- Nie ma wymogu, żeby kandydat na pilota wojskowego był już pilotem szybowcowym czy samolotów tłokowych, ale taki fakt niezwykle pomaga w procesie naboru. Ważne są też inne prodyspozycje kandydata - mówi Piotr Łukaszewicz, instruktor, pilot, pułkownik rezerwy, który na swoim koncie ma ponad 20 lat służby w lotnictwie wojskowym, pilotował i myśliwce, i samoloty transportowe.
Okazuje się, że pilot myśliwca, jeśli chodzi o prodyspozycje, niewiele się różni od zwykłego pilota, bo podstawowa praca pilota to: start, wykonanie zadania i lądowanie.
- Kandydaci na pilotów bojowych muszą charakteryzwoać się doskonałym stanem zdrowia i doskonała kondycją fizyczną, a także mieć predyspozycje psychiczne. To muszą być inteligentni rzutcy ludzie, odporni na stres - mówi gość Justyny Dżbik.
Są różne rodzaje samolotów. A szkolenie lotnicze to skomplikowany system, który obejmuje wiele różnych elementów. Mało tego - szkolenie trwa przez cała karierę pilota. W tym celu wykorzystywane są liczne symulatory, szkoleniowiec musi opanować również całą "gałkologię".
W najbliższym czasie wchodzi nowy system szkolenia pilotów - zapowiadają się zmiany na lepsze i nowocześniejsze. Jak będzie wyglądała nauka nowoczesnego wojownika powietrznego dowiesz się słuchając załączonej audycji "Poranek OnLine".
(pj)