Blogowanie jest modne, a blogerzy coraz bardziej wpływowi. Dawno minęły czasy, kiedy blogi utożsamiano z internetowymi pamiętnikami, pisanymi przez nastolatki. Dziś to element stylu życia, ważne źródło inspiracji w niemal każdej dziedzinie życia oraz głos w debacie publicznej. Za rosnącą popularnością blogowania podąża rynek. W sieci znajdziemy sporo rozwiązań, ułatwiających stawianie pierwszych kroków w blogosferze. Oto krótki przegląd tych najpopularniejszych.
Pisanie na platformie
Własny serwis blogowy posiada praktycznie każdy duży portal. Nad Wisłą do najpopularniejszych należą Blox.pl, będący własnością Agory, Blog.pl (Onet) i Bloog.pl (Wirtualna Polska). Polscy internauci równie chętnie blogują, korzystając z zagranicznych serwisów, takich jak Tumblr.com czy Blogger.com, należący do Google.
Założenie bloga na tego typu platformach jest bezpłatne. Nie wymaga żadnych umiejętności programistycznych ani znajomości języka HTML. Tworzenie nowej strony jest maksymalnie uproszczone. Użytkownik może zmieniać wygląd bloga w pewnym zakresie. Zwykle jest to dosyć ograniczona modyfikacja, sprowadzająca się do wyboru jednej z gotowych „skórek”, zmiany grafiki w nagłówku bloga czy elementów, wyświetlanych w bocznej kolumnie.
Blogowanie pod skrzydłami dużego gracza ma swoje zalety i ograniczenia. Pisząc w serwisie współpracującym z dużym portalem, mamy szansę, że ciekawe wpisy pojawią się na stronie głównej (np. Onet czy Gazeta.pl). To może w krótkim czasie zwiększyć popularność bloga, jednak poza dużymi liczbami w statystykach odwiedzin autor nie zyskuje wiele. W regulaminach wielu platform blogowych zawarto zakaz emisji reklam, co uniemożliwia lub znacznie ogranicza czerpanie potencjalnych zysków z blogowania.
Warto pamiętać, że dla dużych graczy platforma blogowa jest tylko jednym z projektów internetowych i jak każdy inny powinien zarabiać. W momencie, gdy serwis traci zainteresowanie internautów, przestaje być rozwijany. Usterki nie są usuwane, nikt nie dodaje nowych funkcji, a czasami po prostu zamyka się całą platformę. Taką decyzję podjął jakiś czas temu Microsoft, kończąc z usługą Windows Live Spaces. Blogi użytkowników zostały przeniesione do serwisu Wordpress.com. Dlaczego akurat tam?
Hello World czyli blogujemy na WordPressie
WordPress to obecnie najpopularniejszy system do blogowania, choć nie tylko. Jest wykorzystywany do zarządzania dużymi stronami internetowymi, takimi jak CNN, eBay czy Tech Crunch (jeden z najpopularniejszych serwisów technologicznych na świecie).
Tak szerokie zastosowanie WordPressa wynika z możliwości dowolnej modyfikacji wyglądu strony oraz dodawania nowych funkcji dzięki wtyczkom i rozszerzeniom. Jednym z popularniejszych rozwiązań tego typu jest możliwość komentowania wpisów przy pomocy konta w serwisie Facebook, którą znajdziemy na wielu blogach.
Chcąc rozpocząć swoją przygodę z Wordpressem, użytkownik ma dwie możliwości. W serwisie Wordpress.com może stworzyć bezpłatne konto, w ramach którego otrzyma miejsce na pliki i adres z końcówką wordpress.com (np. moje-gotowanie.wordpress.com). Własna domena internetowa, lub więcej miejsca na pliki to opcje płatne. Druga możliwość to pobranie pakietu instalacyjnego i założenie bloga na własnym „podwórku”.
Wolnoć, Tomku, w swoim domku
Prowadzenie bloga na własnym hostingu i pod własną domeną daje największe możliwości. Dla wielu autorów to często naturalny etap rozwoju bloga i sposób na zarabianie pieniędzy. Mając pełną władzę nad tym, co znajduje się na blogu, możemy zamieszczać reklamy. Ograniczeniem jest jedynie tolerancja czytelników. W końcu nikt nie lubi stron przepełnionych reklamami.
Zanim jednak zaczniemy zarabiać, trzeba trochę zainwestować. Własna domena internetowa to koszt rzędu 10 zł netto (rejestracja) i 99 zł za odnowienie. Przeprowadzka na płatny hosting pozwala obsłużyć większy ruch na stronie i zapewnia dużo miejsca na pliki użytkownika. Pojemność kont, dostępnych na rynku, zaczyna się od 4GB, co już daje autorowi spore możliwości. Dobry pakiet hostingowy to koszt od 100 zł rocznie.
Szukając miejsca na swojego bloga oprócz ceny warto zwrócić uwagę na takie parametry, jak obsługa języka PHP czy bazy danych MySQL. Bazy danych to specjalne pliki, przechowujące informacje na temat strony – wyjaśnia Bartłomiej Juszczyk, właściciel marki hostingowej Altblue. Pozwalają na udostępnienie wielu funkcji użytkownikom witryny (takich jak wyszukiwarka) oraz sprawiają, że strona zajmuje znacznie mniej miejsca na serwerze. Co najmniej jedna baza MySQL i obsługa PHP są wymagane do obsługi WordPressa. Bez nich nie można uruchomić bloga na koncie hostingowym.
Kolejną zaletą systemu WordPress jest jego popularność. Dzięki temu platforma jest ciągle rozwijana przez programistów z całego świata. Popularność przekłada się również na dużą liczbę poradników dla osób, stawiających pierwsze kroki z platformą. Znajdziemy w nich wskazówki dotyczące instalacji, polecane wtyczki i szablony oraz pozostałe rady jak wynieść swojego bloga na wyższy poziom.
autor: Maciek Kurek