"Kosmogonik" animacja VR na podstawie Lema

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2022 11:59
Rodzeństwo Marta i Paweł Szarzyńscy ze zbioru Stanisława Lema "Bajki robotów" wybrali "Uranowe uszy". To króciutkie opowiadanie przenieśli do świata VR, serwując swym odbiorcą osiem minut przygody w wirtualnej rzeczywistości. 
Kadr z filmu Kosmogonik
Kadr z filmu "Kosmogonik"Foto: mat. prasowe

"Kosmogonik" to pierwsza animacja VR na podstawie opowiadania Stanisława Lema. 

- Twórczość Stanisława Lema i sam Stanisław Lem bardzo dobrze pasuje do nowinek technologicznych. VR nie jest już nowinką, ale nowinką jest to, że mamy do niego dostęp - wyjaśnia Paweł Szarzyński, reżyser, scenarzysta i animator animacji "Kosmogonik", na podstawie opowiadania Stanisława Lema pt. "Uranowe uszy". - VR jest rozwijany od lat 60., jako koncept narzędzia. Dopiero na przestrzeni ostatnich parunastu lat, my jako twórcy, którzy nie musza być naukowcami, nie muszą mieć gigantycznych budżetów, możemy dotrzeć do tego - dodaje. 

"Kosmogonik" jest adaptacją opowiadania "Uranowych uszu", a te należą do zbioru "Bajki robotów". Jak zauważa rozmówca Oli Opali, to teksty pisane trochę archaicznym językiem, dziejące się w bardzo abstrakcyjnych przestrzeniach. - To daje pole dla wyobraźni. Te bardzo baśniowe opowiadania często stają w dużej sprzeczności z tym, co my rozumiemy jako życie, dobro, zło. Podważają wiele fundamentalnych konceptów, które rozumiem, z którymi jesteśmy zżyci - zauważa rozmówca Czwórki. - "Kosmogonik" jest adaptacją jednego z tych opowiadań. Ono skupia się na tym, że poznajemy tytułowego Kosmogonika, który jest istotą mechaniczną, ale mającą trochę umiejętności i właściwości boskich. On przypadkiem stwarza świat, który nazywa się Aktynuria - dodaje. 

Lem opisuje życie Palatynidów na Aktynurii, to życie zbudowane z metali ciężkich. - Naturalnie, z życiem i rozwojem cywilizacyjnym powstaje tam też system polityczny, którego obywatele niestety nie są beneficjentami. Na samym szczycie drabiny społecznej stoi władca Architor i jak to autokrata niestety nie jest przyjemną postacią - opowiada Paweł Szarzyński. - Bajka skupia się na tym, jak obywatele muszą się działać dla poprawienia swojego życia, przez zsolidaryzowanie się i użycie tej solidarności, jako narzędzia przeciwko systemowej opresji - dodaje. 


Posłuchaj
04:31 czwórka stacja kultura 17.10.2022.mp3 O animacji "Kosmogonik", adaptacji opowiadania Stanisława Lema, opowiada Paweł Szarzyński, reżyser (Stacja Kultura/Czwórka)

 

W animacji "Kosmogonik" VR stał się medium, interfejsem do świata Kosmogonika. Po założeniu okularów VR widz znajduje się w świecie przedstawionym, musi się obracać, poruszać się po tej przestrzeni, ma dowolność w obieraniu perspektyw. 

- Nasza historia trwa około 8 minut. Wszystko jest zawieszone w przestrzeni wirtualnej. Jako widz mamy perspektywę olbrzyma. Wszystko wokół nas, cała planeta, bohaterowie, są taką miniaturką. Dzięki temu jesteśmy w stanie z szerszej perspektywy oglądać całość akcji i narracji - wyjaśnia rozmówca Czwórki. - Przez całe opowiadanie towarzyszy nam głos Kosmogonika, który jest naszym narratorem. W polskiej wersji jest to Arkadiusz Jakubik -  wykonał świetną robotę - dodaje. 

Paweł Szarzyński zdradza, że w procesie pracy nad animacją towarzyszyła mu silna myśl, że VR jest czymś, co wejdzie integralnie w strukturę filmu, sztuki wizualnej, filmowego opowiadania historii. -  Po dwóch latach przygody z produkcja moje pojęcie na temat VR się trochę zmieniło. VR nie będzie czymś, co zagrozi temu, co już mamy, a rozwinie te nasze możliwości komunikacyjne do nowych obszarów - mówi. - Trzeba pamiętać, że VR w formie jaką mamy dziś dopiero raczkuje, my dotykamy tej powierzchni świata wirtualnego, a przed nami jeszcze długa droga - dodaje. 

Animacja "Kosmogonik" swoją premierę miała na paryskim festiwalu New Images Festival. Była już prezentowana w Cannes, a także na festiwalu w Korei Południowej. Jej międzynarodowa trasa trwa, ale twórcy też myślą nad nowymi sposobami dystrybucji - nie wykluczone, że powstanie specjalna aplikacja.

Zapraszamy do serwisu specjalnego Polskiego Radia: Galaktyka Lema >>>

Strona wizualna animacji jest inspirowana rysunkami ilustratora wielu dzieł Lema, Daniela Mroza; narratorem polskiej wersji językowej jest Arkadiusz Jakubik.

"Kosmogonik" otrzymał wsparcie Instytutu Adama Mickiewicza, Narodowego Centrum Kultury, Mazowieckiego i Warszawskiego Funduszu Filmowego i Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w ramach programu "Filmy innowacyjne".

*** 

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Kasia Dydo

Materiał: Ola Opala

Data emisji: 17.10.2022

Godzina emisji: 10.43

pj

Czytaj także

Wirtualna rzeczywistość. W jaki sposób wpływa na odbiór sztuki?

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2019 15:05
Wirtualna rzeczywistość to jedna z najszybciej rozwijających się form audiowizualnych. W jej kontekście mówi się o rewolucji estetycznej i technologicznej. Jak wpływa na nasz odbiór kultury i sztuki?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Święto kultury, technologii i nauki na 100. urodziny Stanisława Lema

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2021 14:30
W dniach 10-14 września w Krakowie odbędzie się Festiwal Bomba Megabitowa. - Dziać się będzie dużo na naszym festiwalu - mówi jego współorganizator Szymon Kloska. - Jest to wydarzenie interdyscyplinarne w sensie bogatym i szerokim.
rozwiń zwiń