Za nami 96. gala oscarowa. Znamy zwycięzców.
Na Oscarach objawiło się nowe Hollywood, aktorzy i twórcy, którzy doceniają kino artystyczne.
W wielu kategoriach pojawiły się filmy arthouse'owe.
Zwycięstwo Christophera Nolana to zwycięstwo prawdziwego kina - ocenia Dawid Muszyński, krytyk filmowy.
"20 dni w Mariupolu" Mstyslava Chernova zdobył pierwszego Oscara dla Ukrainy.
"Strefa interesów" - polskie akcenty na 96. gali wręczenia statuetek Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej.
96. oscarowa gala nie przyniosła skandali, politycznych wystąpień, dostarczyła rozrywki, a tego najbardziej oczekują Amerykanie. - Już czwarty raz galę prowadził Jimmy Kimmel i nawet on powstrzymywał się od złośliwych komentarzy - ocenia Dawida Muszyński, redaktor naczelny naekranie.pl. - Było kilka wystąpień związanych z wojną na Ukrainie, bo np. film "20 dni w Mariupolu" zdobył Oscara w kategorii "Najlepszy film dokumentalny".
Czwórkowy gość zauważa, że w tym roku na Oscarach objawiło się nowe Hollywood, aktorzy i twórcy, którzy doceniają kino artystyczne.
- Ta gala była wyraźna. Nagle wszedł arthouse. Filmy o małym budżecie, które wcześniej do kin trafiały jedynie w wąskiej dystrybucji dziś są na piedestale - ocenia. - "Biedne istoty", które w tym roku lśnią i pokonały "Barbie", to jest film, który 5-6 lat temu mało kogo by zainteresował. Nie wiem, czy Emma Stone, grając w takim filmie, dostałaby Oscara. Teraz arthouse wyszedł na szerokie wody. Oscary stają się też globalne - filmy z Europy wskakują do głównych kategorii.
24:18 czwórka stacja kultura 11.03.2024 oscary 10.13.mp3 Oscary 2024 i uroczystość ich wręczenia komentuje Dawid Muszyński, krytyk filmowy (Stacja Kultura/Czwórka)
OSCARY 2024 w Polskim Radiu - sprawdź szczegóły >>>
Biedne istoty - zwiastun #1 [napisy]/20th Ceuntry Studios Polska
VIDEO
Kolejnym dowodem na zachodzące zmiany są Oscar dla "Godzilla Minus One" za efekty specjalne wykonane za jedyne 15 milionów dolarów czy statuetka dla "Chłopca i czapli", a nie kolejnej produkcji Pixara.
W tym roku gala trwała zaledwie 3,5 godziny. Spowodowane jest to zmianami, jakie zachodzą w widzach. - Oglądający galę są dziś bardziej tiktokowi i socialowi. Gala będzie się oglądać, ale w formie krótkich shortów w social mediach. Ludzi coraz mniej oglądają tradycyjnej telewizji, to będzie postępować - zauważa gość Kasi Dydo. - Gala musi się do tego dostosowywać, musi mieć momenty do wycięcia, które zaistnieją w mediach społecznościowych.
Oscary dla Nolana i "Oppenheimera" - zwycięstwo kina
Wśród przegranych gali wymienia się Martina Scorsese, ale przede wszystkim twórców filmu "Barbie".
Christopher Nolan, odbierając Oscara za reżyserię, podkreślił: "zrobiliśmy film o człowieku, który stworzył bombę atomową i czy tego chcemy, czy nie, żyjemy w świecie Oppenheimera ". Swoją nagrodę zadedykował tym ludziom, którzy działają na rzecz pokoju.
- To też zwycięstwo prawdziwego kina. Nolan postawił nie na efekty specjalne, a starał się odtworzyć wybuch nuklearny bez udziału komputera. To przepiękny teatr różnych kreacji aktorskich. Robert Downey Jr. - moim zdaniem świetny. Mamy też Cilliana Murphy'ego z Oscarem, co wzmacnia jego pozycję i mówi się, że wzrasta jego pozycja na liście kandydatów na nowego Bonda. Nolan udowodnił, że potrafi znakomicie dobierać aktorów do ról.
Film "Oppenheimer" nominowany był w 13 kategoriach, zdobył 7 statuetek.
Oppenheimer | Official Trailer/Universal Pictures
VIDEO
Pierwszy Oscar dla Ukrainy - "20 dni w Mariupolu"
Niezwykle ważnym oscarowym dziełem jest "20 dni w Mariupolu" Mstyslava Chernova. Zaszczycony nagrodą reżyser podkreślił, że jest to pierwszy Oscar w historii Ukrainy, ale i nagroda za film, którego wolałby nie nakręcić, gdyby tylko mógł zmienić to, że Rosja zaatakowała Ukrainę i okupuje jej miasta. - To najważniejsze na całej gali przemówienie. Pokazuje, że takie filmy nie są przez Akademię omijane i ignorowane - mówi gość Czwórki. - Przyznając tę nagrodę, pokazano, że ta wojna dalej trwa. Niestety zdarza się, że długotrwałe konflikty są marginalizowane, zapominane, odwracana jest od nich uwaga. Ta nagroda na nowo przypomina o barbarzyńskim ataku Rosji i wciąż trwających walkach na Ukrainie.
20 Days In Mariupol (trailer) | FRONTLINE/FRONTLINE PBS
VIDEO
Polskie akcenty na Oscarach
Polski kandydat do Oscara - "Chłopi" - nie przykuł uwagi Akademii, nie znalazł się wśród nominowanych. Nie oznacza to, że nie było polskich akcentów na 96. oscarowej gali. - "Strefa interesów" nominowana w kategorii najlepszego filmu, laureatka Oscarów za najlepszy film nieanglojęzyczny i dźwięk, to koprodukcja amerykańsko-brytyjsko-polska. Jesteśmy obecni na tej gali - mówi Dawid Muszyński. - To film ważny, uniwersalny, pokazujący, że zło może czaić się wszędzie.
Współproducentką tego filmu jest Ewa Puszczyńska, zdjęcia zrobił Łukasz Żal, za scenografię odpowiadały Joanna Kuś i Katarzyna Sikora, a za kostiumy Małgorzata Karpiuk. Reżyser obrazu w pierwszych słowach podziękował też PISF za pomoc w realizacji. - To docenienie naszego wkładu w tę produkcję - podkreśla gość Czwórki.
Zobacz także:
Strefa interesów (2023) teaser PL, w kinach/GutekFilm
VIDEO
Najlepszy film
"Amerykańska fikcja"
"Anatomia upadku"
"Barbie"
"Biedne istoty"
"Czas krwawego księżyca"
"Maestro"
"Oppenheimer"
"Poprzednie życie"
"Przesilenie zimowe"
"Strefa interesów"
Najlepsza reżyseria
Justine Triet, "Anatomia upadku"
Martin Scorsese, "Czas krwawego księżyca"
Christopher Nolan, "Oppenheimer"
Yórgos Lánthimos, "Biedne istoty"
Jonathan Glazer, "Strefa interesów"
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
Bradley Cooper, "Maestro"
Colman Domingo, "Rustin"
Paul Giamatti, "Przesilenie zimowe"
Cillian Murphy, "Oppenheimer"
Jeffrey Wright, "Amerykańska fikcja"
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
Annette Bening, "Nyad"
Lily Gladstone, "Czas krwawego księżyca"
Sandra Hüller, "Anatomia upadku"
Carey Mulligan, "Maestro"
Emma Stone, "Biedne istoty"
Najlepszy aktor drugoplanowy
Sterling K. Brown, "Amerykańska fikcja"
Robert De Niro, "Czas krwawego księżyca"
Robert Downey Jr., "Oppenheimer"
Ryan Gosling, "Barbie"
Mark Ruffalo, "Biedne istoty"
Najlepszy aktorka drugoplanowa
Emily Blunt, "Oppenheimer"
Danielle Brooks, "Kolor purpury"
America Ferrera, "Barbie"
Jodie Foster, "Nyad"
Da'Vine Joy Randolph, "Przesilenie zimowe"
Najlepszy scenariusz oryginalny
Justine Triet i Arthur Harari, "Anatomia upadku"
David Hemingson, "Przesilenie zimowe"
Bradley Cooper i Josh Singer, "Maestro"
Samy Burch i Alex Mechanik, "Obsesja"
Celine Song, "Poprzednie życie"
Najlepszy scenariusz adaptowany
Cord Jefferson, "Amerykańska fikcja"
Greta Gerwig i Noah Baumbach, "Barbie"
Christopher Nolan, "Oppenheimer"
Tony McNamara, "Biedne istoty"
Jonathan Glazer, "Strefa interesów"
Najlepszy film animowany
"Chłopiec i czapla", reż. Hayao Miyazaki
"Między nami żywiołami", reż. Peter Sohn
"Nimona", reż. Nick Bruno i Troy Quane
"Pies i robot", reż. Pablo Berger
"Spider-Man: Poprzez multiwersum", reż. Joaquim Dos Santos i Kemp Powers
Najlepszy film międzynarodowy
"Ja, kapitan", reż. Matteo Garrone (Włochy)
"Perfect Days", reż. Wim Wenders (Japonia)
"Śnieżne bractwo", reż. J.A. Bayona (Hiszpania)
"Pokój nauczycielski", reż. Ilker Çatak (Niemcy)
"Strefa interesów", reż. Jonathan Glazer (Wielka Brytania)
Krótkometrażowy film dokumentalny
"The ABCs of Book Banning"
"The Barber of Little Rock"
"Island In Between"
"Ostatni warsztat"
"Nai Nai & Wai Po"
Film dokumentalny
"Bobi Wine - głos sprzeciwu"
"Wieczna pamięć"
"Cztery córki"
"To Kill a Tiger"
"20 dni w Mariupolu"
Najlepsze zdjęcia
Edward Lachman, "El Conde"
Podrigo Prieto, "Czas krwawego księżyca"
Matthew Libatique, "Maestro"
Hoyte Van Hoytema, "Oppenheimer"
Robbie Ryan, "Biedne istoty"
Najlepszy montaż
Laurent Senechal, "Anatomia upadku"
Kevin Tent, "Przesilenie zimowe"
Thelma Schoonmaker, "Czas krwawego księżyca"
Jennifer Lame, "Oppenheimer"
Yorgos Mavropsardis, "Biedne istoty"
Najlepsza scenografia
Sarah Greenwood i Katie Spencer, "Barbie"
Jack Fisk i Adam Willis, "Czas krwawego księżyca"
Arthur Max i Elli Griff, "Napoleon"
Ruth De Jong i Claire Kaufman, "Oppenheimer"
James Price, Shona Heath i Zsuzsa Mihalek, "Biedne istoty"
Najlepsze kostium
Jacqueline Durran, "Barbie"
Jacqueline West, "Czas krwawego księżyca"
Janty Yates i Dave Crossman, "Napoleon"
Ellen Mirojnick, "Oppenheimer"
Holly Waddington, "Biedne istoty"
Muzyka oryginalna
Laura Karpman, "Amerykańska fikcja"
John Williams, "Indiana Jones i artefakt przeznaczenia"
Robbie Robertson, "Czas krwawego księżyca"
Ludwig Göransson, "Oppenheimer"
Jerskin Fendrix, "Biedne Istoty"
Najlepsza piosenka
"The Fire Inside" z filmu "Flamin' Hot: Smak sukcesu", Diane Warren
"I'm Just Ken" z filmu "Barbie", Mark Ronson i Andrew Wyatt
"It Never Went Away" z filmu "Jon Batiste: Amerykańska symfonia", Jon Batiste i Dan Wilson
"Wahzhazhe" z filmu "Czas krwawego księżyca", Scott George
"What Was I Made For?" z filmu "Barbie", Billie Eilish i Finneas O'Connell
Najlepsze efekty specjalne
"Twórca" (Jay Cooper, Ian Comley, Andrew Roberts i Neil Corbould)
"Godzilla Minus One" (Takashi Yamazaki, Kiyoko Shibuya, Masaki Takahashi i Tatsuji Nojima)
"Strażnicy Galaktyki vol. 3" (Stephane Ceretti, Alexis Wajsbrot, Guy Williams i Theo Bialek)
"Mission: Impossible — Dead Reckoning Part One" (Alex Wuttke, Simone Coco, Jeff Sutherland i Neil Corbould)
"Napoleon" (Charley Henley, Luc-Ewen Martin-Fenouillet, Simone Coco i Neil Corbould)
Najlepsza charakteryzacja
"Golda" (Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby i Ashra Kelly-Blue)
"Maestro" (Kazu Hiro, Kay Georgiou i Lori McCoy-Bell)
"Oppenheimer" (Luisa Abel)
"Biedne istoty" (Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston)
"Śnieżne bractwo" (Ana López-Puigcerver, David Martí i Montse Ribé)
Najlepszy dźwięk
"Twórca" (Ian Voigt, Erik Aadahl, Ethan Van der Ryn, Tom Ozanich i Dean Zupancic)
"Maestro" (Steven A. Morrow, Richard King, Jason Ruder, Tom Ozanich i Dean Zupancic)
"Mission: Impossible — Dead Reckoning Part One" (Chris Munro, James H. Mather, Chris Burdon i Mark Taylor)
"Oppenheimer" (Willie Burton, Richard King, Gary A. Rizzo i Kevin O'Connell)
"Strefa interesów" (Tarn Willers i Johnnie Burn)
Najlepszy film krótkometrażowy
"The After"
"Invincible"
"Knight of Fortune"
"Red, White and Blue"
"The Wonderful Story of Henry Sugar"
Krótkometrażowy film animowany
"Letter To a Pig"
"Ninty-Five Sensen"
"Our Uniform"
"Pachyderme"
"War Is Over"
Więcej o nagrodzonych twórcach i produkcjach przeczytasz TUTAJ .
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Gość: Dawid Muszyński (redaktor naczelny naekranie.pl)
Data emisji: 11.03.2024
Godzina emisji: 10.13
pj/wmkor