Od spotkań i przyjaźni, po spektakl o męskim świecie
Za nami premiera "Fake Famous". Jest to kolejny po "Social network" czy "Social dilemma" film, który opowiada o wpływie mediów społecznościowych na nasze życie. Pokazuje, ile to wnosi, ale ile też zabiera z naszego życia. - Andy Warhol powiedział kiedyś, że "każdy będzie miał kiedyś swoje 15 minut sławy" i o tej sławie, krótkiej sławie, jest ten film - opowiada dziennikarka Ola Jasińska.
09:54 Czwórka/ Stacja Kultura - fake_famous 04.02. 2021.mp3 Czy każdy może zostać sławny? Rozmawiamy o dokumencie "Fake Famous" (Stacja Kultura/Czwórka)
Nick Bilton jest dziennikarzem i korespondentem "Vanity Fair". Pracuje na styku nowych technologii oraz kultury i bada wpływ tych dziedzin na siebie. W swoim filmie pokazuje, jak bardzo łatwo jest zostać gwiazdą w sieci.
- Jest to też opowieść o fenomenie mediów społecznościowych. Dlaczego tak wiele osób chce mieć miliony obserwujących, dlaczego tak wiele osób chce być influencerami - mówi krytyk filmowy Łukasz Muszyński. - To ciekawe. Przeprowadzono badania w amerykańskich szkołach i okazało się, że inluencer to jest wymarzony zawód dla większości amerykańskich dzieci.
Kupowanie lajków. Czy to się opłaca?
Czytaj także:
Bilton przeprowadził casting, do którego mogły zgłaszać się osoby spełniające dwa warunki. Po pierwsze miały mieć małą liczbę osób obserwujących ich w mediach społecznościowych, a po drugie, musiały pragnąć stać się sławnymi.
W wyniku castingu, do którego przystąpiło ok. 4 tys. osób, wytypował trzech bohaterów. - Mamy więc aspirującą aktorkę, projektanta mody i asystenta agenta nieruchomości. Dzielą ich doświadczenia, ale łączy pragnienie sławy - mówi krytyk. - Bilton zapewnia im to, tworząc fałszywe profile instagramowe, wykupując boty w mediach społecznościowych, które zapewniają wzrastającą liczbę serduszek, lajków i komentarzy.
Źr. Nick Bilton Instagram
Okazuje się, że dzięki tym fałszywym lajkom udaje się pozyskać prawdziwych reklamodawców, którzy chcą pracować z bohaterami. Są zaproszenia do skorzystania z siłowni, zaproszenia do reklamowania produktów kosmetycznych, okularów i ciuchów. - Okazuje się, że bardzo łatwo jest zostać gwiazdą mediów społecznościowych i prawdopodobnie przy odpowiednim wsparciu speców od social mediów każdy z nas może nią zostać - mówi Łukasz Muszyński.
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Materiał: Aleksandra Jasińska
Data emisji: 04.02.2021
Godzina emisji: 11.41
aw