Pandemia przyspieszy globalną cyfryzację
Tysiące studentów mają zajęcia na odległość. Po pierwszych wiosennych niepowodzeniach jakość wykładów prowadzonych przez internet poprawiła się. Polepszyła się jakość połączeń, a wiele uczelni zmieniło platformy do wykładów na sprawniejsze. Również zobligowały wykładowców do prowadzenia zajęć na żywo.
18:31 _PR4_AAC _dajesz_rade_all_2020_10_28.mp3 W audycji rozmawiamy o tym, jak sprawdza się zdalne nauczanie (Czat Czwórki/Czwórka)
- Jesteśmy mile zaskoczeni, gdy był pierwszy lockdown, muszę przyznać, że byłem załamany - mówi Jakub Persjanow, student z Politechniki Gdańskiej. - Teraz już po dłuższym okresie mogę powiedzieć, że nie jest to najlepsza metoda nauczania, ale spełnia swoje zadanie. Mimo to słyszę od wielu osób, że ciężej im zaangażować się w takie zajęcia.
Przyszłość wielkich miast. Co się zmieni po pandemii?
Jak mówią goście audycji, wiele rzeczy było poprawianych na bieżąco, już po pierwszych opiniach studentów na wiosnę. Wiele z błędów usunięto oraz uwzględniono wszystkie uwagi dotyczące prowadzenia zajęć i egzaminów.
Korzyści
Zdalne nauczanie w ocenie części studentów niesie korzyści, bo między innymi nie trzeba tracić czasu na dojazdy, osoby mieszkające w innej miejscowości nie muszą wynajmować mieszkania i mogą w dalszym ciągu studiować. Jednak czegoś brakuje i spora grupa żaków chce jak najszybciej wrócić do poprzedniego systemu nauczania.
Czytaj także:
Jednak brak
- O ile wykłady w tej formule się sprawdzają, to trudniej jest z ćwiczeniami i warsztatami - mówi Kamil Lebnicki student socjologii UW. - Trzeba podkreślić, że brakuje nam również interakcji w grupie studenckiej i również pomiędzy samymi studentami a wykładowcami. Ja jestem z małego wydziału i tam ważna była kwestia społeczna, trudno to odtworzyć w formule online. Tak naprawdę pewnych efektów uczenia nie da się pewnie zrealizować przez internet i trzeba będzie je zrealizować na żywo.
Czytaj także:
Jak mówią wykładowcy, z ich strony taka forma zajęć w wielu przypadkach jest wyzwaniem. - Są zajęcia, które spokojnie można prowadzić online, są jednak takie przedmioty, które prowadzić jest ciężko - mówi dr Kinga Przybysz-Polakowska, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. - W moim przypadku trudniej jest prowadzić przedmioty związane z komunikacją, które mają charakter warsztatowy, więc zorganizowanie ich online wymagało pewnego przemodelowania zajęć i wprowadzenia ćwiczeń na specjalną platformę. Jednak poradziliśmy sobie z tym i - jak tłumaczę moim studentom - budujemy kulturę komunikowania się online.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Materiał przygotował: Szymon Majchrzak
Goście: Jakub Persjanow (student Politechniki Gdańskiej), Kamil Lebnicki (student socjologii UW), dr Kinga Przybysz-Polakowska (medioznawca, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Instytut Analiz Społecznych Quantum), dr Łukasz Drozda (urbanista, wykładowca UW i Uniwersytet SWPS)
Data emisji: 28.10.2020
Godzina emisji: 15.08
aw