"Opóźnienie może ulec zmianie". Podróż po marzenia
W ubiegłym roku na polskich torach odnotowano prawie półtora miliona połączeń pociągów pasażerskich i blisko czterysta tysięcy pociągów towarowych. Tysiące osób czuwają nad tym, żeby infrastruktura działała poprawnie, a jazda przebiegała bezpiecznie.
18:10 Czwórka/Dajesz Radę - kolej - 05.07.2021.mp3 Opowiadamy o tajnikach kolei (Dajesz Radę/Czwórka)
Dyżurny ruchu, nastawniczy, zwrotniczy czy dróżnik przejazdowy - to osoby, które dbają o bezpieczny przejazd pociągu od stacji A do stacji B. Czym się zajmują na co dzień? - Dyżurny ruchu to jest taki mały kontroler lotów, steruje wszystkim i nadzoruje pracę innych. Zajmuje się ustawieniem drogi dla przebiegu pociągu - opowiada pracownik kolei Sławek. - Wspomaga go nastawniczy, który na polecenie dyżurnego również może układać drogę przebiegu pociągu, przestawia rozjazdy i wyświetla sygnały na semaforach. Zwrotniczy natomiast najczęściej dokonuje oględzin rozjazdów, czyli w ciągu dnia wychodzi i sprawdza stan torów, instalacji i trakcji.
Na przejazdach często można spotkać budki, w których za bezpieczny przejazd pociągu odpowiadają dróżnicy. - Dróżnik przejazdowy opiekuje się przejazdem. Zamyka go na czas przejazdu pociągu i otwiera po jego przejeździe - tłumaczy Zuzia, również pracująca na kolei. - Po przejeździe pociągu dróżnik daje sygnał na kolejne posterunki. Nie przy wszystkich szlabanach znajdują się budki, co oznacza, że szlabany są sterowane z pobliskiej nastawni, czasem też działa samoczynna sygnalizacja przejazdowa.
Pociągiem nad Adriatyk? Czesi już tak jeżdżą
Posłuchaj także:
Na naszych dworcach spotykamy rozjazdy sterowane mechanicznie i elektrycznie. Niektóre, nowocześniej wyposażone stacje korzystają ze sterowania komputerowego. Żeby jazda mogła odbywać się płynnie i zgodnie z rozkładami, potrzebne są również stacje mijanki, gdzie pociągi się przepuszczają ze względu na pierwszeństwo.
W całej siatce skomplikowanych torów kolejowych znajdziemy również tory boczne. - Służą one głównie do manewrowania składami. Jak przyjeżdża pociąg towarowy, rozdzielamy go po kilka wagonów, kierujemy na tor boczny i manewrujemy - wyjaśnia Sławek. - Zazwyczaj tory boczne usytuowane są przy rampie wyładunkowej. Gdy pociągi osobowe muszą przepuścić pociąg ekspresowy, zjeżdżamy na tor główny dodatkowy. Sygnalizacja odbywa się na semaforach i tak jak w ruchu drogowym zielone światło oznacza ruch, a czerwone stop.
Nie każdy może pracować na kolei. Żeby zacząć, trzeba przejść cykl szkoleń we właściwym kierunku. - W ramach szkolenia odbywają się również zajęcia praktyczne na różnych posterunkach, gdzie można zapoznać się z tajnikami pracy na poszczególnych stanowiskach i pracą urządzeń - mówi rozmówca Oliwii Krettek. - Sama teoria nie wystarczy. Trzeba to zobaczyć i poczuć, a praca jest bardzo ciekawa i wciągająca. Do większości stanowisk wystarczy matura i odpowiednie szkolenie.
Posłuchaj także:
Zainteresowani koleją i kolejnictwem mogą dołączyć do różnego rodzaju kół i stowarzyszeń kolejowych, np. do Towarzystwa Entuzjastów Kolei. - Jest to organizacja pożytku publicznego, zajmujemy się m.in. utrzymywaniem w przejezdności linii 192 i 176. Są to linie kolejowe obecnie wyłączone z normalnej eksploatacji - opowiada kolejowy entuzjasta Robert Jezusek. - Kiedyś prowadzono tędy ruch towarowy i wożono węgiel z nieistniejącej już kopalni Anna, która została zlikwidowana. Linia stała się zbędna, dochodziło do kradzieży infrastruktury, a na torach rosły chwasty. Żeby temu zapobiec, powołano towarzystwo. Opiekujemy się tą linią, dbamy o jej stan, kosimy i organizujemy przejażdżki drezynami z okazji różnych rocznic i wydarzeń.
***
Tytuł audycji: Dajesz radę
Prowadzi: Oliwia Krettek
Data emisji: 05.07.2021
Godzina emisji: 14.08
aw/kd