Ifi Ude to niezależna artystka multidyscyplinarna. Polsko-nigeryjska piosenkarka, artystka niezależna, kompozytorka i aktorka znana zarówno z eteru, jak i ekranu, postać sceny alternatywnej tworząca w klimatach muzyki świata, śmiało łącząca etno/folk z elektroniką, a polską muzykę ludową ze swoimi afrykańskimi korzeniami.
Debiutowała w 2013 roku płytą „Ifi Ude”. W ubiegłym roku ukazał się drugi album artystki. Po sześciu latach od debiutu wydała w 2021 roku „Ludevo”, który jest dla niej zapisem okresu ogromnych zmian w życiu, próby sił między marzeniami a rzeczywistością. To także kolejne spojrzenie na to, jak może inspirować muzyka ludowa czy etniczna. O nie, ale przede wszystkim o zbliżającym się 24. Festiwalu Folkowym Polskiego Radia Nowa Tradycja rozmawialiśmy z artystką, która w tym roku poprowadzi jury Konkursu Muzyki Folkowej „Nowa Tradycja”!
Muzyka folkowa ma transgraniczność w sobie. Jest związana z bardzo naturalnymi rytmami ciała i kosmosu. Moim zdaniem to najszczersza muzyka jaka istnieje. Ifi Ude
Ifi Ude już na etapie eliminacji do finału KMF zaangażowała się w pracę jurorską. Jak przyznaje, była to czysta przyjemność – ten rok obfitował w różnorodność artystyczną i wysoki poziom uczestników. Czy finałowa 12 powinna obawiać się surowej oceny ze strony przewodniczącej?
- Liczymy na wysoki poziom, ale jestem pewna, że to będą wspaniałe dni! Nie mogę się doczekać! Nie bójcie się, otwórzcie serca, my mamy otwarte serca na Was – przekonywała Ifi Ude.
Czego w uczestnikach będzie poszukiwać jurorka?
- Z pewnością wysokiego standardu artystycznego wykonania. Dobrze wykonana muzyka instrumentalna i jakość śpiewu są bardzo ważne – mówi Ifi Ude – ale oryginalność i kreatywność podejścia do tematu, połączenie muzyki folkowej z innymi wpływami to rzeczy, na które z pewnością będę zwracać uwagę.
Każdy z 12 finalistów Konkursu Muzyki Folkowej pytany jest przez nas, czym jest dla niego folk. To pytanie zadaliśmy także przewodniczącej jury.
- Dla mnie folk jest potrzebą znalezienia domu, poczucia więzi z ziemią i rodziną. Choć rodziny nie postrzegam jedynie jako więzi krwi, ale jako ludzi związanych jakąś ideą. Uważam, że jesteśmy na etapie tworzenia plemion, ludzi wspierających się w ciężkim czasie samotności spowodowanej pandemią. Odradzają się. Czuję, że to daje mi folk. – mówiła Ifi Ude, podkreślając jednocześnie, że ostatni rok był dla niej czasem pewnych przełomów.
Przeczytaj także:
Ifi Ude sięga do korzeni na płycie „Ludevo"
Dzięki swojej płycie „Ludevo”, artystka postawiła kolejny krok w poszukiwaniu swojej tożsamości, gdyż – jak zauważa – poszukiwanie siebie dla osoby dwukulturowej to często historia całego życia. „Ludevo” stało się ukłonem wobec polskich przodków Ifi Ude, kto wie, być może kolejna płyta stanie się okazją do zgłębienia nigeryjskich korzeni. Pewne jest, że dla Ifi Ude wyjątkowo ważne jest dostrzeganie wspólnych mianowników w każdej kulturze muzycznej, po którą sięga.
- World music to podstawa mojej muzycznej egzystencji. Uważam, że muzyka folkowa zawiera w sobie trans. To jest to, co łączy muzykę z Kamczatki, Urugwaju czy Nigerii. Ważny jest także sposób użycia głosu, a jest on bardzo szeroko używany. Imituje zwierzęta, dźwięki natury, instrumenty. A pewna cykliczność tego transu kojarzy mi się z takim kulistym kształtem, przywołującym ruch ziemi, taniec. Muzyka folkowa ma transgraniczność w sobie. Jest związana z bardzo naturalnymi rytmami ciała i kosmosu. Moim zdaniem to najszczersza muzyka jaka istnieje.
Do tego w audycji:
- Festiwal Grzesiuka 2022 w Warszawie! Jutro w Warszawie prawdziwe święto kapel ulicznych, a to wszystko za sprawą Teatru Baza i Festiwalu Grzesiuka, którego w tym roku przypada już siódma odsłona. Zabawa trwać będzie od rana do wieczora. O Festiwalu Grzesiuka z jego współorganizatorką, Katarzyną Gumienna rozmawiała Olga Pawińska.
05:12 Dwojka 2022_05_07-07-49-45 Poranek Dwójki.mp3 Festiwal Grzesiuka 2022 (Dwójka/Poranek Dwójki)
- Spotkanie z zespołem Niewte, laureatem trzeciej nagrody w konkursie na Folkowy Fonogram Roku 2021. „Znakomity dowód na to jak dźwięki będące efektem bezpośredniego zachwytu muzyką ludową mogą brawurowo łączyć się z nowymi rozwiązaniami aranżacyjnymi, wykonawczymi, instrumentalnymi”. Tak o płycie „Osmętnica Electronica” zespołu Niewte pisał Tomasz Janas, jeden z jurorów Folkowego Fonogramu Roku 2021. O albumie ze współtworzącym Niewte Antonim Beksiakiem – muzykiem, etnomuzykologiem – rozmawiała Hanna Szczęśniak.
07:03 Dwojka 2022_05_07-08-14-10 Poranek Dwójki.mp3 Niewte "Osmętnica Elektronica" laureat III nagrody w FFR 2021 (Dwójka/Poranek Dwójki)
- Zapraszamy na Koncert NOWA TRADYCJA 2022 | DZIEŃ 1 | Babadag, Tęgie Chłopy. Już z najbliższy piątek, 13 maja, na scenie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zainaugurujemy 24. Festiwal Folkowy Polskiego Radia Nowa Tradycja. Motywem przewodnim festiwalowych koncertów są połączenia muzycznych kultur leżących na styku naszych wschodnich granic: polsko-litewskiej, polsko-litewsko-białoruskiej, polsko-ukraińskiej. Do muzyki Suwalszczyzny i Wileńszczyzny, dwóch regionów, gdzie kultura polska i litewska od wieków się przeplatają, sięgnie zespół Babadag, dla której punktem wyjścia będą dwa kluczowe elementy ludzkiego życia, a zarazem dwie najbardziej pierwotne siły kierujące naszym życiem – miłość i śmierć, czyli po litewsku: meilė ir mirtis. O tym projekcie opowiedziała Aleksandrze Tykarskiej liderka zespołu Babadag Ola Bilińska
09:13 Dwojka 2022_05_07-08-39-59 Poranek Dwójki.mp3 Babadag i pieśni o zwierzętach na Nowej Tradycji 2022 (Dwójka/Poranek Dwójki)
- w „Źródłosłowie” przyjrzeliśmy się mleku
- O najnowszej płycie Leyli McCalli, „Breaking the Thermometer to Hide the Fever” mówiła artystka w rozmowie z Hanną Szczęśniak. CAŁOŚĆ WYWIADU do wysłuchania TUTAJ.
15:02 Dwojka 2022_05_07-09-15-59 Poranek Dwójki.mp3 Leyla McCalla z najnowszą płytą "Breaking the Thermometer..." (Dwójka/Poranek Dwójki)
Słuchaliśmy:
- 7.09 Antonio Vivaldi Koncert Es-dur na skrzypce i wiolonczelę piccolo RV 515, I. Allegro Giuliano Carmignola, Mario Brunello Accademia dell’Annunciata (4:20)
- 7.16 Leyla McCalla Fort Dimanche (3:07)
- 7.25 Naphta Czarta pląsy (3:23)
- 7.32 SEKUNDa Jurgów (2:44)
- 7.37 Mr Lane’s Maggot Fiona McGown, Les Musiciens De Saint-Julien (2:47)
- 7.45 Dziczka Ty moj Boh (2:42)
- 7.54 Franz Schubert Sonata fortepianowa H-dur, D. 575 Paul Lewis (5:43)
- 8.02 Karol Szymanowski, II Symfonia B-dur op 19 wersja 1910 cz. II (fragm) Orkiestra Filharmonii w Krakowie dyr. Alexander Humala (4:45)
- 8.09 KOSY Mój wianeczku (3:22)
- 8.19 Arcangelo Corelli Sonata e-moll op 5 nr 8, II. Allegro Stefano Maiorana (1:59)
- 8.27 Michalove Zberimosja (3:21)
- 8:33 Leyla McCalla Dodinin (3:28)
- 8.45 Babadag Ej Toli Toli/So Far Away (4:20)
- 8.55 Marco Uccellini Sonate, arie et correnti op. 3 nr 24 – Aria quinta sopra la bergamasca Cembaless (4:57)
- 9.08 Damasiewicz Z Babiyj Góry w pola (7:08)
- 9.20 Leyla McCalla Pouki (4:11)
- 9.25 Ifi Ude, Bart Pałyga, POGAN Pod sosną (6:55)
- 9.46 Zarysy ŚRYŻ (5:12)
- 9.52 Kurbasy Zasijało (4:45)
***
Tytuł audycji: folkowy Poranek Dwójki
Prowadził: Piotr Kędziorek
Data emisji: 7.05.2022
Godzina emisji: 9.30