlewa, będzie gościem niedzielnego wydania audycji "Strefa Prywatna".
rozwiń zwiń