Kunstmuseum w Hadze z pewnością przyciągnie pasjonatów mody. Na ekspozycji "Globalna Garderoba. Światowe połączenie mody" znajdziemy różne wątki, które łączą Europę Zachodnią z kulturami na całym świecie. - Ręcznie malowana bawełna z Indii, miękki chiński jedwab, pomysłowe wzory batikowe z Indonezji i kolorowe wariacje na temat japońskiego kimona: każdy z tych strojów reprezentuje świat i opowiada historię inspiracji i przenikania się kultur - mówi za kuratorami ekspozycji Ada Janiszewska. - Odkryjemy tu piękne, ale i bolesne historie, bo wiele z tych tkanin powstało w czasach kolonializmu i nierównych stosunków władzy.
Dziś moda interpretowana jest jako zjawisko globalne i kulturowe. Kuratorzy wystawy w Hadze zachęcają do spojrzenia poza splendor i zobaczenia ubrań jako części światowej historii, którą reprezentują. Szczególna uwaga została zwrócona na twórców, którzy projektują z otwartym spojrzeniem na świat, wysuwając na pierwszy plan własne tło kulturowe.
Ekspozycja jest podzielona na trzy fazy: wiek XVIII, XIX oraz wiek XX i współczesność. Wszystkie eksponaty są szczegółowo opisane.
Jeśli jednak kogoś bardziej niż moda interesuje fotografia, to koniecznie powinien odwiedzić stronę Instytutu Sztuki w Chicago. Tam trwa wystawa fotografa, który był samoukiem, który całe życie uważał się za amatora. Pierwszy aparat kupił jeszcze jako urzędnik na giełdzie papierów wartościowych, a ostatnie zdjęcie robił siedem dekad później. Mowa o André Kertészu, który zasłynął subiektywnym podejściem do dokumentu fotograficznego. Prezentowana w Chicago ekspozycja nosi tytuł "Postcards from Paris" i przenosi nas właśnie do stolicy Francji.
- André Kertész przybył do Paryża jesienią 1925 roku z niewiele więcej niż aparatem fotograficznym i skromnymi oszczędnościami - opowiada Ada Janiszewska. - Pod koniec 1928 regularnie współpracował z magazynami i wystawiał swoje prace na arenie międzynarodowej obok znanych artystów, takich jak Man Ray i Berenice Abbott. Trzy lata między jego przybyciem do Paryża a ugruntowaniem pozycji we współczesnej fotografii artystycznej były dla Kertésza okresem oddanych eksperymentów i poszukiwań. W tym czasie wypracował praktykę fotograficzną, która pozwoliła mu poruszać się między światami amatora i zawodowca, fotoreportera i artysty awangardowego, pamiętnikarza i dokumentalisty. Jego fotografie słynęły z tego, że zawsze były na pograniczu gatunków - dodaje.
Tylko przez te trzy lata Kertész wykonał większość swoich grafik na papierze carte postale, czyli w formacie pocztówkowym. Początkowo wybór tego formatu wynikał z oszczędności i wygody, ale artysta zaczął wykorzystywać go w artystycznych celach, rygorystycznie komponując nowe obrazy w ciemni i tworząc nowy rodzaj obiektu fotograficznego.
Podczas ekspozycji możemy też zapoznać się z ostatnim wywiadem z artystą, podczas którego André Kertész opowiada o swoich zdjęciach. Artysta zmarł w 1985 roku.
The Art Institute of Chicago/ Real Beauty: An Interview with André Kertész
Trzecią ekspozycją, na którą zabiera nas Ada Janiszewska, jest wystawa "Kształtowanie męskości: sztuka ubioru męskiego" w Victoria and Albert Museum w Londynie. To historia mody męskiej, historia krawców, projektantów, artystów, ich klientów i modeli.
- Wystawa prezentuje około 100 stylizacji obok 100 dzieł sztuki, prezentowanych tematycznie w trzech galeriach: "Undressed", "Overdressed" i "Redressed" - zdradza reporterka. - "Undressed" bada męskie ciało i bieliznę, przyglądając się, jak klasyczne europejskie ideały męskości były utrwalane i kwestionowane przez wieki. Gipsowe odlewy Apollo Belvedere i Farnese Hermes, które podkreślają tradycję przedstawiania wyidealizowanych męskich ciał owiniętych tkaninami, ujawniające więcej, niż ukrywające - zostaną zestawione z modą Jean-Paula Gaultiera i A-Cold-Wall* oraz nadrukami i zdjęciami Lionela Wendta, Zanele Muholi i Isaaca Juliena - opowiada.
Cześć "Overdressed" eksploruje elitarną męską garderobę, uosabianą przez oversizowe sylwetki, bogate materiały, takie jak jedwabie i aksamit w odważnych kolorach oraz symboliczne wzory wyrażające status, bogactwo i indywidualność. Na wystawie znajdują się pancerne napierśniki, jedwabiste garnitury dla palaczy, przybory do makijażu i golenia, peleryny, wstążki i koronki, w tym drewniana rzeźba Grinlinga Gibbonsa imitująca wenecki krawat koronkowy.
Trzecia galeria, "Redressed", otwiera się refleksją na temat angielskiego krawiectwa wiejskiego i początków garnituru - z historycznymi ubraniami z kolekcji V&A, pokazywanymi obok współczesnych reimaginacji, m.in. z kiltem autorstwa Nicholasa Daleya.
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Materiał przygotowała: Ada Janiszewska
Data emisji: 12.01.2022
Godzina emisji: 10.16
pj