Jak Calvin Klein wprowadził jeansy na wybieg

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2022 13:15
Można powiedzieć, że to Calvin Klein jako pierwszy wprowadził jeansy na wybieg. Z czasem dodał do tego bieliznę z charakterystycznym napisem. Od pierwszych pokazów w latach 70. wszyscy chcą nosić jego ciuchy, choć ich kampanie reklamowe były kontrowersyjne. 
dd
ddFoto: Shutterstock/Sorbis

Sukces wspierany przez rodziców

Początki życia i kariery Calvina Kleina są bardzo ciekawe. Urodził się w 1942 roku na nowojorskim Brooksie. Był dzieckiem węgierskiego emigranta. Modą interesował się od dziecka, w tę stronę był także kierowany przez rodziców. Jego babcia była krawcową. - Mocno wziął sobie do serca uwagi rodziców. Mama go bardzo wspierała. Poszedł do High School of Art and Design na Manhattanie. Później rozwijał się w Fashion Instytut of Technology, ale nigdy nie ukończył tej szkoły - mówi Ada Janiszewska. - Ciekawostką jest, że  w 2003 roku dostał honorowy tytuł doktora tej uczelni - dodaje. 

W 1962 roku rozpoczął staż u Dana Millsteina, który zajmował się produkcją płaszczy i garniturów. U niego Calvin zajmował się szkicowaniem sylwetek. Chciał jednak więcej. Po 5 latach zrezygnował i zdecydował, że będzie tworzył dla nowojorskich sklepów. Zamarzył też o własnej marce. Dzięki wsparciu przyjaciela z dzieciństwa, a później wspólnika Barry’ego Schwartza, uzbierał wystarczająco dużo gotówki, by powołać do życia Calvin Klein Ltd.

- Na początku nie stworzył pełnej linii, ale zachwycił jednym projektem - bardzo prostym trenczem - mówi reporterka. - Zachwycił się nim Bonwit Teller. Docenił młodego projektanta i zainwestował. Złożył zamówienie warte 50 tysięcy dolarów - dodaje. 


Posłuchaj
09:12 czwórka stacja kultura 08.12.2022.mp3 O rozwoju kariery Calvina Kleina opowiada Ada Janiszewska (Czwórka/Stacja Kultura)

 

Rok później, Calvin Klein mógł pochwalić się już okładką dla "Vogue’a", a w 1970 roku zorganizował swój pierwszy pokaz. 

Rok 1971 to data wypuszczenie pierwszej pełnej kolekcji autorstwa Calvina Kleina. Była to damska odzież sportowa. Kilka lat później, w 1976 roku na wybieg po raz pierwszy trafiły jego jeansy, które okazały się ogromnym sukcesem marki. 

Zobacz także: 

Kampanie reklamowe - klucz do sukcesu

Calvin Klein działał inaczej niż popularne domy mody. W latach 80. wypuścił pierwszą kampanię reklamową. Spot by zaskakujący, kontrowersyjny, wzbudzał emocje. Wystąpiła w nim młodziutka, 15-letnia Brooke Shields. W reklamie, cichym głosem opowiadała, że nie ma nic pomiędzy nią a jej calvinami, jak nazywane były te jeansy. - Reklama wywołała falę krytyki, ale i zachwytu. Amerykańskie nastolatki marzyły by nosić jak najciaśniejsze jeansy - opowiada Ada Janiszewska. 

Lata 90. przyniosły kryzys w firmie. Calvinowi Kleinowi groziło bankructwo. Wtedy zdecydował się na wypuszczenie nowego produktu - perfum unisex, których używać mógł każdy. 

Pojawiła się też kolejna kampania reklamowa. Tym razem udział w niej wziął związany ze środowiskiem hip-hopowym Mark Wahlberg, występujący pod pseudonimem Marky Mark. Reklamował trójpaki męskich bokserek. Na zdjęciach towarzyszyła mu 18-letnia Kate Moss. 

Kolejną reklamą, jaka zapisała się w pamięci fanów marki była "My calvins" z 2014 roku, w której jeansy i bieliznę Calvina Kleina polecali celebryci, aktorzy i influencerzy. 


*** 

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Kasia Dydo

Materiał przygotowała: Ada Janiszewska 

Data emisji: 08.12.2022

Godzina emisji: 11.16

pj

Czytaj także

Pokazy mody zaczęły się od ubierania manekinów i picia herbatki

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2022 15:41
Pokazy mody mają swoje korzenie w XIX wieku. Pierwotnie były to spotkanie, na których można było zjeść i napić się herbaty.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Młodzi projektanci. Jak tworzy Konrad Smulik?

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2022 16:30
- Lubię, kiedy moje kolekcje dotykają trudnych tematów, wpływają na emocje moje i odbiorcy. Nie chcę, żeby ludzie przechodzili obok tych projektów obojętnie - mówi Konrad Smulik, którego prace zostały docenione przez polskiego "Vogue'a".
rozwiń zwiń